I et år har jeg kunnet lide den her dreng. Men det er ret forvirrende. Nogle gange føler jeg, at vi har noget. Og andre gange kan han være rimelig kold.
Hej Mindhelper
Jeg kan lide den her dreng, og det har jeg egentlig kunne i et år.
Jeg har virkelig ingen idé om, hvorvidt han kan lide mig eller ej.
Han laver altid sjov med mig og vi har et spil kørende mellem hinanden, hvor vi siger “onde” ting til hinanden.
For et par måneder siden kyssede han mig, men udover det, så er der ikke sket noget.
Jeg føler virkelig, at der er noget mellem os nogen gange. At han virkelig godt kan lide mig – jeg kan i hvert fald mærke en gnist og jeg får lyst til at være sammen med ham hele tiden. Men andre gange er han virkelig kold, og virker som om at vi knapt nok er venner. Og ofte når vi hænger ud, så går han altid tidligt eller skal hurtigt hjem. Jeg kan aldrig finde ud af, om det er fordi hans forældre beder ham om det eller at han bare har fået nok af mig.
Men som sagt, andre gange er han meget sød overfor mig. Jeg føler altid, at han passer på mig. (Nusser mig på ryggen, når vi sidder udenfor med hans venner og hele tiden bekymrer sig om, hvordan jeg har det). Han hjælper mig altid.
Jeg havde lidt på fornemmelsen, at han engang kunne lide mig. Han spurgte i hvert fald om jeg havde en kæreste. Jeg er bare virkelig i tvivl. Da han kyssede mig, så tænkte jeg, nu er der noget mellem os. Han snakkede om, hvor flotte han synes mine øjne var o.s.v.
Så mit spørgsmål er:
Hvad gør man i sådan en situation? Hvordan kan jeg nogensinde finde ud af, om han kan lide mig? Jeg skrev på et tidspunkt til ham “kan du lide mig”, fordi jeg bare tænkte, at nu ville jeg vide det. Jeg var ved at blive sindssyg. Og så troede han, at jeg mente som ven. Og derfor skrev jeg så, om han havde følelser for mig, hvilket han så valgte at ignorere.
Er dette fordi han ikke vil svare eller ikke kan lide mig?
Hjælp mig. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg bare prøve at holde tiden ud og vente på, at der sker noget eller skal jeg snakke med ham? Vi har nemlig den samme vennekreds, og han er rigtig tæt med mange af dem, så er lidt nervøs for, at de ville finde ud af det og at han så ikke kunne lide mig.
Hilsen virkelig forvirret pige

(Pige, 16 år)
Kære virkelig forvirrede pige
Det lyder også på dig som om, at han er ret svær at finde ud af ham fyren. Og derfor også svært for dig at finde ud af, hvad du skal gøre.
Dejligt at du har en, du er så glad for
Det lyder virkelig dejligt, det I har, når han er god ved dig. Det er altid virkelig skønt, når man har en, man føler, man har en gnist med. Det er fantastisk, når én, man godt kan lide, er sød overfor en og giver én komplimenter.
Godt at du allerede har spurgt ham
Som det første vil jeg sige, at det er rigtig godt, at du har skrevet til ham allerede. Du har gået til ham og forsøgt at finde ud af, om han kan lide dig. Det er første trin. At han så ikke svarer dig, kan man selvfølgelig ikke gøre så meget ved. Og det kan betyde ret mange ting, at han ikke har svaret dig på det.
Prøv at tage fat i ham igen
Måske du kan spørge ham om, hvorfor han ikke har svaret? Du har jo været sej til at spørge ham, om han kan lide dig. Du kan også prøve at høre ham ad, hvad det kys mente? Og om det er noget, han tænker, der skal gentages? Så får du forhåbentlig svar på, om der er noget i det fra hans side, eller om det “bare” er sjov for ham.
Hvis du virkelig godt kan lide ham, tænker jeg, at det er ret vigtigt at finde ud af, hvad han vil. Det er vigtigt, at du ved, om følelserne er gengældt. For hvis de ikke er det, kan du komme videre og finde en, der vil dig ligeså meget, som du vil ham. Og så bruge tid med den person i stedet.
Snak med dine veninder
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogle veninder om det her? Hvis ikke, synes jeg bestemt, at du skal gøre det. Jeg er helt sikker på, at dine veninder gerne vil give dig råd og gode idéer til, hvad du kan gøre i din situation. Og mon ikke at de har oplevet noget lignende, som de kan fortælle dig om? Det tror jeg.
Jeg håber, at mit svar har givet dig idéer til, hvad du kan gøre i din situation. Jeg håber, at du finder ud af, hvad han føler for dig.
De bedste hilsner fra Mindhelper