Hej Mindhelper
I maj 2022 lærte jeg min (indtil for 3 måneder siden) kæreste at kende. Vi har været sammen næsten dagligt siden, og det har i det store og hele været godt for mig (og det troede jeg også, at det var for hende).
Jeg har dog grundet en meget svær far (alkoholiker, tog ikke ansvar for os som børn, vredesproblemer etc.) gennem hele mit liv haft svært ved at give udtryk for det på en rolig måde, når jeg blev sur eller følte mig forladt. Så jeg tror, jeg har en usikker tilknytningsstil som resultat.
Mine problematikker med at beherske vreden har været hovedårsagen til bruddet, tænker jeg.
Nu er jeg simpelthen så bange for, at jeg ikke satte nok pris på hvad jeg havde, mens jeg havde det og aldrig finder så dejlig en kæreste igen!
Jeg hører ofte, at man skal igennem smerten for at forarbejde den. Men vil det sige, at jeg skal forestille mig, hvordan hun er videre og er sammen med andre? For det gør utrolig ondt!
Jeg snakker ret meget med bekendte og min familie om dette, men jeg er bange for aldrig at komme videre, da hun var et virkelig godt menneske!

(25 år)
Kære dig,
Det kan være mega hårdt, når man slår op. For pludselig kan det føles som om, at ens verden bliver vendt på hovedet fra den ene dag til den anden. Det kan jeg godt forstå, er en svær situation at stå i.
Hjertesorg gør helt vildt ondt
Hjertesorg gør helt vildt ondt. For pludselig er den person, man talte med hele tiden der ikke længere. Derfor giver det rigtig god mening, at du lige nu går igennem en masse svære følelser og tanker.
Det er nemlig helt normalt, at man efter et breakup søger at finde forklaringer på, hvorfor man ikke længere er kærester. Tanker som: Kunne jeg have gjort noget anderledes? Er det min skyld? Kommer jeg nogensinde videre? Er fuldstændigt normale.
Det bliver bedre
Men selvom det lige nu kan føles som om at en tornado har buldret igennem dit liv, og efterladt alt i kaos, så skal du vide, at det nok skal blive bedre.
Når vi er kærester med nogen, så vender vores krop sig faktisk til, at de er der. Og det er også derfor, at man kan få fysisk ondt, når man har hjertesorg.
For hjernen udskiller nemlig flere glædeshormoner, når man er sammen med sin kæreste. Og når de så er væk, så skal kroppen pludseligt vænne sig til, at hormonerne heller ikke bliver produceret lige så meget mere.
Det kan faktisk føles som en form for detox.
Sammenholdt med, at man også er helt vildt ked af det, kan det være en rigtig svær periode at gå igennem.
Det er forskelligt, hvordan folk bedst kommer igennem hjertesorg. Men der er flere ting, du selv kan prøve at gøre for at gøre perioden nemmere og komme bedst muligt igennem hjertesorgen.
Lad dig selv være ked af det
Du nævner at du har hørt flere tale om, at man skal igennem smerte, for at bearbejde den. Jeg kan selvfølgelig ikke vide, præcis hvad dem du har hørt det fra, har ment. Men når jeg hører det, så tænker jeg, at det de mener er, at man skal mærke sine følelser, for at bearbejde dem.
Det vil sige at man skal tillade sig selv, at være ked af det over, at man ikke længere er sammen med sin ekskæreste.
Nogle gange kan man få lyst til at lukke helt af for sine følelser, fordi de gør rigtig ondt at føle. Men ofte kan det faktisk have den modsatte effekt. Nemlig at man så bliver endnu mere ked af det, når man så faktisk giver sig selv lov til at føle dem.
Så derfor kan det være en god ide, at acceptere og tillade sig selv, at være ked af det.
Skru ned for de negative tanker
Når vi har hjertesorg, så er det helt normalt, at vi kan komme til at tænke meget på alt det vi gjorde og ikke gjorde i vores forhold. Det er rigtig let at blive helt opslugt af negative tanker.
Du nævner blandt andet selv, at du er bange for at du ikke satte nok pris på din kæreste, og at du er bange for aldrig at komme videre.
De tanker giver rigtig god mening. Men det kan faktisk være rart, at tage en pause fra alle de negative tanker.
Det er nemlig hårdt nok i sig selv, at man nu skal vænne sig til at være alene. Og det kan gøre det ekstra hårdt, hvis vi så samtidig slår os selv i hovedet.
Tal til dig selv, som var du en god ven
En god måde at huske at tale pænere til sig selv på, er ved at tale til sig selv, som var man en god ven.
Så når man opdager, at man har gang i at tale til sig selv på en negativ måde, så kan man prøve at stoppe op og tænke: ville jeg tale sådan her til min bedste ven?
Hvis din bedste ven gik igennem et breakup, og de fortalte, at de følte, at de ikke havde sat nok pris på deres kæreste, hvad ville du så svare dem?
Oftest gør vi mennesker det allerbedste vi kan, i de situationer vi står i. Så kan det godt være, at vi bagefter kan tænke: det ville nok have været bedre, hvis jeg havde gjort X eller Y. Men det ændrer ikke på, at vi i situationen gjorde det bedste vi kunne.
I vores artikel: Sådan udfordrer du negative tanker om dig selv, kan du læse endnu flere gode råd til, hvordan du kan tage en pause fra de negative tanker.
Gør noget godt for dig selv
Når man går gennem hjertesorg, så kan ens fokus let blive, at man er helt vildt ked af det, og at dagene er hårde at komme igennem.
For at få en pause fra det, kan det være rigtig rart at gøre noget godt for sig selv. Det kan være alt mellem himmel og jord, så længe man selv synes det er rart. Herunder har jeg lavet en liste, som inspiration.
• Få en massage
• Se en god film
• Dyrke motion
• Male
• Læse en god bog
• Drik en kop kaffe med en god ven
• Gå en tur i skoven
• Meditere
• Lave en spilaften med venner
• Besøge familie
Listen ovenfor er blot inspiration, det kan være din liste ser helt anderledes ud.
Der findes endnu flere ting, du kan gøre for at komme bedre igennem hjertesorgen. Det kan du læse mere om i vores artikel: Kærestesorg: Sådan kommer du dig over din ekskæreste
Bliv ved med at tale med dem omkring dig
Til slut, vil jeg opfordre dig til at blive ved med at tale med dem omkring dig. Når vi går gennem hjertesorg, så kan det gøre det rigtig meget lettere, når vi kan støtte os op ad dem, vi har tæt på os.
Derfor er det rigtigt dejligt at høre, at du allerede nu snakker meget med dem omkring dig. De kender dig, og måske kender de også din ekskæreste. Og det kan ofte være rart at tale med nogen, som allerede kender til situationen.
Der er altså flere ting du kan gøre, for at komme bedre gennem hjertesorgen. For eksempel er det vigtigt at gøre gode ting for sig selv. Og så er det vigtigt at huske, at alt nok skal blive bedre. Også selvom det ikke føles sådan lige nu.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god og helende energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper