Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 13 år og jeg har et problem en af mine gode veninder har et crush men jeg kan også godt lide ham hvad skal jeg gøre?

(13 år)
Hej Pige på 13
Det kan godt være noget rod, når man er vild med den samme fyr som ens veninde. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind og fortalt om det.
Det er normalt
Det kan være rart at mærke boblerne i maven, når man er blevet vild med en fyr. Men når ens veninde samtidig også har et crush på fyren, så kan det være svært at finde ud af, hvad man skal gøre. For man vil måske rigtig gerne være sammen med fyren, men man har måske heller ikke lyst til at gøre ens veninde ked af det. Og lige præcis det dilemma tror jeg, at rigtig mange unge kender til. For det er ret normalt, at man kan blive forelsket i den samme fyr, som ens veninde.
Hvad kan du gøre?
Når man er blevet vild med den samme fyr som ens veninde, er det allerbedste som man kan gøre at snakke med ens veninde om det. For bekymringerne og tvivlen kan godt komme til at ligge og ulme nede i maven. Og så er det bedre at være ærlig, så man kan få snakket om det. Måske dig og din veninde også kan snakke om, hvad I skal gøre. Skal I begge lade forelskelsen falme, eller er der en af jer, som skal prøve at gå efter fyren?
Det er meget forskelligt, hvad folk gør I sådan en situation. Derfor er der heller ikke noget, som er rigtigt eller forkert. Du skal gøre det, som føles rigtigt for dig.
Nogle gange kan det hjælpe ens mavefornemmelse lidt på vej at tænke på fx, hvordan det ville være at miste sin veninde over fyren? Eller over, hvordan det ville være fx ikke at være sammen med fyren?
Snak med en anden veninde om det
Når man er blevet vild med en fyr og er i tvivl om, hvad man skal gøre, kan det være rigtig rart at snakke med nogen om det. For det kan være dejligt at få luft til sine tanker. Og samtidig kan det også være, at den anden har et godt råd eller to til en. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har en anden veninde eller ven, som du kan snakke med om det?
Girltalk
Her til sidst vil jeg også lige tippe dig om Girltalk. Hos Girltalk arbejder der en hel masse søde og rare frivillige, som sidder klar til at chatte og svare på SMS’er. De er vant til at skrive med unge piger om det, der fylder hos dem. Derfor kan det også være gode at skrive med, når man er blevet vild med den samme fyr som ens veninde. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym.
Det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når man er vild med den samme fyr som ens veninde. Derfor håber jeg også, at mit svar er hjælpsomt, og du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper