Kære Mindhelper,
jeg er en pige på 17 år som bøvler lidt med nogle problemer angående min ”flirt”. Forleden dag fortalte jeg ham at jeg rigtig godt kunne lide ham og at jeg godt kunne tænke mig at være hans kæreste. Det var virkelig svært for mig at sige det til ham, og jeg havde tænkt længe over hvordan jeg skulle fortælle ham det. Hans svar var ”Det ved jeg godt”. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg har det med det svar hvis jeg skal være helt ærlig. Jeg vidste heller ikke helt hvordan jeg skulle håndtere det. Mit svar tilbage var også bare ”nå okay”. De sidste par dage har jeg haft en lidt mærkelig følelse. Sådan som om han ikke rigtig har svaret på mit spørgsmål. Altså vil han være kærester med mig eller hvad? det mega forvirrende. Gider heller ikke presse på og sige det en gang til. Er det et tegn på jeg skal vente?

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Øv altså, det er en mega svær og forvirrende situation du står i. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine bekymringer med os.
Hvad mener han?
Hvis man fortæller ens flirt, at man godt kunne tænke sig at være kærester med ham, så er drømmescenariet ikke ligefrem, at han svarer “det ved jeg godt”. Derfor kan jeg godt forstå, hvis du har lidt svært ved at finde ud af, hvad du lige skal gøre lige nu. Det er også ret svært for mig at tolke, hvad han mener, når jeg ikke kender ham, selvom jeg selvfølgelig super gerne vil hjælpe. På den ene side tænker jeg, at det godt kunne betyde, at han måske ikke er interesseret i at være kærester med dig og det er derfor, at han svarer så mærkeligt. Men på den anden side, så kan han også have svaret sådan, fordi han blev super nervøs og overrasket over, at du fortalte det. Det er ikke sikkert, at han helt havde overvejet muligheden i, at i kunne blive kærester.
Derfor tror jeg også, at du er nødt til at snakke med ham igen, hvis du vil have helt klart svar. Alternativt kan det godt være, at det er et tegn på, at det kunne være en god idé at vente lidt og så se om ikke han selv tager den op igen. Det kan være, at han lige skal fordøje det hele lidt, inden han fortæller dig, hvad han tænker om det. Derfor tror jeg også, at du er nødt til at mærke efter på dig selv, om du kan holde ud og vente på, at han selv svarer dig. Eller om du har brug for, at snakke med ham snart.
Hvis du vil snakke med ham
Hvis du kommer frem til, at du har brug for at få noget klarhed nu, så kan du jo prøve at snakke med ham igen. Du kan jo spørge ham, om han har tænkt mere over det, du fortalte ham om, at blive kærester. Der er selvfølgelig en risiko for, at han siger, at han ikke har lyst eller ikke er klar. Men så ved du i hvert fald med sikkerhed, hvordan han har det og behøver ikke gå rundt og være hammerforvirret hele tiden. Hvis han siger, at han ikke helt er klar til at blive kærester, så kan du jo overveje, om du har lyst til at vente et stykke tid og så se om ikke det ændrer sig.
Jeg ville ønske, at jeg kunne komme med et mere klart svar. Men jeg tror, at du er nødt til at mærke efter på dig selv, om du har lyst til at snakke med ham eller helst vil vente. Jeg håber, at mit svar har kunne hjælpe dig lidt. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå godt med jer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper