Hej Mindhelper
Jeg er pige som har et problem. Jeg har en kæreste som jeg rigtig god kan lide, men jeg har også fået følelser for en af hans ven. Jeg har ikke lyst til at slå op med min kæreste for at gå efter hans ven, men jeg har heller ikke lyst til at være sammen med ham når jeg ikke kan give min fulde opmærksomhed (pga. hans ven). Jeg ved ikke hvad skal gøre. Håber at I kan hjælpe mig.
Hilsen den forvirrede pige

(Pige, 13 år)
Kære den forvirrede pige
Det lyder som en super svær situation, du er i. For det er rigtigt forvirrende, når man bliver forelsket i en anden, selvom man har en kæreste. Og det kan være svært at finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre, når det sker.
Det er helt normalt
Det er super forvirrende, når man bliver forelsket i en anden, selvom man faktisk har en kæreste, som man er rigtigt glad for. Og det kan godt gøre det super svært at være sammen med sin kæreste, fordi det bliver lidt svært at være helt tilstede, mens man er sammen. Så jeg kan godt forstå, du ikke rigtigt ved, hvad du skal gøre. Du skal vide, at det er helt normalt, at man godt kan blive forelsket i andre, selvom man faktisk har en kæreste. Det er super forvirrende, når det sker, fordi der sådan lidt er en forestilling om, at man ikke kan blive forelsket i andre, når man har en kæreste. Men man kan ikke styre sine egne følelser. Og ens følelser kigger ikke altid så meget på, at man faktisk har en kæreste.
Så nogle gange sker det bare, at man bliver forelsket i en anden, samtidigt med man er i et forhold. Det kan være super hårdt, når man er i det, fordi forelskelse er en rigtigt intens følelse. Men det at man har følelsen af at være forelsket, er ikke det samme som, at man behøver at handle på det. Og forelskelser går altid over af sig selv på et tidspunkt, hvis man lader være med at gøre noget ved det. Så du kan godt vælge at lade være med at gøre noget ved, at du er blevet forelsket i din kærestes ven. Så skal forelskelsen nok gå væk af sig selv igen. Og mon ikke det så bliver nemmere at være ordentligt til stede igen, når du er sammen med din kæreste?
Mærk efter i dig selv
Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er at mærke godt efter i dig selv. Har du det godt sammen med din kæreste? Og når forelskelsen i hans ven går over, ville du så stadig have lyst til at være sammen med din kæreste? Hvis du kan svare ja til det, så er det måske en god idé at vente på, at forelskelsen i din kærestes ven går over af sig selv. Men hvis du ikke synes, at du har det godt sammen med din kæreste. Eller hvis du af en eller anden grund ikke har lyst til at være sammen med ham mere, så er det helt okay at slå op med ham.
Du behøver jo ikke at slå op med ham for at gå efter hans ven. Du kan godt slå op med ham uden, at der behøver at ske noget andet efter det. Det er selvfølgeligt ikke så rart at slå op med sin kæreste. For man kan måske blive bange for, hvordan de reagerer på det. Og man får måske også kærestesorger og bliver ked af det i et stykke tid, fordi man savner personen. Der var jo en grund til, at man startede med at være kærester. Det er ikke sikkert, at du får brug for den, men jeg linker dig lige til vores artikel om kærestesorger. Så har du den, hvis du får brug for den på et tidspunkt
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du har nogen, du kan snakke med om det her? Det kunne for eksempel være en rigtigt god veninde. Når man står i sådan en situation, som du gør, hvor man er lidt i tvivl om, hvad man skal gøre. Så er det nemlig rigtigt godt at snakke med nogen om det. For så kan de nemlig fortælle, hvad de tænker. Og tit kan folk se nogle andre ting, end man måske lige selv har tænkt, fordi de ser situationen lidt mere ude fra. Det kan jo også være, at den person du snakker med selv har stået i en situation, der minder om. Og kan fortælle dig, hvad de gjorde dengang.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig alt muligt held og lykke med det fremover.
De bedste hilsner fra en Mindhelper