Hej Mindhelper
Jeg er for nyligt startet på andet semester på uni og har lidt et ”problem”. På første semester kom jeg i gruppe med den her fyr, som ikke var specielt sød overfor mig, men som jeg faldt for. Efter eksamen brugte jeg nogle uger på at synes alt ved ham var træls, for at prøve at komme videre. På det her semester er jeg i en anden studiegruppe og det er fint, men min gamle gruppe skriver stadig med hinanden, hvilket også er fint. Ham her fyren skrev så at han havde styr på et fag, hvor jeg er 100% lost, så jeg spurgte om han kunne hjælpe. Her var han sød og sagde at selvfølgelig kunne han det og han kunne også godt hjælpe mig i et andet fag. Det er super sødt af ham, men på grund af ting der skete sidste semester, er jeg en smule nervøs for om han gør det for at være sød eller om der er skjulte bagtanker. Udover det er jeg endnu mere bange for, at jeg stadig er vild med ham og at det er min underbevidstheds måde at være tæt på ham. Jeg ved ikke om det er en god eller dårlig idé at få hjælp af ham og når jeg spørger andre, siger de, at det er mit valg, hvilket jo er rigtigt, jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre i den her situation…
Mvh. Den forvirrede

(20 år)
Kære Fovirrede
Det lyder som om at tankerne om ham fyren fra dit studie, fylder en del hos dig. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dem.
Hvad er intentionen
Du skriver, at du har spurgt ham fyren fra uni, om han kan hjælpe dig med et fag. Samtidig skriver du også, at han før ikke har været særlig sød ved dig, og at du frygter, at du stadig er lidt vild med ham.
Jeg tænker, at det er nogle meget naturlige overvejelser at gøre sig, når man begynder at snakke mere med en, som man måske har brændt nallerne på før. For hvad er ens intentioner egentlig med at tage kontakt igen? Og er det fordi, at man inderst inde har et lille ønske om, at det måske kunne udvikle sig til mere? Det kan nogle gange være svært helt at hitte ud af, hvad der lige ligger bag det, man gør. Og det kan måske godt føles lidt forvirrende det hele.
Når der er fortid
Hvis der før er en, som har såret en, er det helt naturligt, at man kan blive nervøs for, om personen mon kunne finde på at gøre det igen. For ofte kan følelsen stadig sidde i en. Og derfor vil man helst gerne sikre sig, at det ikke kommer til at ske igen.
Derfor giver det også god mening, at du kan komme til at tænke over, om ham fyren mon kan have nogle skjulte bagtanker ved at hjælpe dig, hvis han før ikke har været sød ved dig. Samtidig kan det måske også være svært at lade være med at opsøge personen, hvis man stadig har nogle følelser for vedkommende. For hvis der er en som man er lidt vild med, vil man for det meste gerne tilbringe tid sammen med ham. Og den lyst kan man også godt have, selvom han måske har været træls førhen.
Hvad skal du gøre?
Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes, det kan være svært at finde ud af, hvad du skal gøre. For nogen gange kan det være en god ide, at give folk en chance til. Og andre gange, har personen måske de skjulte bagtanker, som man går og er bekymret for. Derfor kan jeg heller ikke svare dig på, hvad der er det mest rigtige at gøre. For selvom det ikke gør det lettere for dig, så tænker jeg at dem, du har talt med har ret når de siger, at det i sidste ende, er dit valg.
Så mit bedste råd til dig er, at prøve at mærke efter, hvad der føles mest rigtigt for dig. Hvis du synes valget er svært, kan du prøve at lave en liste, med for og imod for at genoptage kontakten til fyren fra dit studie. Det kan nogle gange give et lidt bedre overblik over, hvad fordelene og ulemperne er. Og hvad der egentlig betyder mest for en. Du kan enten skrive listen på et stykke papir, eller måske på din telefon.
Hvis du ikke vil tage imod hans hjælp
Hvis du kommer frem til, at det er bedst, ikke at begynde at ses med fyren. Så kan du måske prøve at tænke over, om der er andre fra studiet, som du kan få hjælpe af til bedre at forstå det fag, du bøvler med. Måske kunne din nye studiegruppe være et godt bud? Det er nemlig ret tit sådan på uni, at man ikke er alene om at synes, at et fag kan være super svært. Og selvom de andre man snakker med, måske heller ikke er eksperter i det. Så kan man som regel stadig godt hjælpe hinanden, og blive bedre i fællesskab. Så det kan du måske overveje om kunne være en mulighed.
Bliv ved med at tal om det
Når man står og skal tage en beslutning, kan det være rigtig rart, at snakke med andre om det. For det kan hjælpe en, med at få nogle af alle ens tanker ud af hovedet. Og måske har den man taler med nogle tanker, som også kan være gode at høre.
Det lyder til, at du allerede har snakket med andre om din situation, og det skal du endelig bare blive ved med. For selvom de måske ikke kan sige, hvad du skal gøre. Så kan det måske stadig være godt, at få delt de tanker du går rundt med. Så fylder de som oftes nemlig, lidt mindre.
Headspace
Hvis du godt kunne tænke dig, at tale med nogen ude fra, så er Headspace et godt sted at tage fat i. Hos Headspace kan man nemlig komme og få samtaler hos de søde og dygtige frivillige. De frivillige er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige slags problemer og dilemmaer. Derfor kan de også være gode at tale med, hvis man går og bøvler med nogle tanker og er i tvivl om, hvad man skal gøre. Det er gratis at komme hos Headspace, og du kan også være anonym.
Det kan godt være lidt af et dilemma at stå i, når man begynder at tale med en fyr, som man før har haft en dårlig oplevelse med. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du snart får en bedre fornemmelse af, hvad der føles rigtig at gøre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper