Hej Mindhelper
Jeg vil bare give op på alting jeg har prøvet så virkelig hårdt med at få alt på plads men det virker aldrig for mig alt går bare i lort og når jeg fortæller nogen hvordan jeg har det forstår de mig ikke sådan overhovedet ingenting det føles som om man er helt alene i verden og alt går dårligt jeg ku lide en pige men nu hvor jeg selv er en pige kan hun ikke lide mig og nu ignorer hun mig og mine bedstevenner går bag min ryg og snakker lort om mig uden jeg ved det mine forældre er altid sure på mig og jeg forstår det ikke og min storebror har autisme og det hjælper ikke ligefrem derhjemme og vil bare give op nu

(13 år)
Kære Du
De lyder til, at det er hårdt at være dig lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Når det hele ramler
Du skriver, at du var vild med en pige, men at hun ignorerer dig nu. Du skriver også, at dine forældre altid er sure på dig, og at dine bedste venner går bag om ryggen på dig. Det lyder virkelig ikke rart. Og jeg tænker, at det giver god mening, at du synes det hele er lidt noget lort lige nu. For det kan gøre en mega ked af det og skuffet, når den man er vild med ikke har det på samme måde, og når ens bedste venner har snakket om en, uden man vidste det.
Når man er endt i en periode, hvor det føles som om, at alt går galt, kan det have lidt en dominoeffekt. Derfor kan ens tanker i sådan nogle perioder også blive meget tunge. For den ene tunge tanker tager måske den anden. Og til sidst er man endt i et sort hul, hvor alt føles håbløst. Men heldigvis, kan man godt komme op af hullet igen. Og selvom der er flere ting der bøvler på samme tid, så betyder det ikke, at det ikke kan blive bedre.
Hjertesorger
Mange unge oplever på et tidspunkt at blive forelsket i en, hvor det ikke er gengældt. Og hvis man er en pige, som er til piger, kan man også risikere at blive vild med en, som kun er til drenge. Og det kan være rigtig svært og gøre en mega ked af det. Derfor er det også okay at være skuffet og trist.
Heldigvis er tiden ofte ens bedste ven, når det kommer til hjertesorger. Derfor går de svære følelser for det meste også i sig selv igen. Du kan læse mere om det i artiklen om at være ulykkeligt forelsket. Der er nogle råd til at komme videre, når den man er vild med, ikke har det på samme måde.
Tal om det
Når andre gør noget, som man ikke bryder sig om, er noget af det bedste man kan gøre at tale om det. Også selvom det måske kan være svært, hvis man f.eks. føler sig vred eller såret. For måske er man rigtig vred og føler sig såret. Men det kan være godt at gøre alligevel. For når man snakker om tingene, så kan man både får luft for ens egne tanker. Og måske kan man også finde en løsning, så man kan komme videre fra den trælse situation.
• Forældre
Det kan være ret drænende, når ens forældre tit bliver sure på en. Så mit bedste råd til dig er, at fortælle dine forældre om, hvordan du har det. For det er ikke altid, at de helt er klar over, hvor meget det faktisk fylder for en, når de bliver sure. Og de fleste forældre vil gerne lytte, når der er noget som går en på.
Hvis du synes det er svært, kan du skrive et brev til dem. Og så kan samtalen blive åbnet op på den måde. Du kan læse flere gode råd til at tage snakken i Guide til at tale med forældre om svære ting.
• En anden voksen
Hvis det ikke dur at tale med dine forældre, så kan det også sagtens være en anden voksen, du taler med. Det vigtigste er nemlig, at du ikke går med tingene selv. Og det kan være rigtig godt, at få tankerne ud af hovedet, ved at dele dem med en anden. Så måske har du en lærer, en god venindes mor, eller en helt tredje, som kunne være god at snakke med?
Hvis du gerne vil tale med en, som ikke kender dig i forvejen, så kan du tage fat i Børnetelefonen. Børnetelefonen er for både børn og unge, som har det svært. Her sidder der nogle super søde voksne klar til at snakke og hjælpe. Så dem kan jeg varmt anbefale dig. Du kan både ringe eller skrive til dem.
• Venner
Det er ikke okay, at andre bagtaler en. Og det kan være svært at komme videre, hvis man har fundet ud af, at ens venner har gjort det. Samtidig er det også ret normalt at blive uvenner og have konflikter en gang imellem. Men for det meste, kan man godt løse det, hvis man får snakket tingene igennem. Derfor tænker jeg også, om du kan tale med dine venner?
Når man skal tale med ens venner, er det bedste man kan gøre, at holde sig på egen banehalvdel. For mange går lidt i forsvarsposition, hvis man fortæller dem, at de har gjort noget forkert – også selvom de rent faktisk har. Derfor kan det også fungere godt, at man i stedet fortæller om, hvordan man havde det, da man f.eks. fandt ud af, at de havde bagtalt en.
Du kan læse flere gode råd i artiklen om at løse konflikter med venner.
Har du selvmordstanker?
Du skriver også, at du bare vil give op nu. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har selvmordstanker? Mange unge oplever at få selvmordstanker på et tidspunkt. Tankerne kommer tit i svære perioder, hvor man føler sig overrumplet, og har svært ved at se sig ud af situationen. Men heldigvis kan man godt få det bedre. Og for de fleste unge, så går tankerne over igen. Men det er vigtigt at snakke om selvmordstankerne, hvis de er der.
Så hvis du har selvmordstanker er mit bedste råd til dig, at tale med en voksen om det. For så kan den voksne hjælpe dig.
Du kan også ringe til Livslinien. Hos Livslinien taler de hver dag med folk, som har det svært. Rådgiverne gør altid deres bedste for, at det skal vær en god oplevelse, at snakke med dem. Og det er altid bedre at ringe en gang for meget, end en gang for lidt.
Det er mega hårdt at være ramlet ind i en periode med en masse svære ting. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber, at du snart får det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper