Hej Mindhelper
Jeg elsker min bedste ven.
Han har været der for mig igennem svære tider. Og han gør mig glad og selvsikker når vi ses. Vi har kendt hinanden i 2 år cirka. Men han ser mig ikke på en romantisk måde. Eller det siger han. Jeg syntes jeg har vænnet mig til ikke at kunne være med ham på den måde. Men jeg ville også virkelig ønske at han ville mig på den måde. Da jeg føler han er den eneste ene for mig.
Han har ikke noget imod at putte og nusse mig når vi sidder på min sofa og han krammer mig ud af det blå nogen gange.
Hans kropssprog siger at han godt kan lide mig på den måde.
Men han siger at han ikke ser mig på den måde. Og at jeg skal finde en på min egen alder. Han er nemlig 18 år ældre end mig. Men jeg har aldrig sådan set på alderen.
I starten da vi lærte hinanden at kende så flirtede vi meget. Og endte også i seng sammen 2 gange mens vi var fulde.
Men efter han fandt ud af at jeg havde følelser for ham så syntes han ikke vi skulle gå i seng sammen mere. Det var 2 år siden.
Jeg ved ikke helt hvad mit spørgsmål er.
Måske hvordan jeg kan vide med sikkerhed om han kan lide mig eller ej? Men jeg vil heller ikke undvære hans venskab.
Han giver bare mixet signaler.

(20 år)
Kære Du
Det kan være mega svært at finde rundt i, når ham man er forelsket i, sender mixet signaler. Og det kan komme til at fylde meget i ens tanker. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Kan han lide mig eller ej?
Du spørger, hvordan du med sikkerhed kan vide, om din bedste ven kan lide dig eller ej? Jeg forstår godt, at du kan blive i tvivl om, hvad han føler. For når han på den ene side gerne vil kramme og nusse. Men samtidig også siger, at han ikke ser dig på en romantisk måde. Så giver det god mening, at du kan blive forvirret. Tit forbinder man nemlig det at kramme og nusse, med noget lidt mere intimt. Og noget man gør, hvis man f.eks. er forelskede eller tiltrukket af den anden.
Tal med ham
Den eneste der med sikkerhed ved, hvad din bedste ven føler, er ham selv. Det lyder til, at du allerede har talt med ham, om det. Det kan være ret svært. Så mega fedt, at du har gjort det!
Men måske kunne du prøve at gøre det igen, og fortælle ham, at du bliver i tvivl om, hvordan han har det? Du kan også prøve at fortælle ham, at du synes han sender nogle forskellige signaler. Og fortælle, hvordan det påvirker dig, når han gør det. For så kan i måske få talt tingene igennem.
Hvis det ikke er gengældt
Det er mega hårdt at være forelsket i en, hvor det ikke er gengældt. Så hvis det ender med, at du finder ud af, at din bedste ven stadig ikke er interesseret i mere, vil jeg prøve at give dig lidt råd med på vejen. For selvom det kan føles nærmest umuligt at give slip på tanken om at finde sammen. Så kan man godt komme videre og få det bedre igen
Du skriver, at du ikke vil miste jeres venskab. Og det forstår jeg godt. For det er helt naturligt gerne at ville blive ved med at se en, som man elsker. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en hjælp at sætte nogle rammer for, hvad I laver sammen. For det med f.eks. at kramme og nusse, kan godt puste til de varme følelser. Og selvom det måske føles mega rart i situationen. Så kan det godt holde liv i forelskelsen og gøre det svært, at komme videre. Derfor kan det nogle gange også hjælpe, at skrue lidt ned for nogle af de ting – i hvert fald i en periode.
Du kan læse flere råd til at komme over en forelskelse i Ulykkeligt forelsket? Sådan kommer du videre.
Det med alderen
Du skriver også, at din bedste ven siger, at du skal finde en på din egen alder. Du skriver samtidig, at du aldrig har lagt så meget i, at han er 18 år ældre end dig. Der er ikke noget rigtigt eller forkert svar på, om det er et problem at være kærester, når man er 20 og 38. Og det er forskelligt fra person til person, hvad der føles rigtigt.
Men man kan have ret forskellige forudsætninger, når der er en stor aldersforskel. En i slut 30’erne har måske en uddannelse, har haft forskellige jobs og været i flere lange forhold. De har måske også lært en masse om sex og kommunikation, og de har generelt mere levet liv at trække erfaringer fra.
Derfor kan det for nogle unge også være svært at navigere i, at være i forhold med en, som er meget ældre. For at være sammen med en med meget erfaring, kan være ret fascinerende og spændende. Men det kan også skabe en slags ubalance i forholdet, hvor man kommer til at sætte den anden lidt op på en piedestal. Og man kan komme til at føle sig mindre betydningsfuld, eller vigtig, end den anden. Eller måske er det kun rigtig ham, som kan få en til at føle sig set, hørt eller selvsikker. Og sådan skal det helst ikke være.
Derfor er det også vigtigt – ligesom i alle mulige andre forhold – at mærke efter. Hvordan får det her forhold mig til at føle? Giver det mening?
Tal med en anden
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med andre om, hvordan du har det? Ellers er mit bedste råd, at gøre det. For det kan være en god hjælp, at få nogle af alle tankerne ud af hovedet. Og så kan du samtidig også høre, hvad den anden tænker, om det hele. Så måske har du en god veninde, en forældre, eller en helt tredje, som du kan snakke med?
Jeg tænker i hvert fald, at det med at være i tvivl om, hvad den, som man er forelsket i tænker er noget, som mange har prøvet. Og selv hvis de ikke har, vil de mennesker tæt på en som regel gerne lytte og støtte en, hvis der er noget, som er svært.
Selvom jeg ikke kunne give dig noget direkte svar på, hvad din bedste ven føler. Så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper