For et halvt år siden mødte jeg min barndoms-bedsteven, og blev forelsket i ham. Og jeg er det stadig i dag. Skal jeg skrive til ham?
Hej Mindhelper
Jeg skriver da jeg er bange for at komme i et forhold. Jeg har aldrig haft en kæreste af den grund. Jeg er bange for at have Sex for første gang og bange for at jeg såre ham eller selv blive såret. Jeg har flere gange været forelsket men har egentligt bare lagt det bag mig igen, da jeg ikke turde at gøre noget ved det.
Jeg har en gang for et år siden, til min sidste skoledag i 9. klasse, kysset/snavet med en dreng (som også var min storebrors bedste ven), og han virkede meget interesseret, men da jeg spurgte ham om vi skulle være kærester, sagde han nej. Vi aftalte bare at være venner, men han snakker eller skriver ikke til mig mere?
Men for et halvt år siden mødte jeg min barndoms bedsteven, og blev forelsket i ham og er det stadig i dag. Igen turde jeg ikke gøre noget ved det. Vi begyndte på den samme uddannelse, og så blev han smidt ud pga fravær, så nu er han langt væk igen. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? Skrive til ham? Spørge om vi skal være sammen en dag? Eller skal jeg bare glemme ham, selvom det bliver svært?

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16
Forhold, sex og forelskelse kan være rigtigt forvirrende, og det er helt normalt, at føle sig en smule skræmt. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du skriver, at du er bange for at komme i et forhold, for at have sex for første gang og for at blive såret. Selvom det er nogle stærke, lidt svære følelser, så er det faktisk ret normalt at have det sådan. Der er rigtigt mange, der oplever de samme tanker som dig, så du står altså ikke alene med dine tanker.
At blive kærester
At komme i et forhold/blive kærester med nogle kan være super dejligt. Og også lidt skræmmende. For det er en helt anden måde at forholde sig til hinanden på, end man har været vant til som fx. venner. Men jeg tænker, at det vigtigste er, at du mærker godt efter på dig selv, om du har lyst til at blive kærester med nogen. For det er også fuldstændigt okay, at have lyst til at vente. Der bør man gøre, hvad man synes føles rigtigt. Derfor tænker jeg også, at du måske ikke har haft en kæreste tidligere, fordi du ikke har følt dig klar til det. Men nu har det måske ændret sig lidt, fordi du er blevet forelsket i din barndomsven?
Bare venner
Det lyder også til, at du måske nåede at blive lidt vild med din storebrors ven. Men at han desværre ikke ville være kærester med dig. Det er selvfølgelig super ærgerligt, men jeg synes du skal have stor ros for, at have spurgt ham. Det var rigtigt sejt og modigt. Nu har i så aftalt at være venner, men han snakker ikke til dig længere. Det kan desværre godt ske, når man aftaler at være venner med en, som man har haft lidt kørende med. Så kan det være nemmere at sige, at man bare skal være venner – selvom man måske mener, at man egentligt ikke vil snakke sammen længere. Det kan være, at det er derfor, at han ikke skriver?
Nervøs for sex
Det er fuldstændigt normalt, at være bange og/eller nervøs, når man tænker på at skulle have sex for første gang. Det er der mange der oplever, fordi sex er meget intimt mellem to mennesker, og fordi det er noget helt nyt. Så er der mange der bliver nervøse for, hvad den anden vil tænke synes om en, og om man gør noget forkert. Men det er helt okay at være nervøs – det er stort set alle. Det er også helt okay, at have brug for at vente med at have sex, indtil man er helt tryg ved den person, som man gerne vil have sex med. Man må altid sige nej til sex, uanset hvor længe man har været kærester. Man skylder aldrig nogen, at have sex med dem.
Snak med partner om sex
Det kan være en rigtig god idé, at snakke med en kæreste om, at man er nervøs for den første gang. Det kan være super rart, at få snakket ens følelser igennem – måske er ens kæreste også nervøs? Og synes det er rigtigt rart at få snakket om. Så kan man også lave nogle klare aftaler om, hvor og hvordan det skal foregå. Og måske aftale at stoppe, hvis man bliver for nervøs. Det kan i hvert fald godt hjælpe på ens nervøsitet, hvis man har fået snakket det hele igennem først.
Forelsket i barndomsven
Du skriver, at du er blevet forelsket i din barndomsven, og nu er du i tvivl om, hvad du skal gøre. Jeg tænker, at det da lyder til at være en rigtig god idé, at skrive til ham. Det lyder til, at du i forvejen kender ham godt, og du føler i har noget sammen. Det værste der kan ske er jo, at han ikke er interesseret – og så siger han nok bare nej tak. Men det kan jo også sagtens være, at han har tænkt det samme om dig. Og så kunne det måske ende præcis, som du håber på. Så jeg tænker, at du da endelig skal skrive til ham. Du kan jo begynde med bare at spørge lidt ind til, hvordan han har det og om han kunne tænke sig at ses på et tidspunkt. Jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå super godt.
Det med sex, forhold og forelskelse kan være super svært. Men det kan også være rigtigt dejligt at udforske, så længe man tager det i sit eget tempo, og mærker godt efter hvad man har lyst til.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget, og så ønsker jeg dig mega meget held og lykke.
De allervenligste hilsner fra en Mindhelper