Hej Mindhelper
Jeg er forelsket i en dreng og førest kunne jeg godt snakke med ham men nu kan jeg ikke for ellers så taler jeg ikke ovnneligt så hvad skal jeg gøre?

(14 år)
Kære Du
Forelskelse kan være en helt vildt dejlig følelse. Men den kan også gøre en helt rundt på gulvet og lidt forvirret. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind til os.
Det giver mening
Du skriver, at du er blevet forelsket i en dreng, og at du har svært ved at snakke med ham. Det giver god mening. For når man er forelsket, har man tit en masse følelser inde i kroppen. Måske har man også en masse tanker oppe i hovedet fx: “kan han også lide mig?”, “hvordan gør jeg et godt indtryk?”.
Alle de tanker og følelser, kan godt gøre en ret nervøs. Og man bliver måske også lidt mere usikker og genert, når drengen, som man er vild med er der. Sådan kan man også godt få det, selvom man plejede at kunne tale med ham uden problemer. Det er nemlig helt normalt, når man er blevet forelsket.
Spring ud i det
Mit bedste råd til dig er at prøve at tale med drengen, selvom det er svært. For tit er det ikke så slemt, når først man er i gang. Så prøv om du kan trække vejret helt ned i maven, og så spring ud i det. Og husk på – øvelse gør mester. Så hvis snakken ikke flyder 100% første gang, er det helt okay. Næste gang bliver sikkert bedre. For jo mere man gør noget som er svært, jo bedre bliver man til det.
Hvis du har svært ved at starte snakken, kan du også kigge på artiklen Smalltalk – sådan finder du på noget at snakke om. Måske er der nogle ideer, som du kan bruge der.
Tal med dine venner
Har du talt med dine venner om, at du synes det er svært at tale med ham drengen? Ellers kunne det måske være rart at gøre. For måske er der også nogle af dem, som har prøvet det. Og så kan i snakke lidt om det. Det kan også være, at de har lidt tips, som hjalp dem. Og så kan det være, at du kan prøve dem af.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som kan hjælpe dig. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med drengen du er forelsket i. Jeg hepper på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper