Hej Mindhelper
I sommers mødte jeg en rigtig sød fyr, med connection fra første blik. Vi havde det sjovt sammen og sås efterfølgende. Han var begyndt at få føelser for mig, men der var jeg ikke helt endnu. Derfor kom jeg til at være sammen med min eks-kæreste, hvilket han blev oprevet over. Vi snakkede ikke sammen i ca. 5 måneder efter, men jeg havde tænkt rigtig meget på ham siden og var faktisk begyndt at blive glad for ham, jeg savnede ham.
Jeg får så at vide fra en veninde, at han har fået en kæreste, det påvirkede mig virkelig og jeg mistede håbet om ham. Endelig her 5 måneder senere er jeg videre og tænkte ikke rigtig på ham mere.
Jeg var så i byen fornyligt, hvor jeg stødte ind i ham første gang i de 5 måneder. Jeg krammede ham og kunne mærke han også var glad for at se mig igen. Vi hyggede os hele aftenen, hvor jeg så endte med at tage med ham hjem. Om morgen fortæller han, at han faktisk stadig har den her kæreste og han bliver nød til at snakke med hende. Han fortyder ikke at være sammen med mig, men er ked af det over situationen og hans kæreste vil forblive kærester…
Jeg er så forelsket i ham og tror også han er glad for mig, men han har stadig hende kæresten. Hvad skal jeg gøre?

(19 år)
Kære Du
Det kan være super hårdt at være forelsket i en, som allerede har en kæreste. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind, og delt det.
Det giver mening
Når jeg læser dit brev, kan jeg godt høre, at det er en lidt rodet og svær situation du er havnet i. For ham fyren har været interesseret i dig tidligere, men hvor du ikke helt var der. Og nu da du er interesseret i ham, så har han fået en kæreste. Det kan være rigtig træls, når det sker. For man kan måske komme til at ærgre sig over, at timingen ikke var bedre. Og man kan også blive i tvivl om, hvad han tænker og føler, når han på den ene side virker glad for en og man tager sammen hjem fra byen. Men at han så på den anden side også er ked af situationen og fortæller, at han vil blive sammen med sin kæreste. Derfor giver det også mening, at du kan blive i tvivl om, hvad du skal gøre.
Hvad kan man gøre?
Jeg kan desværre ikke give dig et direkte svar på, hvad der er det bedste at gøre. For lige når det kommer til kærlighed, så er der ikke en opskrift, man kan følge.
Jeg tænker nu alligevel, at det lyder til, at ham fyren har tænkt sig at blive sammen med sin kæreste. Og hvis han har taget den beslutning, så er det som regel en god ide, at forsøge at acceptere det. Det kan være mega svært, når man er fyldt med en masse følelser. Især også, hvis man har fornemmelsen af, at han også godt kan lide en. Men derfor kan det også være godt at huske på, at forelskelse går over. For ligesom alle mulige andre følelser, så klinger den af med tiden.
Små ting, som kan hjælpe
Der er forskellige ting, som kan hjælpe, hvis man er blevet ulykkelig forelsket. Nogle unge synes f.eks. det kan være en god ting, ikke at have kontakt med personen de er blevet vild med. Jeg ved ikke, om dig og fyre stadig taler sammen? Men hvis i gør, og han stadig vil blive sammen med sin kæreste. Så kan du overveje, om i skal blive ved med at tale sammen. For det kan nogle gange have lidt den samme effekt, som at gnide salt i et sår. Og så kan det egentlig lette lidt, ikke at have kontakt.
Jeg tænker måske også, at der er noget i vores artikel om ulykkelig forelskelse, du kan bruge? Her er der nogle råd til at håndtere de svære følelser. Du er nemlig langt fra den første unge, som står i en situation, hvor de har fået følelser for en, som allerede har en kæreste.
Tal om det, og flyt fokus
Når man er forelsket i en, som har en kæreste, er det en god ide, at tale med nogen om det. For følelserne og tankerne kan godt ligge og ulme, hvis man går med dem selv. Så har du mon en god ven eller veninde, som du kan tale med om, hvordan du har det? Mange unge har prøvet at være forskede i en, hvor det ikke var helt ligetil. Og derfor kan det også være rart at snakke om det sammen. Og det kan sommetider også hjælpe at høre en anden persons tanker om en situation.
Noget andet som også kan være rart, hvis tankerne om en fyr fylder meget er at lave nogle hyggelige eller sjove ting. Når man gør det, er det nemlig lettere at få tankerne over på noget andet, så de ikke ligger og kører i ring. Så du kan også prøve at lave nogle aftaler med en ven, veninde, eller en helt tredje.
Bliv Hørt
Hvis du godt kunne tænke dig at tale med nogen, som ikke kender dig i forvejen, så kan du altid tage fat i Hørt. Hørt er for unge, og her kan man både deltage i gruppechats eller chatte med en rådgiver. Rådgiverne hos Hørt er dygtige og vant til at tale med unge. Alle problemer og tanker er velkomne. Og du kan også vælge at være anonym, hvis du helt vil det.
Det kan være mega svært at finde ud af hvad man skal gøre, når man er blevet forelsket i en fyr, som har en kæreste. Selvom jeg ikke kunne give dig noget direkte svar på, hvad du kan gøre, så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar, som kan hjælpe. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper