Kære Mindhelper
Jeg er en pige på 13 som har et problem
Min fætter og jeg har et meget tæt forhold og vi kan altid finde på noget sjovt at lave som f.eks. skrive på vores bog, være udenfor, Harry Potter eller kæmpe mod ham om at få min hår-elastik tilbage ( selfølgelig kun for sjov ). 😊 Han er som en bror for mig. Skal lige sige at han også er 13 år ligesom mig.
Men det er nu gået op for mig at jeg nok er forelsket i ham og ved ikke hvad jeg skal gøre ved det for jeg vil jo heller ikke risikere at han måske ikke gider at lave noget sammen med mig ( eller at det bliver så akavet at vi ikke kan være i det samme rum. Hvad ved jeg ) og at vores fantastiske fætter og kusine forhold bliver ødelagt for vi har det rigtig rigtig sjovt sammen hver gang vi besøger hinanden og vi har kendt hinanden siden vi var helt små så vi kender hinanden rigtig godt.
Igen så er han også 13.
Ved ikke hvad jeg skal gøre og vi skal snart være 3 uger sammen ud og rejse ( selfølgelig med hans familie ) inden min familie også kommer derover. Så vi skal jo næsten være sammen 24/7 i de 3 uger.
Men generelt er det så overhovedet lovligt at have et forhold med sin fætter ?
Håber at i kan hjælpe mig for jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Mvh pige på 13 som har brug for hjælp.

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Nogle gange kan man godt opleve, at få følelser for sine fætre eller kusiner, selvom man måske har været vant til at opfatte dem lidt som søskende. Det kan være mega forvirrende lige at se sig ud af, hvad man så skal gøre. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det lyder til, at dig og din fætter har et rigtigt godt og tæt forhold til hinanden. Det er jo super dejligt og heldigt, at i to kommer så godt ud af det med hinanden. Og hvor lyder det spændende med sådan en lang rejse i skal afsted på sammen med jeres familier. Men det kan selvfølgelig godt blive lidt svært, når forelskelsen rumsterer og i samtidigt skal være så tæt op og ned af hinanden. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du er lidt forvirret og i tvivl i øjeblikket.
Det er ikke ulovligt
Først kan jeg lige fortæller, at det er ikke ulovligt i Danmark at have et forhold til sin fætter. Det må man gerne og faktisk må man også godt blive gift med sin fætter eller kusine i Danmark. Så der er ikke noget i loven, som stopper jer fra at være sammen. Det bestemmer i selv, om i har lyst til. Man kan til gengæld snakke om, at fætre/kusine forhold kan være det man kalder et tabu. Tabu betyder, at det er noget, man ikke snakker om. Men der er mange forskellige holdninger til, om det er i orden, at være kærester med sin fætter. Nogle synes det er helt fint og andre syntes ikke det er okay. Derfor kan du jo også overveje, hvad du selv synes? Og hvad du tror din fætter synes og jeres familier vil synes? For det kan jo også være med til, at gøre det nemt eller svært, hvis man gerne vil have et forhold med sin fætter.
Vi bestemmer ikke over vores følelser
Vi mennesker kan ikke selv bestemme, hvem vi bliver forelskede i. Det har man ikke kontrol over. De fleste mennesker har prøvet at blive forelskede i nogle, som det ikke nødvendigvis var “smart” at blive forelsket i. Det kunne være ens lærer, ens venindes storebror, ens bedste ven eller en kendt person, som man aldrig har mødt. Og nogle bliver forelskede i deres fætre eller kusiner. Det er der rigtigt mange unge, som har prøvet før dig og det er der ikke noget galt i at blive forelsket. For som sagt kan vi ikke bestemme over vores følelser. Men vi kan bestemme over, om vi vil handle på vores forelskelse eller ej.
Selvom forelskelsen fylder rigtigt meget lige nu, så vil den gå over igen på et tidspunkt. Det gør næsten alle forelskelser helt af sig selv. Derfor kan du også overveje, hvad du godt kunne tænke dig at gøre med forelskelsen? Jeg tænker at du har tænkt over nogle rigtigt gode ting i brev. For der jo en risiko for, at det godt kunne gå hen og blive akavet. Så er problemet jo, at i er nødt til at blive ved med at se hinanden, når i skal 3 uger på ferie sammen. Og også i når i i fremtiden skal til familiefester osv. Så du kan prøve at tænke over, om forelskelsen er det værd, at risikere jeres fætter/kusine forhold og at det måske bliver en lidt akavet rejse? Der må du prøve at mærke godt efter i maven, hvad du tænker er det bedste at gøre.
Hvad så nu?
Hvis du kommer frem til, at det er bedst ikke at handle på forelskelsen, så kan du prøve at overveje, hvordan du kan komme igennem Canada-turen på den bedste måde. Det kan være lidt hårdt, at være sammen med en man er forelsket i så meget af tiden. Men måske kan du prøve at give dig selv nogle pauser hver eneste dag, hvor du kan lave noget uden ham. Det kunne være at spille spil på din telefon, skrive dagbog, sidde lidt alene på dit værelse, høre musik eller lave noget helt andet, som du synes er hyggeligt. Så kan du få lidt ro fra forelskelsen og prøve at distrahere dig selv med noget, som du synes er rart. Det kan også være, at når du skal være sammen med din fætter så længe, at du opdager at han også kan være lidt irriterende. Sådan er det nemlig nogle gange, hvis man er sammen med nogen i lang tid. Så begynder man at lægge mærke til nogle ting, som man ikke har opdaget før. Måske smasker han rigtigt meget, er en dårlig taber i uno eller bruger alt for meget tid på sin Ipad? Så kan det være, at forelskelsen i virkeligheden falder lidt til ro, når i skal være så meget sammen?
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis du har brug for at få snakket mere med nogle om hele fætterforelskelsen, så kan jeg anbefale Børnetelefonen. Der kan børn og unge skrive, ringe, sms’e eller chatte med deres frivillige. Så kan man få hjælp og råd til, hvordan man kan håndtere noget svært. De er super søde og man er helt anonym, når man ringer. Dem kan du være helt tryg ved at snakke med.
Det kan være lidt en besværlig situation, hvis man bliver forelsket i sin fætter. For hvad skal man så lige gøre. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt. Og så krydser jeg fingre for, at i får en rigtig god rejse.
De bedste hilsner fra en Mindhelper