Hej jeg er 13 år gammel og jeg er meget forelsket. Men problemet er bare at jeg er meget dårlig til at snakke med ham. Jeg er ret sikker på at godt kan lide mig fordi han sender små tegn(han kigger meget på mig og er meget tæt på når jeg er omkring ham. Han er også altid der jeg er. Og han rødmer når jeg ser ham se på mig) Men det er svært når man er så nervøs overfor drenge. Hvad skal jeg gøre?

(13 år)
Kære du
Forelskelse er en virkelig spændende og rar følelse. Men det kan også være svært, hvis man ikke helt ved, hvordan man skal gribe det hele an.
Derfor er jeg glad for, at du har skrevet ind og delt dine tanker med os
Det giver mening
Forelskelse kan være en mega rar følelse. Man kan blive helt varm i maven, når man ser personen, som man er forelsket i, og man kan tænke på dem hele tiden.
Men samtidig kan det også være ret nervepirrende. For det kan føles som om, at der er en masse på spil. Man vil jo ofte rigtig gerne have, at den man er forelsket i, også kan lide én.
Og så giver det rigtig god mening, at man kan blive ret nervøs, når man skal tale med personen.
Derfor tænker jeg, at det er helt normalt og naturligt, at du bliver nervøs og har svært ved at tale med ham. Men det er måske også bare et tegn på, at du rigtig godt kan lide ham?
Er han vild med dig?
Du skriver, at du er ret sikker på, at han også godt kan lide dig. Han kigger meget på dig, er tæt på, når du er omkring ham, og han sørger for, at han altid er der, hvor du er.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig, om han er vild med dig eller ej. Det er der nemlig kun én person som ved. Og det er ham.
Derfor synes jeg, at det lyder som om, at du står over for et valg nu: Enten kan du finde ud af om han rent faktisk kan lide dig eller så fortsætter du som du plejer.
I sådan en situation, kan det være ret svært at vide, hvad man skal gøre. Derfor vil jeg nu prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre.
Gør som du plejer
Hvis du ikke gør noget, men fortsætter som du plejer, så er det ikke til at vide, hvad der sker.
Det kan være, at han på et tidspunkt spørger dig, om du kan lide ham. Og det kan være, at han ikke gør noget som helst. Det er ikke til at vide.
Fordi så længe man ikke selv gør noget ved situationen, så kan man gå i lang tid og vente på, at den anden gør noget.
Der er bare et problem: Det kan være, at den anden aldrig gør noget.
Så hvis du har det fint med at vente og se hvad der sker, så er det også helt okay. Det kan nemlig være skræmmende at være den, der spørger, om nogen kan lide en.
Spring ud i det
Hvis du gerne vil vide, om han også kan lide dig, så er der kun én måde at finde ud af det på. Og det er ved at spørge ham.
Selvom det er den hurtigste måde at finde ud af det på, er det slet ikke sikkert, at du er klar til at spørge ham direkte lige nu. Og det er også helt ok.
Derfor kan du prøve at starte ud med fx at få spørge ham, om du må få hans Snapchat. På den måde viser du, at du er interesseret i at skrive med ham, og så kan I også skrive sammen, når I ikke er det samme sted.
Her kan du også lære ham bedre at kende, og finde ud af mere om, hvem han er.
Og hvis du finder ud af, at du stadig godt kan lide ham, kan du jo spørge, om han har lyst til at ses.
Kan dine venner hjælpe?
Når man forelsket i nogen, kan det være rigtig rart at snakke med nogen om det
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har fortalt dine venner, at du er vild med ham?
Hvis du ikke har snakket med dem om det, så kan det være en rigtig god ide at starte med det. For ofte så er det både dejligt og lettende at fortælle andre om ens crush.
Hvis du derimod har snakket med dem om det, så kan det være, at de kan hjælpe dig med at lave en aftale med ham og nogle af hans venner.
På den måde skal du ikke starte ud med at være alene sammen med ham, men måske i stedet for være 4 der laver noget sammen.
Og hvis det går godt, kan I efter noget tid aftale, at det bare skal være jer to, som er sammen uden de andre.
Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man er vild med nogen, og man har på fornemmelsen, at de også er vilde med en selv. Derfor håber jeg, at der er nogle råd i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper