Jeg har fortalt ham, at jeg synes det er hårdt at se ham være så meget over andre piger, og han har selv sagt at han nok skal prøve at ændre det.
Hej mindhelper
Jeg er en pige på 17 år som har været kærester med min kæreste i lidt over 8 måneder.. vi har det så godt sammen og elsker hinanden rigtig højt.
Men min kæreste har rigtig mange pigerveninder, som jeg ikke kender særlig meget til.. jeg er meget jaloux anlagt synes derfor at det er svært at håndtere, da han er en meget kærlig person (også overfor han veninder) jeg har fortalt ham at jeg synes det er hårdt at se ham, være så meget over andre piger og han har selv sagt at han nok skal prøve at ændre det.
Dagen efter den aftale, fortæller han mig at han skal sove sammen med hans bedste veninde (hende kender jeg godt) jeg ved godt at de bare kun er venner.. men synes det er lidt at være ligeglad med den aftale vi lige havde lavet.. når de er sammen, tænker jeg ikke på andet, min mave gør ondt og mit hjerte græder! 🙁
Hvad skal jeg gøre??

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17
Æv altså, jalousi er så mega svær en følelse at kæmpe med. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Jalousi kan være så super svært at håndtere. Det kan føles som om, at det æder en op indefra, når det rammer. Og det kan slide på ens energi og overskud. Men faktisk er jalousi en ret almindelig følelse, som vi allesammen kan blive ramt af nogle gange. Det kan nemlig godt komme, hvis man er bange for at miste den person, som er er i et forhold med. Så følelsen kommer, fordi man faktisk elsker den anden rigtigt højt. Og det helt naturligt at blive nervøs for, at miste dem man elsker.
Du skriver og fortæller, at din kæreste er en meget kærlig person. Og det er jo super dejligt. Men det gør dig også lidt nervøs, fordi han har mange pigevenner. Det tænker jeg er helt normalt, at have det sådan. Man kan godt blive nervøs for, hvad der kan ske mellem ens kæreste og hans veninder. Men som du selv skriver, så er det måske bare en del af hans person, at han er meget kærlig. Det er sikkert også en af de ting, som du elsker ved ham? Og når det at være kærlig er så stor en del af hans person, så kan det også være rigtigt svært at ændre på. Måske er det bare sådan han er. Men jeg tænker, at der måske er nogle andre ting, som du kan gøre, som jeg vil prøve at snakke lidt om i det her brevkassesvar.
Slut fred med jalousien
Jalousi er en hammersvær følelse, som kan komme til at fylde rigtigt meget i ens liv. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du synes det er drønhårdt. Der er helt sikkert også rigtigt mange andre, som kan nikke genkendende til den følelse af at få ondt i maven, når kæresten skal være sammen med sine veninder. Selvom det måske lyder lidt fjollet, så kan et rigtigt godt våben mod jalousi være, at prøve at acceptere, at den er der. Nu sidder du måske og tænker “det giver jo ingen mening?”. Men faktisk så kan det, at øve sig i at acceptere at jalousien er der, være med til at gøre følelsen nemmere at håndtere. Det er nemlig sådan med følelser, at hvis man prøver at acceptere dem, så begynder de ofte også at fylde mindre for en. Jeg ved godt, at det kan være mega svært, fordi jalousi kan gøre så mega ondt. Men når du mærker jalousien ramme dig næste gang, så prøv at sige noget ala’: “Nu mærker jeg at jalousien rammer, men det er helt okay. Det er en helt normal følelse, og den går over igen”. Jeg ved godt, at det ikke er nemt, men jo mere man øver sig, jo nemmere bliver det også at forholde sig til følelsen af jalousi og stoppe den fra at fylde så meget for en.
Få tankerne over på noget andet
Nogle gange, så kan det være super svært at acceptere jalousien. Og man kan mærke at den fylder det hele og man får ondt i maven. Det kan være mega ubehageligt, og rigtigt svært at være i. Så kan det være en rigtig god idé, at flytte tankerne hen på noget andet. Det kunne eksempelvis være ved at lave en aftale med en ven/veninde, hvis du ved, at din kæreste skal være sammen med hans veninder. Så kan dig og ven/veninde mødes og hygge jer, snakke osv. Og pludselig har du måske helt glemt, at din kæreste er hos sin veninde. Du kan også distrahere dig selv lidt fra jalousien ved at se en rigtig god film, eller gøre noget helt andet, som du ved gør dig glad. Måske elsker du at dyrke sport, læse eller noget helt andet. Så kan det være en god idé, at bruge tid på det, hvis du mærker jalousien ramme. Det er helt okay, at have brug for at distrahere sig selv lidt fra de svære følelser.
Snak med din kæreste
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du prøvede at snakke med din kæreste igen. Vær åben omkring jalousien. Hvis man gemmer det væk indeni og bare nikker og smiler, selvom man måske har det rigtigt svært, så kan det godt være med til at gøre det værre. Derfor er en rigtig god idé, at snakke om jalousien, for så får den automatisk mindre magt over en. Du kan forestille dig, at det at snakke om jalousien er lidt ligesom at lukke luft ud af en helt spændt ballon. Så letter man den spænding man har indeni.
Jeg tænker at der er en god chance for, at din kæreste ikke helt forstår, hvad du oplever, når du er jaloux. Det kan være, at han ikke er lige så jaloux indrettet, som du er. Mennesker kan være ret forskellige, når det kommer til følelser, og det er helt okay. Derfor tænker jeg heller ikke, at han er ligeglad med den aftale i lavede. Jeg tror bare ikke, at han har fanget at det kunne gøre dig jaloux, hvis han sover hos sin veninde. For det har han sikkert gjort mange gange før, og han ved godt, at de bare er venner. Så måske forstår han slet ikke, at det kunne være et problem for dig. Udover det, så er der jo nødt til at være plads til, at han også kan være sammen med sine veninder. Også selvom det er svært for dig. De er jo også en vigtig del af hans liv, og det går ikke, hvis han er nødt til at droppe sine venner, for at du ikke bliver jaloux. Men måske kan i sætte jer ned og lave en liste over, hvad der er okay og ikke okay i jeres forhold? Så har i helt klare rammer. Men husk at give plads til hinanden, og accepter at du også er nødt til at stole på ham. Jeg kommer også til at tænke på, om det måske ville hjælpe, hvis du lærte hans veninder at kende? Måske kan det være med til at give dig lidt ro i kroppen, hvis du ved hvem det er, at han mødes med. Du kan jo prøve at foreslå ham, at i tager afsted sammen på et tidspunkt?
Snak med nogle andre om jalousien
Jeg tænker også, at det måske kunne være rigtigt rart for dig, at snakke med nogle andre om jalousien. Nogle gange kan det være super rart at snakke med nogle, som ikke er direkte involveret i ens problemer. Måske kan du snakke med et familiemedlem eller nogle gode veninder om, hvordan du har det? Det kan være super rart at få nogle andres perspektiv, hvor du lidt bedre kan forklare hele situationen end på brevkassen. Så har de også mulighed for at komme med støtte og råd. Måske er der endda nogle af dem, som også før har oplevet, at være meget jaloux, og derfor har nogle gode råd til, hvad de gjorde. Uanset hvad, så kan det være mega rart at dele sine tanker og følelser med nogle andre. Det er det med balloneffekten jeg nævnte tidligere. Så kan du få lettet lidt af det pres og ondt i maven, som du måske går rundt med i øjeblikket. Det er i hvert fald mega hårdt, hvis man prøver på at gå rundt med svære følelser helt alene.
Jalousi er en mega svær følelse, som man desværre ikke kan kontrollere om man bliver ramt af eller ej. Men man kan prøve at acceptere at den er der, og så få snakket det rigtigt godt igennem med sin kæreste og måske nogle venner. For man behøver heldigvis ikke at skulle håndtere jalousien helt alene.
Jeg håber du har kunne bruge nogle af mine råd til noget, og så skal du vide, at jeg hepper rigtigt meget på dig. Og jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig og din kæreste. Det lyder i hvert fald til, at i er virkeligt glade for hinanden, og det er jo mega dejligt.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper