Hej Mindhelper
Jeg er blevet forelsket i en dreng som jeg sider ved siden af i klassen vi bliver drillet med at vi bliver kærester i 8. Jeg ved ikke hvordan jeg skal skrive det til ham?

(13 år)
Kære Du
Det kan sætte en masse tanker igang, når man er blevet forelsket i en dreng. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind til os.
Når man er forelsket
Forelskelse kan være helt vildt dejligt. Man kan måske tænke på den person man er forelsket i, hele tiden. Og mærke sommerfuglene, baske rundt i maven. Men man kan også godt blive i tvivl om, hvad man skal gøre. For når man er forelsket, kan man nogen gange blive lidt genert, når man skal tale med den anden. Det er helt normalt, at have det sådan. For når man er blevet vild med en, så vil man for det meste gerne, gøre et godt indtryk. For så kan det være at den anden, også bliver glad for en. Og så kan man godt blive lidt i tvivl om, hvad man nu lige skal sige, eller gøre.
Skriv til ham
Derfor giver det også godt mening, at du kan blive i tvivl om, hvad du skal skrive til den dreng, du er blevet forelsket i. Og der findes ikke nogen opskrift på, hvad der er rigtig og forkert at skrive, i sådan en situation. Så hvis man skal starte en samtale op, kan man tit komme lang med for eksempel at spørge “Hej, hvordan har din dag været?” eller “Skal du noget fedt i juleferien?”. Det behøves nemlig ikke at være nogen store og vilde spørgsmål man fyre af. For det handler mest om, at få skubbet samtalen i gang, så man får taget hul på snakken.
Hvis du er i tvivl om, hvilke ting i kan skrive om, så kan du kigge på denne her artikel. Den handler om smalltalk, og hvilke emner man kan tale om. Selvom den er lavet til, at tale sammen face to face. Så tænker jeg måske, at der er noget i den, som du kan bruge, hvis du ikke lige ved, hvordan du skal starte samtalen.
Fortæl ham, at du kan lide ham?
Det kan også være, at du slet ikke er i tvivl om hvad i skal skrive om. Men at du ikke ved, hvordan du skal fortælle ham, at du er blevet forelsket i ham? Hvis det er sådan du har det, så tænker jeg, at det måske er bedst, at rive plasteret af. Altså, at få skrevet det som det er. For selvom det måske kan være lidt svært, at få taget skridtet. Så tager de fleste det som et kompliment, at der er en anden der synes, at man er sød. Og måske har ham drengen det på samme måde. Og så synes han måske bare det er fedt, at du skriver til ham. Men man finder aldrig ud af det, hvis ikke man får sagt det til ham. Så nogle gange, er det eneste man kan gøre, at prøve at springe ud i det. Og så synes de fleste tit, at det ikke er så slemt endda, når det første skridt er taget.
Snak med vennerne
Når man er blevet forelsket i en dreng, kan det være rart at tale om det med sine venner eller veninder. Forelskelse er nemlig noget, som de fleste unge oplever på et tidspunkt. Så måske er der nogle af dine venner eller veninder, de har prøvet noget af det samme. Og så kan det være meget fedt, at tale lidt om det. Og måske har de endda et godt råd, til hvordan du kan skrive til ham. Det kan nemlig være rart, at tale med nogen andre, når man går og er i tvivl om noget.
Snak med en voksen
Du skriver også, at de andre driller jer med, at i bliver kærester i 8. Det kan sagtens være, at det bare er lidt hyggeligt drilleri. Men nogen gange, er det ikke særlig rart at blive drillet, når der er en man er blevet forelsket i. Så hvis du kan mærke, at det ikke er så fedt, at de andre fra klassen driller. Så kan det være en god ide, at hive fat i en voksen. Det kan for eksempel være en forældre eller en lære. For de kan hjælpe, hvis der sker noget ovre i skolen, som ikke er så rart for dig.
Det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når man er blevet forelsket. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du finder ud af, hvad du skal skrive, til drengen du er forelsket i – jeg hepper på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper