Hver gang jeg går i nærheden af ham, så ser jeg på ham ud af øjenkrogen, og jeg kan se at han kigger hen i retningen af mig. Vi har aldrig snakket sammen før, men jeg er begyndt at blive tiltrukket af ham. Han virker i hvert fald ret sød. Men jeg aner ikke, hvordan jeg skal kunne få startet en samtale med ham.
Hej.
Der er en dreng der går på min skole. Han er to eller tre år ældre end mig. Jeg er begyndt at synes, at han kigger meget på mig. Hver gang jeg går i nærheden af ham, så ser jeg på ham ud af øjenkrogen (altså lader som om, at jeg ikke kigger på ham, selvom jeg gør) og kan se at han kigger hen i retningen af mig, så snart jeg er i nærheden af ham. Vi har aldrig snakket sammen før, så det er også derfor jeg synes det er lidt mærkeligt, hvis kan rent faktisk kigger efter mig. Men jeg er begyndt at blive tiltrukket af ham, og jeg tænker rigtig meget på ham. Han virker i hvert fald ret sød. Men jeg aner ikke, hvordan jeg skal kunne få startet en samtale med ham. Hvad hvis det bare er noget jeg bilder mig selv ind? Hvad hvis jeg gør mig selv total til grin? Men det er jo også det værd at prøve, fordi han går snart ud af skolen. Så det er vel lige meget, hvis det bliver akavet? Jeg er bare virkelig total overdrevet genert og det er et problem jeg går rundt og ærger mig rigtig meget over. Jeg har nogen gange selv kigget på ham her fyren, selvom jeg foretrækker at lade som om han ikke eksisterer, og så har vi fået øjenkontakt, men jo mere jeg bliver interesseret i ham, jo hurtigere fjerner jeg mit blik når vi endelig får øjenkontakt.
Så, hvad skal jeg gøre?
Er han mon interesseret i mig, siden han hele tiden kigger? Er han måske genert ligesom mig?( han virker ikke genert, bare mere som en stille og person der er helt nede på jorden)
Kan jeg eventuelt vende den om, og gøre det samme som ham, og kigge på ham, så snart jeg får chancen? Eventuelt smile til ham? ( han smiler på en måde, når vi går forbi hinanden)
Er det bare mig, der bilder mig selv et eller andet ind, og burde jeg droppe hele min teori om, at der er en mulighed for, at han kan lide mig?
Undskyld for den lange besked, men håber virkelig at I kan hjælpe, så jeg kan få opklaret nogle af mine noget mystiske tanker 🙂

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17.
Det kan være totalt forvirrende, at finde ud af, om en person er tiltrukket af en eller ej. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Gode tegn
Jeg synes det lyder til at være et godt tegn, at han kigger meget efter dig. Jeg tænker, at han nok synes, at du ser sød ud. Og det kan sagtens være, at han er lidt genert ligesom dig, eller bare slet ikke aner, om du er interesseret i ham. Jeg synes det er en rigtigt god idé du har, med at smile til ham. Det er enormt charmerende, og en rigtig god måde at indbyde nogen til at smile tilbage igen. At smile er en god flirte-strategi. Så kan man ligeså stille bygge noget op ved først at smile, så måske hilse og så åbne en samtale. Så jeg synes at smile lyder som en super god plan, som ikke kan gå galt. For hvis han ikke smiler tilbage, jamen så kan det være, at han måske ikke er helt så interesseret – endnu i hvert fald. Nogle gange skal folk have et vink med en vognstang, før at de forstår at man flirter med dem.
Bør du droppe din teori?
Du skriver og spørger, om du burde droppe din teori. Men jeg tænker da klart, at du skal prøve at gå efter ham. Som du selv siger, han går snart ud af skolen. Og det ville da være super ærgerligt, hvis du skal gå rundt og tænke på, om det kunne være blevet til noget. Derfor vil jeg klart opfordre dig til, at blive ved. Det værste der kan ske er, at det bliver lidt akavet. Men i går jo ikke i samme klasse, og han er snart færdig, så det kommer ikke til at være akavet særligt længe.
Hvad så nu?
Hvis man er genert kan det være ret svært, bare lige at gå hen og snakke med ham. Men måske er der nogle lidt mere “nemme” ting, du kan starte med at gøre. Det med at smile er en super god idé. Måske kan du undersøge om der er nogle skoleudvalg, elevråd, festudvalg eller andre aktiviteter, som han er en del af, og så melde dig ind i dem. Eller bare bruge det som en god grund til at kontakte ham. Hvis han nu er medlem af elevrådet, går til en eller anden sportsgren eller har en anden interesse, som du kan spørge ind til – jamen så kan du jo lige skrive til ham, og spørge lidt ind til det. Så har du i hvert fald åbnet samtalen.
Nogle gange kan det også være en god idé at tænke “hvad kunne jeg godt tænke mig, at han gjorde”, og så gøre det. Så hvis du tænker, at det kunne være rart, hvis han tog kontakt til dig til næste fest. Eller at han ansøgte dig som ven på facebook. Eller han spurgte ind til dine venner. Jamen så kan det være, at det er den strategi, at du selv skal tage?
Snak med dine venner/veninder
Hvis man synes det er lidt svært, at få startet en samtale med ham selv – jamen så kan ens bekendte være et super godt hjælpemiddel. De er nok ikke så nervøse, som du er. Så de kan måske bedre liiiige finde på en eller anden ting at sige, når i står i nærheden af hinanden på gangene. Eller måske er der nogle der kender ham og hans venner, som kan introducere jer for hinanden? Det kan i hvert fald være smart at gardere sig med sine bekendte, og så prøve at snakke om, om der er en god strategi du kan tage. Måske er de fyldt med gode ideer, som du slet ikke havde overvejet?
Tag springet
Hvis du virkeligt er modig, så kan du også bare tage springet og invitere ham ud – enten i person eller over besked. Det kan godt virke lidt frygtindgydende, men de fleste vil jo synes, at det er et kæmpe kompliment, at blive inviteret ud. Og man kan sige, det værste der kan ske er, at han siger nej. Og så er den ikke længere end det jo. Til gengæld kan du klappe sig selv på skulderen, for at være rigtig sej.
Det er vildt svært, at læse om en anden person er interesseret, men jeg tænker, at du har gode chancer. Derfor synes jeg også bare, at du skal give det en chance og se om det kan blive til noget. Vi krydser fingre for dig på Mindhelper!
De aller-bedste hilsner fra en Mindhelper