Hej:)
Jeg er i kæmpe dilemma, da jeg er helt vild med en fyr som jeg også tror kan lide mig, men ikke helt er klar til at ses… Vi snakkede og skrev sammen sidste forår, hvor vi også mødtes et par gange. Men jeg endte med at sige fra, og fortælle at kemien ikke var der. Men tror mere det var fordi jeg ikke var klar til at åbne op og lade ham komme tæt på… Jeg skrev til ham for en måneds tid siden, at jeg havde tænkt på ham og håbede at han ville genoprette kontakten. Han sagde at der var for meget lige på det tidspunkt, som gjorde at han ikke var klar til at skrive sammen. Vi svarer en gang i mellem på hinandens insta stories, uden at tage samtalen videre…
Mit spørgsmål er derfor: Bør jeg skrive og spørge om han har tænkt over mit spørgsmål om at ses, eller skal jeg vente? Jeg vil bare virkelig gerne fortælle ham at grunden til at jeg sagde fra sidste år, ikke var på grund af den manglende kemi (som jeg lod ham tro, da jeg måske selv var i den tro), men fordi jeg ikke var klar til at have noget med nogen… Hvad skal jeg gøre?
Bedste hilsner, den håbefulde

(19 år)
Hej Håbefulde
Det lyder som om, at du går med en masse tanker og overvejelser i forhold til ham fyren. Det kan fylde rigtig meget, når man går med en masse tvivl. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Kærlighed
Det lyder som en hammerærgerlig situation, du er havnet i. Det er mega øv, når man fortryder, at man har afvist en person, som man kan mærke, at man gerne vil alligevel.
Det der med kærlighed kan på den ene side være rigtig dejligt, men samtidig kan det også være lidt overvældende at skulle åbne sig op over for et andet menneske. Den oplevelse tror jeg langt fra at du er alene om at opleve. Der er nemlig helt naturligt. For når vi lader andre komme tæt på os, så åbner det også muligheden for, at de kan gøre os rigtig kede af det. Og så kan det sommetider virke nemmere at skubbe dem væk end at lade dem komme helt tæt på.
Vi mennesker er også alle sammen meget forskellige og lige i forhold til kærlighed, er der rigtig mange ting, som kan spille ind. Så nogen gange er man bare ikke klar på samme tid. Og det kan være rigtig hårdt, når man måske selv er nået dertil, hvor man er klar, men den anden måske ikke har det på samme måde. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det kan føles svært, når man står i det dilemma som du beskriver.
Det er dig, som kan mærke, hvad føles rigtigt
Du skriver og spørger, om du skal skrive til ham eller vente. Det kan være rigtig svært hele tiden at gå og være i tvivl om, man skal kontakte den anden eller vente. Sommetider kan sådan nogle bekymringer fylde meget i ens tanker, og man vender og drejer måske det hele rigtig mange gange. Og det er helt naturligt. Det er et tegn på, at det er noget som betyder en del for en. Og man ønsker måske bare virkelig, at den anden person har det på samme måde.
Men jeg kan desværre ikke give dig et helt konkret svar på, hvad du skal gøre. Det er nemlig kun dig, som kan mærke, hvad der er det rigtige for dig.
Hvis du kan mærke, at du har det bedst med at skrive til ham og fortælle, hvorfor du afsluttede forholdet sidste gang, er det helt okay. Men lige med kærlighed er der desværre ikke nogen garanti for, at den anden person er lige så vild med en, som man er med dem. Derfor er der også altid en risiko for, at den anden måske er kommet videre og ikke længere er interesseret i at have kontakt og ses. Derfor kan det også være en rigtig god ide at overveje, at det godt kan være at den anden stadig ikke er interesseret i at skrive eller ses, selvom man forklarer dem, hvorfor man sluttede forholdet. Og selvom det er hammersvært, når man virkelig godt kan lide en anden, så bliver man nogen gange nødt til at acceptere, at den anden ikke har lyst til at skrive sammen mere.
I vores artikel Ulykkelig forelsket?, kan du finde nogle gode råd til, hvordan man kommer videre, hvis kærligheden ikke lige gik som man havde håbet på. Så hvis du tænker, at det kunne være hjælpsomt, vil jeg helt klart anbefale dig at tage et kig i den.
Snak med dine venner
Det kan være rigtig hårdt at gå med en masse tanker og overvejelser selv. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du mon har nogle venner, som du kan snakke med det her om? Det der med forelskelse og kærlighed er noget, som rigtig mange unge kender til. Derfor tænker jeg måske også, at der er nogle af dine venner, som har prøvet at stå i en situation lidt ligesom din. Og så kan det være at I kan snakke lidt om det, og om hvad du kan gøre.
Og uanset om dine venner har prøvet det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem om de ting, som fylder.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge om de ting, som de går og bøvler med. Derfor er de også gode at snakke med, når man går med en masse tanker og overvejelser omkring kærligheden. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym.
Det er rigtig øv, når man er kommet til at afvise en fyr, som man godt kan lide. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får mærket efter, hvad det er det rigtige for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper