Hej Mindhelper
Jeg overtænker rigtig rigtig meget, og jeg ved ikke hvordan jeg stopper!?
Jeg har en kæreste, vi har været sammen i over et år. Min overtænker går meget ud over ham, og det skaber mange problemer i vores forhold. Han har mange pigevenner, hvilket gør mig rigtig nervøs, og hvergang jeg siger til ham jeg ikke kan lide det, bliver han sur fordi, så tror han jeg ikke stoler på ham, og det gør jeg, jeg stoler på ham, men ikke på de piger han snakker med.
Der er en bestemt pige, hun er meget sådan drengepiget, og min kæreste og hende har meget tilfældes i forhold til musik, og sådan, og jeg har ikke en stor intresse for musik, og jeg synes også pigen er meget sammen med ham, også når jeg ikke er der, men ikke på den “venne” måde, ved ikke om det bare er mig.
Men ja, hvergang jeg siger jeg føler mig udenfor, og han virker meget mere glad med hende end mig, for det gør han. Men så bliver han sur, rigtig sur, også føler jeg bare jeg har ret i det jeg tænker, fordi jeg ville tro han ville sige det pænt til mig, jeg ikke skal bekymre mig og alt så noget. Han bliver bare sur…
Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare Jeg ikke kan lide de snakker så meget som de gør, og at jeg føler mig udenfor, Også han lytter til mig. selvom jeg er hans kæreste, og hendes gode veninde. Jeg føler aldrig han lytter til mig… og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre??…!!.. please hjælp….❤️

(Pige, 17 år)
Kære Pige på 17 år
Puha det lyder til, at det er rigtigt svært at være dig i øjeblikket og at din kærestes pigevenner gør dig ret nervøs. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det er super svært at gå med alene.
Jalousi
Når jeg læser dit brev, så kan jeg godt mærke, at du er rigtigt frustreret over situationen og det går dig rigtigt meget på, at din kæreste har tætte pigevenner. Det lyder til, at den overtænkning, du oplever, er jalousi. Jalousi er sådan en rigtigt træls følelse, som kan komme, når vi er bange for at miste nogen, som vi er rigtigt glade for. Det kan vi ikke selv styre og den kommer jo netop, fordi vi elsker nogen højt. Og jeg tror, der er rigtigt mange unge, som kan nikke genkendende til nogle af de ting, som du beskriver. For det kan godt gøre en nervøs, hvis ens kæreste er meget tæt med sin veninde og man kan komme til at føle sig udenfor og blive bange for, at han i virkeligheden er gladere for hende end en selv. Men vores tanker kan godt snyde os lidt nogle gange og få os til at blive nervøs for nogle ting, som der måske ikke er nogen grund til.
Det lyder til at dig og din kæreste har været sammen rigtigt længe. Og det lyder til, at der ikke er sket noget mellem din kæreste og hans veninder i den tid? Er det rigtigt forstået? Hvis det er korrekt, så virker det til, at du sagtens kan stole på din kæreste. Og det er jo super dejligt. Du kan prøve at læse vores artikel om Jalousi og hvordan man lige kan håndtere den. For det kan være rigtigt svært og noget af det bedste man kan gøre er, at acceptere at følelsen nogle gange dukker op, men at prøve at undlade at handle på den. For jalousi-tankerne har ikke nødvendigvis ret og hvis man så reagerer på dem alligevel, så kan man ende med at blive rigtigt meget uvenner med sin kæreste. Og så kan det være bedre eksempelvis at distrahere sig lidt fra tankerne. Men det står der mere om i artiklen.
Din kæreste bliver sur
Det er super ærgerligt, at din kæreste bliver sur, når du prøver at snakke med ham om det. Men jeg kan også godt forstå, hvorfor han bliver sur. For det er rigtigt svært, hvis ens kæreste ikke taler pænt om ens veninder og bliver ved med at sige, at hun ikke kan lide dem. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at han bliver lidt sur på dig. Og måske kunne det være en god idé, hvis du sagde undskyld til din kæreste? For selvom du ikke bryder dig så meget om hans veninder, så har han stadig lov til at have dem. Det lyder til, at det er nogle veninder, som betyder rigtigt meget for ham og som han har fælles interesser med. Og når nu det virker til, at han ikke har været dig utro, så tænker jeg også, at det måske kunne være en god idé, hvis du prøvede at lade det ligge nu. Det er mega svært, det ved jeg godt. Men måske kan det være nødvendigt for at dig og din kæreste kan undgå at blive uvenner over hans veninder.
Snak med nogle andre om det
Selvom det måske er en god idé, hvis du holder op med at snakke så meget med din kæreste om dine bekymringer, så kunne det måske være en god idé, hvis du snakkede med nogle andre om det? Det kunne være nogle gode veninder, din mor, moster eller en helt 4. person, som du er tryg ved. For det kan være rigtigt rart, at få lidt afløb for ens tanker og følelser. Så ender du heller ikke med, at skulle gå med det helt alene. For så kan tanker og følelser godt begynder at vokse sig større.
Hvis du tænker, at det kunne være rart, at snakke med nogle, som ikke kender dig – så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke om de ting, som fylder. Deres frivillige er super søde og helt vant til at snakke med unge om deres problemer. Ingen problemer er for små eller store i Headspace. Hvis du tænker, at det måske kunne være noget for dig, så ligger der en Headspace i de fleste større byer og ellers kan du også skrive til dem på chat.
Jalousi er en mega svær følelse og det kan være rigtigt svært at se sig ud af, hvordan man kan håndtere den. Men jeg håber, at du har kunne bruge mit svar og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig og din kæreste.
De bedste hilsner fra en Mindhelper