Jeg ser meget til en pige for tiden. Vi har kysset en del, men ikke set hinanden privat. Lige pludselig siger hun, at hun ikke vil noget seriøst.
Hej,
Jeg begyndte at skrive men en pige for omkring (nej, helt præcist) 44 dage siden. Hun starter med at skrive hver eneste dag, og hvis jeg ikke svarer hende, skriver hun typisk igen. Vi har kysset, men ikke mere, og vi har stadig ikke været sammen privat. Hun har det med altid at finde på ‘undskyldninger’ for ikke at kunne være sammen. Her i fredags snakkede vi så om det, og jeg blev fuldstændig chokeret, da hun lige pludselig sagde, at hun ikke var klar til noget seriøst. Følelserne tog overhånd, at jeg begyndte simpelthen bare at græde foran halvdelen af gymnasiet. Hun prøvede at forsikre mig om, at hun ikke var ligeglad med mig, men det hjalp jo egentlig ikke så meget. Ikke desto mindre kyssede vi en hel del den dag, selv efter vi havde haft den der samtale. Efterfølgende har vi så skrevet sammen nærmest som om, at den samtale aldrig havde fundet sted. Jeg ved ikke om hun bare sagde de der ting, fordi hun er nervøs (jeg er 2 år ældre end hende, og jeg har en mistanke om, at hun er jomfru). Så mit spørgsmål er egentlig bare: hvad skal jeg gøre nu? Skal jeg bare glemme hende og komme videre, eller skal jeg prøve at glemme vores samtale og fortsat prøve at få det til at lykkedes?
På forhånd tak for svar
Hilsen S

(Dreng, 18 år)
Kære S
Det lyder som en ret forvirrende situation, du er i med hende pigen. Og det gør bestemt ondt at få at vide, at den anden ikke vil noget seriøst, hvis man selv rigtig gerne vil.
Hvorfor finder hun undskyldninger?
Du skriver, at I ikke har været sammen privat, fordi hun finder på undskyldninger. Er det reelle undskyldninger, eller er det små hvide løgne, hun stikker dig? Og hvad tror du, at hun vil fortælle dig med de undskyldninger? Jeg spekulerer nemlig på, om det ville være en god idé at konfrontere hende med det? Høre hende om, hvordan du skal forstå undskyldningerne. Er det fordi, hun er nervøs, eller fordi hun ikke er der endnu? Forhåbentlig får du et svar, så du kan forstå, hvor hun er henne med jer lige nu, og hvad hun tænker.
Bliv klar på hvad I er, og hvad I vil have fra hinanden
På mig lyder det lidt som om, at du er klar til at glemme hende og komme videre, fordi hun sagde, at hun ikke er klar til noget seriøst. Er det korrekt forstået? For det synes jeg ville være rigtig ærgerligt, når du så godt kan lide hende. Og hun fortæller jo også, at hun slet ikke er ligeglad med dig. Så jeg tænker, at det er vigtigt for dig at blive klar på, hvad du helst vil. Hvad er vigtigst for dig; at I bliver noget seriøst lige nu, eller at I hygger jer, nyder hinanden og ser, hvad det fører til?
Desuden er mit bedste råd til dig er, at du tager en snak med hende. Åbn op for dine tanker omkring jer. Det er en god måde at finde ud af, hvad I hver især tænker. Hvor er hun, og hvor er du? Og hvordan kommer I lidt videre derfra, hvor I er nu? Netop for, at I kommer til at ses privat også. Og selvom man tager den snak, så er der bestemt heller ikke noget i vejen for at tage det, som det kommer. Det kan faktisk være ret befriende, at man bare er i forholdet, i stedet for at bekymre sig om, hvad der skal være i fremtiden.
Tal med dine venner
Et andet råd er, at du kan snakke med dine venner om din situation. De har helt sikkert også nogle gode tanker om, hvad du kunne gøre. Måske har de endda prøvet noget lignende, som de kan dele med dig? Det hjælpe ofte dele sin situation med andre og få nogle nye øjne på. Det kan hjælpe til, at man selv bliver inspireret og kan tænke i nye baner.
Jeg håber, at du har fået gode idéer til, hvad du kan gøre herfra. Jeg håber, at du får taget den beslutning, du føler er den rigtige.
De bedste hilsner fra Mindhelper