Jeg bliver virkelig hurtig sur eller ked af det, hvis jeg har noget med en dreng og han så begynder og snakke om en pige, han synes er lækker.
Hej Mindhelper
Jeg bliver virkelig hurtig sur eller ked af det, hvis jeg har noget med en dreng og han så begynder og snakke om en pige han synes er fucking lækker. Men jeg bliver også mega usikker på mig selv og tænker om der er noget galt med mig?
Synes bare det er virkelig hård.
Synes selv det er mærkeligt det kan gå så hurtigt, jeg kan jo gå fra og være mega glad til at blive sur/ked af det på 0,5

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15
Men kan sagtens opleve, at bliver super usikker på sig selv, hvis man er vild med en fyr, og han snakker om en anden. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind.
Når jalousien rammer
Hvis man er vild med en fyr, og måske endda har noget kørende sammen. Jamen så er det helt normalt at opleve, at man bliver jaloux. Vi mennesker kan nemlig godt komme til at tolke en hel masse ting ud af nogle situationer, som der måske slet ikke er noget i. Så begynder vores hjerne og fyre en masse tanker af “Hvad nu hvis han bedre kan lide hende end mig?”, “Hvad nu hvis han synes at hun er pænere?”, “Snakker de også sammen hele tiden?”. Og det er mega hårdt, og derfor kan man godt opleve at blive rigtigt ked af det eller sur. Jeg synes du skal prøve at læse vores artikel omkring jalousi. Der står en hel masse information og gode råd omkring jalousi, og hvordan man håndterer det. Du kan også prøve at læse denne artikel om, hvad man kan gøre, hvis man bliver for vred. Der står også en masse gode råd omkring vrede, og om hvordan man kan undgå, at man pludselig flegner helt ud på nogen.
Snak med ham om det
Mit bedste råd til dig er nok, at snakke med ham om det. Det gør det hele meget nemmere, hvis han ved, at du godt kan blive jaloux. Og at du faktisk ikke synes det er særligt sjovt, når han snakker om andre piger. Det er helt okay, at du måske ikke har så meget lyst til at høre om, hvem han synes er lækre. Det kan han måske snakke med sine drengevenner om i stedet. Når man skal snakke om noget, som kan være lidt ømtåleligt, så kan det være en rigtig god idé at bruge en teknik, som jeg kalder at ‘holde bolden på egen banehalvdel’. Det betyder, at man tager udgangspunkt i sig selv, og ens egen oplevelse. Det gør man ved at bruge ‘jeg oplever’ -sætninger. Det kunne eksempelvis være “Jeg oplever at blive ret jaloux, når du snakker om andre piger”. Når man bruger den slags sætninger, så undlader man at bare at skyde skylden på den anden. Hvis man siger “Du gør mig så mega jaloux, når du snakker om andre piger”. Jamen så skyder man skylden på den anden, selvom det måske slet ikke var hans mening. Og så kan det godt ende med at blive til et skænderi, fyldt med sårede følelser og uheldige kommentarer. Når man bruger ‘jeg’-sætninger, så fortæller man om, hvad man selv har oplevet. Og så kan man nogle gange lidt lettere komme til, at snakke om de svære ting.
Det er helt normalt, at man bliver jaloux, hvis en fyr man er vild med, snakker om andre piger, han synes er lækre. Så kan det være en rigtig god idé, at få snakket om det, og måske lave nogle aftaler om, hvordan man kan undgå at gøre den anden jaloux.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at i kommer til at få en rigtig god snak om det, så du ikke behøver blive alt for jaloux.
De venligste hilsner fra en Mindhelper