Hej Mindhelper
Jeg var til en gymnasiefest her for 2-3 uger siden. Der var den her fyr. Vi begyndte at snakke sammen, og jeg kunne godt mærke, at han var lidt vild med mig. Vi kyssede lidt, MEN da det var mit allerførste kys begyndte jeg at undskylde osv. (måske også afvise ham lidt) – selvom det ikke var meningen.
Så jeg er bange for om han enten “bare” var fuld, eller om han virkelig gerne vil noget på længere sigt.
Hans ven siger, at han også synes jeg er sød, men jeg tør ikke skrive til ham – fik hans snap – og jeg ved heller ikke hvad jeg skal skrive – er genert
Vi har gået forbi hinanden på gangene, og der kunne jeg godt mærke, at jeg også er lidt vild med ham.
Så jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre…
Tak på forhånd.

(17 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du går rundt med en masse tanker om ham fyren, du mødte til gymnasiefesten. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dem.
Forelskelse sætter tankerne i gang
Når man møder en fyr, som man bliver lidt vild med, er det helt naturligt, at komme til at gå og spekulere over, hvad han mon synes om en. Man kan måske også komme til at føle sig lidt usikker på, hvordan man skal være omkring ham. Og hvad man skal gøre, hvis man gerne vil tale lidt mere med ham. For hvis der er en, som man er blevet lidt glad for, så vil man tit gerne vise sig fra sin bedste side. Og så kan man hurtigt komme til at blive lidt ekstra genert, når man for eksempel ser ham ude på gangen.
Det kan også ofte sætte en hel del tanker i gang, når man kysser med en fyr for første gang. For så kan det føles lidt nyt og nervepirrende det hele, fordi man ikke har så meget tidligere erfaring at trække på.
Det giver mening
Men du skal vide, at det er helt normalt, at føle sig lidt usikker på, hvad man skal gøre. Og mange unge oplever også, at det kan være lidt svært at regne ud, om den anden nu også er vild med en. Hvis du har lyst, kan du prøve at kigge på denne her artikel, med 15 tegn på, at han også er vild med dig. Den handler om hvilke ting, man kan kigge efter, hvis man er i tvivl, om den anden også er vild med en. Så måske kan du prøve at se, om der er nogle af tegnene, du kan genkende.
Du kan prøve at kigge på vores artikel om generthed. Generthed er nemlig en helt naturligt ting, men det kan sommetider være meget godt, at prøve at udfordre den lidt. For genertheden kan godt holde en tilbage fra at gøre nogle ting som man ellers godt vil, og så kan man godt komme til at ærgre sig lidt bagefter.
Spring ud i det
Jeg kan sagtens forstå, at du kan blive nervøs for at skulle skrive til fyren fra gymnasiefesten. Men et gammelt ordsprog siger, at hvor intet vover, intet vinder. Og hvis der er en man er blevet lidt vild med, er det ærgerligt, ikke at prøve det af. For så finder man måske aldrig du af, om han havde det på samme måde. Jeg tænker også, at når ham fyrens ven siger, at han synes, at du er sød – så er der gode chancer for at det er rigtigt! Og så vil han næsten helt sikkert blive glad for at blive trukket til side, eller få en snap fra dig.
Så måske kan at overveje at springe ud i det, og hive ham til side når du møder ham på gym, eller sende ham en besked eller snap? Hvis du er i tvivl om, hvad du skal sige eller skrive, så kan du tage et kig på vores artikel om smalltalk. Her kan du se lidt tips til, hvad man kan snakke om. For de fleste oplever, at selvom de er generte og nervøse, så er det ikke så slemt endda, når først man får åbnet for samtalen.
Snak med dine venner
Når man er blevet lidt lun på en fyr, så kan det være meget fedt at tale med sine venner eller veninder om det. For forelskelse er noget, som rigtig mange unge kender til, og det med at blive lidt usikker og genert, er noget som mange vil kunne genkende. Og måske er der en af dine venner, som har et godt tip til, hvad du kan gøre. Så måske kender du nogle, som kunne være gode at tale med?
Headspace
Du kan også altid hive fat i Headspace, hvis du godt kunne tænke dig at tale med nogen udefra. Hos Headspace arbejder der en masse flinke og rare frivillige, som altid sidder klar til at lytte, hvis der er noget, man går og bøvler med. De er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige ting, lige fra kærlighedsspørgsmål til svære tanker og følelser. Så intet problem er for stort eller småt. Du kan desuden være anonym, hvis du helst vil det. Og det er også gratis at komme i Headspace.
Det kan sætte en masse tanker i gang, når man er blevet vild med en fyr. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Og at du har fået lidt blod på tanden, til at skrive eller hive fat i ham fyren fra gymnasiefesten.
De bedste hilsner fra en Mindhelper