Hej Mindhelper
Hvis man selv ikke har været så god til at vise hvad man føler, men derimod har givet udtryk for at man ikke gad den anden person, og hun så pludselig bliver spurgt af en af hendes veninder og en dreng hun ikke snakker så meget om hun kan lide mig og derefter svarer nej. Er der så en mulighed for at det ikke passede. Hun har nemlig virkelig virket interesseret og jeg har bare været for bange til at vise at jeg godt kunne lide hende.

(Dreng, 18 år)
Hej Dreng på 18 år
Det kan være super forvirrende at kunne lide nogen. Og det kan også være rigtigt sårbart, fordi man pludseligt skal til at vise andre, hvad man føler.
Det er svært at svare på
Du spørger, om der er en mulighed for, at det ikke passede, da pigen du godt kan lide svarede nej til, at hun ikke kan lide dig? Og det er svært at vide. For den eneste der ved, om det passede eller ej, er pigen. Og der kan være rigtigt mange grunde til, at hun svarede nej til, at hun kan lide dig. Det kan godt være, at hun måske bare ikke havde lyst til at indrømme det overfor sin veninde og den dreng, der spurgte. Men det kan også være, at hun faktisk mente det. Derfor kan jeg heller ikke svare på dit spørgsmål. Men jeg kan prøve at give dig nogle råd til, hvad du kan gøre, hvis du gerne vil finde ud af, om hun faktisk mente det.
Snakker I sammen?
Det første jeg kommer til at tænke på er, om I snakker sammen? For du skriver, at du ikke har turde at vise, at du godt kan lide hende. Og jeg bliver lidt usikker på, om det betyder, at I snakker sammen. Men at du bare ikke har turde at vise, at du faktisk rigtigt godt kan lide hende. Eller om det betyder, at du ikke har turde at snakke med hende, fordi du har været bange for at vise interesse. For hvis I ikke snakker sammen, så tænker jeg, at det første skridt du kan tage er at prøve at sige hej til hende og smile, når du ser hende. For så viser du hende, at du faktisk gerne vil snakke med hende. Hvis du har hendes Facebook eller Instagram, så kan du også prøve at sende hende en besked der, hvis det er nemmere.
Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at vise hende, at du er interesseret. For det kan være rigtigt sårbart at vise en anden, at man godt kan lide dem, fordi man risikerer at blive afvist. Og tanken om at blive afvist er ikke særligt rar for nogen. Men hvis du ikke viser hende, at du gerne vil snakke med hende, så kan du heller ikke finde ud af, om hun måske faktisk godt kan lide dig. Og jo mere du øver dig i at vise dine følelser, jo nemmere bliver det også med tiden. For så får du forhåbentligt nogle erfaringer med, at selvom du viser andre, hvad du føler. Og selvom du måske bliver såret ind imellem. Så er det ikke farligt, og det går over igen.
Inviter hende ud
Hvis I faktisk allerede snakker sammen og kender hinanden godt, så kan du jo prøve at invitere hende til at lave noget, kun jer to sammen. Det kunne for eksempel være at drikke en øl sammen eller at gå en tur. Igen ved jeg godt, at det er rigtigt sårbart, når man har det, som du har det. Men de fleste mennesker bliver bare rigtigt glade for at blive inviteret ud, og tager det som et kompliment, også selvom de måske ikke er interesserede. Og hvis hun nu faktisk er interesseret i dig, men bare ikke havde lyst til at sige det. Så er der en risiko for, at hun mister interessen på et tidspunkt, hvis du ikke viser interesse. For hvis du ikke viser hende, at du er interesseret, så kan hun jo ikke vide det.
Fortæl hende, hvordan du har det
En anden mulighed er bare at være helt ærlig overfor hende og fortælle hende, hvordan du har det. Og spørge hende om hun har det på samme måde. Det er et rigtigt modigt valg. Men det er også den eneste måde, du med sikkerhed kan finde ud af, om hun faktisk godt kan lide dig. For hun er som sagt den eneste, der med sikkerhed kan vide, hvordan hun har det. Og hvis du fortæller hende det, så får du også en afklaring. Det kan nogle gange være rart, også selvom man måske får det svar, som man helst ikke ville have. For så er det nemmere at komme videre. Det er ikke sikkert, at du får brug for den. Men jeg linker dig lige til vores artikel om ulykkelig forelskelse. For den kan være meget rar at have, hvis hun nu siger, at hun ikke har det på samme måde.
Snak med nogle andre
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogle andre om, at du godt kan lide hende pigen? Hvis du ikke har det, så synes jeg, at du skal gøre det. Du kunne for eksempel snakke med en god ven. Det er nemlig en anden måde at øve dig i at vise og fortælle, hvad du føler. Men det er måske lidt mindre farligt at starte med at fortælle dine følelse for pigen til nogen, der ikke er hende. Samtidigt så kan det være rigtigt rart at have nogle at dele sine tanker med, når der er nogen, man godt kan lide. For forelskelse kan virkeligt bare fylde meget inde i en, og det er tit rart at få sat lidt ord på sine tanker, så de ikke bare kører rundt oppe i hovedet på en.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får vist pigen, hvordan du har det. Sådan så du får en mulighed for at finde ud af, om hun faktisk har det på samme måde, også selvom det ikke var det, hun sagde.
De bedste hilsner fra en Mindhelper