Hej Mindhelper
Jeg går på højskole og bor med tre skønne, vilde mennesker som jeg er super taknemmelig for at have mødt. De er flere år ældre end mig og jeg kan føle mig meget utilstrækkelig og umoden og nogle gange udenfor i deres selskab, men jeg vokser og inspireres også i det. Den eneste dreng af os fire, faldt jeg lidt for fra den første dag. Han er klart den smukkest og mest interessante fyr her.
Vi er blevet ret tætte på en dejlig underlig måde. Jeg tror han har flirtet med mig i lang tid og når jeg gengældte smil eller opmærksomhed, blev han glad. Han er tættere venner med de to andre, men jeg er generelt mere utilgængelig og akavet i sociale sammenhænge, og har svært ved at være helt åben.
Det har været i bølger, hvor intenst og tydelig vores interesse for hinanden har været. Der har nok været tidspukter hvor man kunne have taget et næste skridt. Mange. Men enten tør jeg ike eller bliver i tvivl om jeg kan og egentlig har lyst.
Han og en af vores veninder har lange personlige samtaler, som de har en speciel conection om. I nat efter en fantastisk fest sov hun hos ham. Hun ved ike jeg kan lide ham og spurgte sødt til min aften. Jeg undgik ham. Hvordan tackler jeg tre uger i det?

(18 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du går rundt med en del tanker, om ham fyren fra din højskole. Og om hvilket forhold han har til dine andre veninder. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Mange ting at holde styr på
At gå på højskole er for mange en tid, hvor man er meget social, og får mange nye forhold. Folk bliver venner på kryds og på tværs. Og nogle bliver måske også kærester, eller flirter med hinanden. Så der kan være nok at holde styr på, på sådan en højskole. Og det kan både være helt vildt fedt og spændende. Men nogen gange, kan det måske også føles lidt overvældende det hele.
Du beskriver i dit brev, at der er den her fyr, som du er lidt lun på. Men at han nu, har sovet sammen med en af dine veninder. Når jeg læser brevet, lyder det til, at du ikke er særlig glad for, at de har sovet sammen. Og det kan jeg sagtens forstå, hvis du ikke er. For når der er en, man er blevet lun på, så kan det godt gøre ret nas, hvis han pludselig viser interesse for ens veninde.
Det kan være svært
Når der har været situationer, hvor man selv kunne have taget skridtet videre og ham man er vild med, så sover med en anden, kan det godt føles endnu mere ærgerligt. For så kan man godt sidde tilbage med en følelse af at være rigtig skuffet. Og man kan måske også komme til at ærgre sig over, at man ikke nappede chancen, mens den var der.
Det kan være nogle super øv følelser at gå rundt med. Men du skal vide, at det er helt normalt, og noget som de fleste oplever på et tidspunkt. For nogle gange klapper tingene bare ikke lige, som man havde håbet. Og så er det helt okay, at mærke efter, og bare synes, at det er mega træls. Du kan prøve at tage et kig på vores artikel, om at være ulykkelig forelsket. Der er lidt tips til, hvad man kan gøre, for at komme igennem svære følelser. Så jeg tænker måske, at der er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig.
Hvad kan du gøre?
Du skriver også og spørger, hvordan du kan tackle de næste uger på højskolen. Og der tænker jeg, at det er en god ide at prøve at mærke efter, hvad du selv har mest brug for.
En mulighed kunne måske være, at prøve at tale med ham fyren om, hvordan du har det? Det kan nogen gange føles lidt grænseoverskridende at gøre. Og langt de fleste synes, at det kan være lidt svært at fortælle en anden, at man er vild med personen. Men hvis man ikke gør det, kan det også være, at man aldrig finder ud af, hvad den anden egentlig følte. Og selv hvis personen ikke har de samme følelser for en, så tager de fleste det bare som et kompliment, at der er en anden der synes, at man er sød. Så det kan du måske overveje at gøre.
Det kan også være, at du tænker, at du slet ikke har lyst til at tale med ham fyren – og det er også helt okay, hvis du har det sådan. Hvis du ikke vil tale med ham, så kan du måske prøve at aflede din opmærksomhed fra ham. Det kan nogle gange gøre, at det bliver lidt lettere at være i. Så måske kan du bruge mere tid sammen med nogle af de andre fra højskolen, og lave noget hyggeligt med dem?
Tal med nogen om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med nogen om de tanker og følelser, du går rundt med? For ellers tænker jeg, at det måske kunne være en god ide at gøre. Det kan nemlig godt blive ret tungt, at gå rundt med tingene alene. Så måske er der en god ven eller veninde fra højskolen, eller en hjemmefra, som kunne være god at tale med? De fleste vil nemlig rigtig gerne lytte, når man går og bøvler med nogle lidt svære ting. Og det kan være ret rart, at få nogle af alle tankerne ud i det åbne.
Det kan være svært, når en man er vild med, sover sammen med ens veninde. Derfor håber jeg på, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du snart kan få lidt mere klarhed om, hvad der føles rigtig for dig at gøre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper