Jeg føler ikke, at vi skal være sammen længere. Jeg keder mig for meget med ham, men jeg elsker ham. Så højt, at min verden bryder sammen ved tanken om, at være uden ham.
Hej Mindhelper
Der er netop gået 2 måneder siden jeg slog op med min første kæreste og min første kærlighed. Vi var sammen i 4 mdr før det blev officielt, vi gjorde begge to nogen dumme ting før vi blev officielle, han kyssede med en fra sin klasse til en gym fest, vi kom over det, jeg kyssede med en til en festival. Alt sammen før vi var “rigtigte” kærester. Vi blev kærester og havde det super. (10 mdr) Jeg har altid været et meget socialt menneske, jeg vil gerne være sammen med mine venner hele tid og jeg er Ekstrovert med stort E. Han er meget indelukket, han er stille og har en hård attitude, jeg er den eneste der kan komme ind på ham og kender ham rigtigt. Jeg begynder at kede mig sammen med ham, jeg vil ud og have ham med. Det går ikke, jeg er alt for opmærksom på ham, jeg vil være sikker på at han har det sjovt. Jeg føler ikke vi skal være sammen længere, jeg keder mig med ham for meget, men jeg elsker ham, så højt, min verden bryder sammmen ved tanken om at være uden ham. Vi de næste 3 uger bliver ved med at komme sammen og slå op, jeg slår op, han vil bare have mig, og jeg ved han vil mig det bedste og acceptere mig som jeg er. Jeg acceptere ikke hans introverte personlighed. Jeg bliver ved med at om bestemme mig om jeg vil være sammen med ham eller ikke, jeg skuffer ham gang på gang. Han kommer løbene så snart jeg siger det mindste pip, han er min tryghed og jeg har svært ved at give slip på ham. Jeg var de første 2 uger efter vi slog op for good, rigtigt deprimeret men fra den ene dag til den anden er jeg glad igen. Jeg er glad i en måned, ekstremt glad. Jeg for omkring en uge siden begyndte at tænke rigtigt meget på ham igen og savne ham utroligt, i starten er det ikke så slemt. Jeg høre han er i et misbrug. Det bliver værre jeg savner ham mere og mere. Jeg vågner om natten og savner ham, jeg troede jeg var over ham. Jeg får at vide at han har haft sex med hende han var mig “utro” med før vi blev kærester, men at han fortalte hende at han stadig har følelser for mig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg savner ham, men tør ikke at give os en chance mere af frygt for at jeg ombestemmer mig igen igen, jeg vil ikke gå ind i den samme episode igen hvor vi slår op og kommer sammen igen og igen. Jeg har ikke snakket med ham siden vi slog op. Jeg har ikke været sammen med nogen siden ham. Undskyld den roede besked, den er ligeså kaotisk som jeg føler mig.
Vh K

(Pige, 18 år)
Kære K.
Det med kærligheden kan være så sindssygt svært, især hvis man finder ud af, at man måske ikke skal være sammen længere. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Kærligheden stopper ikke brat
Man kan godt elske nogen, og stadigvæk komme frem til, at man ikke passer sammen. Det lyder til, at det er det, som er sket for jer. I holder utroligt meget af hinanden, men i har meget forskellige personligheder, og du er kommet frem til, at det ikke går. Det er helt okay, at komme frem til den beslutning. For selvom man elsker nogen, så er det ikke altid nok til, at få et forhold til at fungere. Hvis man bare er vidt forskellige, og vil nogle forskellige ting – jamen så kan det godt være den rigtige beslutning at slå op, selvom man stadig elsker hinanden.
Det er svært at give slip
Det kan være helt vildt svært at give slip i en person, man stadig elsker. For der er jo en masse ting, man gerne ville have beholdt. Alle følelserne, trygheden og kærligheden er jo helt vildt dejligt. Derfor kan det også være så enormt svært, at forlade en, som man godt ved, at man ikke passer sammen med. Og det er helt okay at blive i tvivl om hvorvidt man har taget den rigtige beslutning. Men du er nok nødt til at tage en endelig beslutning om, hvorvidt i skal være sammen eller ej. Og på mig lyder det som om, at den beslutning allerede er taget, og at du ikke har lyst til at være kærester med ham længere. Det er en helt fair og fin beslutning at tage.
Pas på ham også
Når jeg læser dit brev, så kan jeg se, at du er ramt rigtigt hårdt af kærestesorg i øjeblikket. Du savner ham helt vildt, og har lyst til at at se ham igen. Men jeg synes det er en god tanke du har omkring, at du ikke vil gå igennem det samme kaos, hvor i slår op og finder sammen igen og igen. Jeg tænker også, at det må være helt vildt hårdt for din ekskæreste, hvis han stadigvæk gerne vil være sammen med dig, og du så hele tiden ombestemmer dig. Derfor tænker jeg, at du er nødt til at tage en beslutning. For jeres begges skyld. Enten så skal du finde sammen med ham igen, og så acceptere at i er forskellige mennesker, og at han er mere introvert end du er. Ellers skal du blive væk. For vi kan ikke ændre på de mennesker vi er sammen med, og vi skal heller ikke prøve. For det er helt okay, at man er forskellige. Hvis man bliver kærester er man nødt til at tage hele pakken, også de sider man ikke synes så godt om. OG det er selvfølgelig helt okay at komme til den konklusion, at man så ikke passer sammen som kærester. Det er vigtigt, at man gør det, som føles rigtigt for en. Også selvom det betyder, at man ikke kan være kærester længere.
Det tager tid at komme sig
Der ikke noget mærkeligt i at opleve, at man kan blive ramt af kærestesorg, selvom man egentligt gik rundt og havde det fint. Kærestesorgen kan ramme på alle mulige tidspunkter – især hvis man føler sig sårbar eller alene. Så kan man godt savne det nærvær der er, når man har en kæreste. Det kan være helt vildt hårdt, og det er helt okay, at man er rigtigt ked af det i den periode. Du kan prøve at læse denne her artikel om, hvordan man kommer sig over en ekskæreste. Der står lidt gode råd til, hvordan man kommer videre. Det kan især være en god idé, at distrahere sig selv lidt fra det hele. Du fortæller, at du er meget social. Og det er en super god måde, at få sine tanker hen et andet sted.
Snak med nogen om det
Det kan være en rigtig god idé, at snakke med nogen om, hvordan man har det, når man går igennem kærestesorger. Det kan nemlig være helt vildt hårdt, at gå rundt med alene. Og nogle gange trænger man bare til, at få lukket op for det man har inden i. Man kan nærmest sige, at delt sorg er halv sorg. Sådan kan det i hvert fald godt føles. Derfor vil jeg helt sikkert anbefale dig, at finde en du er tryg ved, og snakke med dem.
Snak med dine venner/veninder
Hvis du har nogle gode veninder eller venner, som du er tryg ved at tale med – jamen så kunne det måske være en god idé? Jeg er næsten helt sikker på, at der er nogle af dem, som selv har prøvet at gå igennem kærestesorger. Og de kan sikkert godt huske, hvor slemt det føles. Så kan de støtte godt op om dig, og passe på dig i den her svære periode. Måske kan i aftale at lave nogle ting sammen, så du kan få tankerne hen på noget andet?
Snak med dine forældre
Jeg tænker på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det? Hvis ikke, så kan det faktisk være en god idé. Det er jo ikke altid, at man snakker så meget med sine forældre om sit kærlighedsliv, men nogle gange kan ens forældre være de helt rigtige at snakke med. For de kender måske en helt vildt godt, og vil rigtigt gerne hjælpe og støtte op om en. Derudover har de måske selv prøvet at være ramt af kærestesorger, og ved hvordan det føles. Så hvis det er noget du er tryg ved, så kunne det måske være en idé for dig?
Tag fat i Headspace
Hvis du synes det er totalt uoverskueligt, at skulle snakke med nogen du kender om det. Jamen så kan du overveje Headspace. Headspace er et anonymt rådgivningstilbud til unge, hvor man kan komme og snakke med en frivillig omkring sine problemer. De er helt vildt søde, og vant til at snakke om alle slags problemer. Der ligger en Headspace i de fleste større byer, og man er altid velkommen til at kontakte dem.
Det er helt vildt hårdt, at være ramt af kærestesorger, og det føles som om, at man får taget alt glæde ud af kroppen. Men det kommer til at gå over igen. Og det kan være en god idé, at snakke med nogen om det, så man kan få støtte undervejs.
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget, og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke fremover.
De venligste hilsner fra en Mindhelper