Hej brevkasse
Jeg er en 16 årig pige der går på efterskole. Der går en dreng på efterskolen, jeg synes er lidt sød. Mine venner laver for sjov jokes om os hele tiden, men de ved ikke jeg faktisk kan lide ham. Jeg har været meget sammen med ham på det seneste, og jeg er ikke i tvivl om at han også kan lide mig. Problemet er bare, at der er lidt under 2 års forskel på os, altså han bliver 15 om nogle dage og jeg bliver snart 17. Jeg er hele tiden bange for hvad de andre ville sige hvis vi kom sammen, og lige nu ville jeg bare ønske jeg kunne stoppe mine følelser for ham. Hjælp

(16 år)
Kære 16 årige pige
Det kan fylde når den dreng, man kan lide, er yngre end en selv. Derfor er det også super fint, at du har skrevet herind, og delt dine tanker.
Det med alderen
Du skriver, at der er ca. 2 års aldersforskel mellem dig og drengen, du kan lide. Når man er ung, kan aldersforskel godt betyde en del. Og måske især som pige, har man en ide om, at drengen helst ikke skal være yngre. Men hvis man er nogenlunde samme sted i livet – på efterskole, eller uddannelse – så kan man have meget tilfælles. Og så er det ikke sikkert af alderen betyder så meget. Man laver måske mange af de samme ting, og har nogle af de samme venner. Og når man bliver vild med en anden, er det tit fordi at man klikker, taler godt sammen, eller har det sjovt. Og det afhænger ikke altid af ens alder.
Om alderen betyder noget, er meget forskelligt fra person til person. Men der kan f.eks. godt være forskel på, hvad man er klar til, når man er 15, og når man er 17. En på 17 er måske klar til at få en kæreste og have sex. Hvor en på 15 stadig ikke er helt parat til det endnu. Men igen, er det ikke kun alderen der afgør den slags. Derfor er det vigtigste også, at være åbne overfor hinanden om, hvad man har lyst til og er klar til.
Hvad tænker de andre
Du skriver også, at du er bange for, hvad de andre ville tænke, hvis dig og drengen kom sammen. Det tror jeg, at mange unge, som har stået i en lignende situation, kan genkende. For man frygter måske, at de vil kigge skævt til en, synes det er mærkeligt, eller noget tredje. Og den frygt kan der godt blive pustet til, hvis man så også bliver drillet lidt af sine venner.
Men i sidste ende, er det vigtigste, hvad dig og drengen, har lyst til. Så måske kan du prøve at tænke på, hvad der ville ske, hvis du handlede på dine følelser. Og hvad der ville ske, hvis du ikke gjorde. Hvad taler for det ene, og hvad taler for det andet?
Nu ved jeg heller ikke, hvad de jokes dine venner laver, går på. Men sommetider driller ens venner en, uden at de mener så meget med det. Og du skriver også, at de ikke ved, at du faktisk kan lide ham. Så måske ville de være anderledes, hvis de vidste det? På en efterskole kan det ihvertfald godt være lidt sådan en ting, hvor det er sjovt og spændende i en uge, at der er nogen som er blevet vilde med hinanden. Men ugen efter, så er det noget nyt folk snakker om. Og så går de egentlig ikke super meget op i, hvem det er man kan lide.
Snak med en om det
Det kan være en hjælp at tale med en, man er tryg ved, når man kan lide en dreng og frygter, hvad andre vil tænke. For det kan være med til at punktere ens bekymringer lidt. Og så fylder tankerne tit ikke nær så meget bagefter. Så har du en ven på efterskolen, en derhjemme, eller en helt tredje, som du kan tale med?
Girltalk
Til sidst vil jeg også lige tippe dig om Girltalk. Hos Girltalk kan man skrive med en rådgiver, om alle mulige forskellige ting – det kan være alt fra kærlighed og sex, til svære tanker og følelser. Så du kan prøve at kigge på deres hjemmeside, hvis du har lyst. Her kan du også se, hvornår deres chat er åben
Aldersforskel kan fylde meget, når drengen man kan lide er yngre end en selv. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper