Hej Mindhelper
Jeg er ikke sikker, men jeg tror, jeg er blevet forelsket i min rigtig rigtig gode veninde fra min klasse. Jeg har ikke før haft det sådan her med en pige, og ville egentlig heller ikke betegne mig selv som lesbisk. Men hun giver mig en helt speciel følelse i maven, der er svær at misforstå. Derudover har jeg på fornemmelsen, hun har haft lyst til at være tæt, før jeg var klar. Jeg tænker på hende hele tiden. Vi bruger meget tid sammen, hun kigger mig dybt i øjne og vi holder hinanden meget tæt. Meget tættere fysisk end alle mine andre venner. Men hver gang jeg har prøvet at gøre noget ved det, er det som om der kommer noget i vejen, og jeg tør ikke rigtig slå igennem. Jeg har kun kendt hende 7 måneder, inden jeg fik det sådan her, så jeg er bange for, at hun ikke har lyst til det samme, og at det bare er sådan her hun er med sine veninder.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, men at gøre ingenting gør mig ked af det. Det er som om jeg er bange for, at følelsen vil gå væk. Eftersom jeg ikke helt afklaret med hvilke køn jeg til, kun at jeg elsker hende, er jeg bange for ødelægge, det vi har nu.
Søger fantastiske forslag :)))
Hilsen en forelsket gymnasiepige…

(17 år)
Hej 17 årig
Det kan være en forvirrende omgang at være forelsket. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt, det er forvirrende
Det lyder som om, du er blevet rigtigt vild med din veninde. Det kan både være en rigtigt rar følelse. For det kan være rart at mærke sommerfuglene baske rundt i maven, når man er sammen med den person, man godt kan lide. Men lige så rart som det kan være, lige så forvirrende kan det også være at være forelsket. For hvad gør man lige derfra? Og har den anden person det overhovedet på samme måde som en selv? De tanker tror jeg, de fleste, der har været forelsket, kan genkende.
Overvejelserne om den anden overhovedet har det på samme måde, kan godt komme til at fylde endnu mere, hvis man er blevet forelsket i en af samme køn. For hvis den anden skal have det på samme måde, så kræver det jo, at de også kan blive forelsket i en af samme køn. Og hvordan finder man lige ud af, om de kan det?
Det korte svar er, at den eneste måde man kan finde ud af det med sikkerhed, er ved at springe ud i det og snakke med hende om, hvordan du har det. Også selvom det er mega grænseoverskridende. For det er kun din veninde, der ved, hvordan hun har det. Derfor er hun også den eneste, der kan give dig svar på, om hun har det på samme måde. Og nogle gange er man nødt til at tage en chance, hvis man gerne vil have, der sker noget.
Hvordan kan du få lidt hints?
Hvis du godt kunne tænke dig at samle lidt flere hints op omkring, om hun har det på samme måde. Så tænker jeg alligevel, at der måske er lidt, du kan prøve af. Du skriver for eksempel, at du er bange for, at hun bare er meget tæt og fysisk med alle sine veninder.
Det tænker jeg, du måske kan få et hint om ved at holde lidt øje med, hvordan hun er med de andre fra din klasse. Har hun nogle andre veninder i din klasse? Og hvis hun har, hvordan er hun så over for dem? Det kan måske give dig en ide om, om hun altid er meget tæt med sine veninder. Eller om det kun er noget, som hun er, når hun er sammen med dig.
Hvis I har nogle fælles venner, så kan du måske også prøve at alliere dig med dem. Det kan jo være, at hun har fortalt noget til dem om, hvordan hun har det. Og nogle gange kan man godt være heldig, at man kan få ens fælles venner til at fortælle det, hvis man snakker med dem om, hvordan man har det.
De fleste venskaber kan godt holde til det
Du skriver, at du er bange for at ødelægge det, I har sammen lige nu. Og det kan jeg virkeligt godt forstå. For når man er forelsket i en, som man er rigtigt tæt med, uanset om det er en ven eller en veninde. Så kan man godt blive bange for, om ens forhold til hinanden kommer til at ændre sig, hvis det viser sig, den anden ikke har det på samme måde. Men mange gode venskaber kan godt holde til det, hvis det viser sig, at den anden ikke har det på samme måde. Måske er der lige et stykke tid bagefter, hvor man skal finde ud af, hvordan man så kommer videre derfra. Men når man så har fundet ud af det, så går det fint igen.
Seksualitet behøver ikke være fast
Det lyder som om, det også har sat gang i nogle tanker omkring din seksualitet, at du er blevet forelsket i din veninde. Og det giver helt vildt god mening. For når man bliver forelsket i en af samme køn og ikke lige havde regnet med at blive det, så kan det godt sætte gang i en masse tanker om, hvad ens seksualitet er. Og det kan gøre forelskelsen endnu mere forvirrende.
Men seksualitet behøver ikke nødvendigvis at være fast eller passe i en kasse, som vi nogle gange gerne vil have den til. Ens seksualitet kan sagtens ændre sig gennem livet og nogle gange også i perioder af livet. Samtidigt så behøver man ikke være enten heteroseksuel eller homoseksuel. Det kan også være, at man kan blive forelsket og seksuelt tiltrukket af flere køn. Eller det kan være, at der bare lige er det ene menneske af samme køn, som man er faldet for på grund af deres personlighed. Og det er helt okay. Man behøver ikke at kunne kalde sin seksualitet noget bestemt for, at den er gyldig.
Hvis du har brug for at snakke med nogen omkring din seksualitet, så kan du altid tage fat i LGBT+ Danmark. Der sidder nemlig nogle frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om spørgsmål omkring seksualitet og køn. Rådgiverne er super søde og dygtige, og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke med forelskelsen. Jeg krydser fingre i hvert fald fingre for jer!
De bedste hilsner fra en Mindhelper