Hej Mindhelper
Jeg er en Pige på 19, snart 20-år der er faldet pladask for en kollega som er væsentligt ældre en jeg er.
Vi har ses over en længere periode (ca. 8-9 måneder) og har aftalt fra start at det ikke kunne blive seriøst mellem os, grundet den store aldersforskel (35 år).
Jeg er ”Desværre” blevet væsentlig mere glad for ham end først forventet, men han vil stadig ikke være i et seriøst forhold da han ikke mener at de har fremtidsmæssige muligheder og han er meget flov over at han ikke har sagt stop til det noget før.
Han har to sønner som begge er et par år ældre end jeg selv er. Han har fortalt dem at vi ikke længere ses.
Jeg føler mig lidt naiv og udnyttet, da jeg selv har fortalt min omgangskreds om situationen.
Skal jeg stoppe det eller blive i det med håbet om at han en dag vil noget mere?
Venligst
En forvirret und kvinde

(19 år)
Kære forvirrede unge kvinde,
Det lyder som en svær situation du står i. Jeg kan godt forstå, at det er svært at være mere glad for en anden person, end de er i én, det tror jeg de fleste kender til.
Forhold skal være rare at være i
Du nævner selv, at du har håbet om, at han en dag vil noget mere, men at han fra starten af har slået fast, at det ikke kan blive til noget seriøst. Allerede der virker det til, at I lige nu er i forholdet med to meget forskellige forventninger.
Du skriver selv, at du nu står tilbage og har en følelse af at være lidt naiv, og føler dig udnyttet. Det lyder slet ikke rart at gå med de følelser.
Forhold skal være rare og trygge for begge parter. Så når han nævner, at han er flov og ikke kan se noget seriøst, så kan jeg sagtens forstå, at du står tilbage med de følelser du gør.
Jeg kommer derfor også til at tænke på, at du måske skal overveje, om forholdet er det bedste for dig lige nu? Det virker ikke til, at I vil de samme ting, og jeg tænker, det er vigtigt, at du passer på dig selv.
En stor aldersforskel kan bringe flere dilemmaer med sig
Du bringer selv jeres aldersforskel op. Selvom I begge to er voksne mennesker, og kan tage jeres egne valg ift. om I skal ses eller ej, så kan det måske stadig give mening at overveje, hvordan en stor aldersforskel kan påvirke dynamikkerne i et forhold.
Netop fordi aldersforskellen mellem jer er stor, så gør det også, at I står to forskellige steder i livet. Du nævner selv, at han har voksne børn på din alder og ikke ønsker noget seriøst forhold. Samtidig står du et sted i livet, hvor du skal til at overveje, hvad du selv gerne vil, og samtidig ønsker du dig noget mere seriøst.
Det virker ikke til at I står samme sted, i forhold til hvad I ønsker jer af et forhold, og derfor skal du måske også overveje, hvad du føler, er det bedste for dig at gøre i denne situation.
Hjertesorger er helt normalt
Hvis I beslutter jer for, at I ikke skal ses mere, så skal du vide, at det er helt naturligt at blive ked af det og opleve en tid med hjertesorger. Selvom man har været enige om ikke at have noget seriøst, så kan det stadig gøre rigtig ondt at stoppe forholdet, især når man er blevet glad for den anden person.
Her kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikel: Kærestesorg: sådan kommer du dig over din ekskæreste. Her kan du læse en masse gode råd til at få det bedre ovenpå hjertesorg. Artiklen har flere gode råd, men jeg vil alligevel lige udpensle ét af dem til dig her.
Ét af rådene går blandt andet på at skrive sine tanker ned. Rådet handler om at få skrevet alle de tanker ned, som rumsterer og fylder inde i hovedet. Det kan være ting man savner ved forholdet, vrede man sidder tilbage med eller bare at det er sindssygt svært at være i. Kun fantasien sætter grænser.
Grunden til jeg fremhæver netop det råd til dig, er fordi du skriver, at du allerede nu sidder med nogle tanker og følelser af naivitet, og at du føler dig udnyttet. Jeg tror det kunne være rigtig godt at få nogle af de tanker og følelser ned på skrift.
Tal med dine venner
Du skriver, at du allerede har talt med din omgangskreds om din situation. Det er rigtig dejligt at høre, at du ikke går med hele situationen selv, men at du deler det med folk omkring dig. Det er nemlig rigtig rart at få støtte og råd fra dem, der kender én, og måske kan se tingene fra en anden vinkel.
Derfor håber jeg, at du vil blive ved med at tale med din omgangskreds om dine tanker og følelser, så de kan blive ved med at støtte dig.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig på vej, og at du finder en løsning på, hvad du skal gøre. Jeg sender varme tanker og god energi din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper