Det er meget svært, for på den ene side vil jeg bare gerne have, at de bliver glade igen. Og på den anden side gør det meget ondt, at jeg ikke kan have en samlet familie. Jeg kan sjældent sove og sider næsten hver aften og græder.
Kære Brevkasse,
Jeg er tit meget ked af det fordi min mor og far tit skændes. Jeg har snakket meget med min mor om det og har nu fået at vide at der er meget stor chance for at hende og min far vil blive skilt.
Det er meget svært for på den ene side vil jeg bare gerne have at de bliver glade igen. Og på den anden side gør det meget ondt at jeg ikke kan have en samlet familie.
Jeg kan sjældent sove og sider næsten hver aften og græder. Min far har sagt til mig at det er min skyld at de skal skilles og har flere gange truet mig og min mor med at hvis vi gjorde noget forkert ville han skilles eller flytte ud af huset.
Jeg er meget bange for hvor vidt han synes at det virkelig er min skyld og om han vil finde ud af at min mor har snakket med mig om det.
Hilsen en pige på 14 år

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Det lyder da til, at det er rigtigt svært, at bo hjemme hos jer i øjeblikket, med alle de skænderier. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Jeg synes først og fremmest, at du skal vide, at skilsmissen ikke er din skyld. Selvom du føler det, og din far måske endda siger det til dig, så vil skilsmissen aldrig være din skyld. Det er dine forældres ansvar, at få deres ægteskab til at fungere. Og det er deres beslutning, hvis de ønsker at blive skilt. Det lyder til at dine forældre har rigtigt svært ved, at håndtere det hele i øjeblikket, og at det desværre får lov til, at gå ud over dig. Det bør det selvfølgelig ikke. Det sker desværre for ofte, at barnet i familien bliver hvirvlet ind i alle konflikterne, selvom det du har mest brug for måske er, at der er nogen der lyttede på hvordan du har det.
Du føler dig splittet
Det giver rigtig rigtig god mening, at du føler dig splittet i øjeblikket. På den ene side vil du helst have en samlet familie, men på den anden side kan du godt se, at det ikke fungerer i øjeblikket, og det måske kræver, at de bliver skilt, for at de bliver glade igen. Du skal vide, at det er helt normalt, at have det på den måde. Og du skal ikke have dårlig samvittighed, hvis du faktisk glæder dig lidt til, at de bliver skilt. For det er sindssygt hårdt, at skulle være midt i en skilsmissekonflikt. Jeg har to artikler her, som jeg tror vil være gode for dig at læse. Den ene beskriver mange af de ting, der er rare at vide, når man har skilte forældre. Og den anden giver 10 gode råd om at have forældre, der skal skilles.
Bed dem om at holde dig ude af deres konflikter
Det er sindssygt hårdt, at blive inddraget i sine forældres konflikter. Det kan føles som om, at man er nødt til at vælge side, og det er der ikke nogle børn/unge, der har lyst til. Men det er ikke dit ansvar, at forhold dig til deres konflikter – det må de selv rode med. Derfor er det også okay, hvis du siger fra, og beder dem om ikke at skændes foran dig. Du kan læse lidt om at sætte grænser her.
Nogle forældre kan have rigtigt svært ved at forstå, at deres børn ikke vil vælge side. Det er ikke okay, når din far bliver vred på dig, eller truer dig og din mor. For det er ikke din skyld, og ikke dit ansvar. Jeg tænker, at du måske kunne snakke med dine forældre om det, på et tidspunkt, hvor de ikke skændes. Så kan du eventuelt sætte dig ned sammen med dem, og sige følgende:
“Når i skændes foran mig, så bliver jeg rigtigt ked af det. Jeg har ikke lyst til, at være en del af jeres skænderier, og jeg vil gerne have, at i ikke blander mig ind i det. Det er vigtigt for mig, at i respekterer det. Jeg har ikke lyst til at vælge side mellem jer”.
Hvis du nu synes det er rigtigt svært, at snakke med dine forældre om det her, så kan du prøve at læse denne guide. Den giver gode tips til, hvordan man kan tale om svære ting med sine forældre.
Skriv det ned
Hvis det bare er alt for uoverskueligt, at skulle snakke med dem om, hvordan du har det – jamen, så kan du jo skrive det til dem. Hvis du skriver et brev, så har du også god tid til at skrive de ting ned, som du har brug for at sige – og så er du sikker på, at de får det hele at vide. Måske kunne det være en god løsning?
Pas godt på dig selv
Forældre glemmer desværre ofte, at det er mindst lige så hårdt at være barnet i skilsmissen, som det er at være forældrene. Derfor er det også helt vildt vigtigt, at du passer godt på dig selv i løbet af skilsmissen, hvis det ender med det. Du skal vide, at det er helt normalt, at være rigtigt vred og ked af det. Nogle gange har man brug for bare at græde helt vildt, eller smække med dørene og nogle gange har man bare brug for, at der lige er stille et øjeblik. Og selvom skilsmisse-bekymringer fylder helt vildt meget – jamen så har du stadig et helt liv, som ikke handler om skilsmisse. Derfor kan det også være en god idé, at huske sig selv på, at man skal gøre ting i sin hverdag, som gør en glad. Måske elsker du at besøge dine veninder, gå ture, læse gode bøger, se film eller noget helt andet. Jamen så husk at prioritere det i din hverdag, så dine forældres problemer ikke får lov til at fylde det hele. Du fortjener at have det sjovt, også selvom dine forældre måske skal skilles.
Skriv dagbog
Et godt råd til dig kunne være, at skrive dagbog. Det lyder til, at du har en masse bekymringer om aften, som gør at du bliver rigtigt ked af det, og ikke kan sove. Der kan det nogle gange være en god idé, at skrive dagbog. Dagbogen kan være med til at give en et afløb for alle ens tanker, og så føles de måske lidt nemmere at forholde sig til. I dagbogen kan man også skrive alle de andre ting, som fylder i din hverdag. Måske er der sket nogle sjove ting i skolen, måske er du træt af af lektier, måske er du blevet forelsket – uanset hvad det er, så er der plads i dagbogen til hele dig og alle dine tanker.
Snak med nogen om det
Mit bedste råd til dig er, at snakke med nogen om, hvordan du har det. Grunden til, at det kan være en god idé er, at det kan gøre vores problemer lidt lettere – og så føles det rigtigt rart. Lidt ligesom at puste ud, efter at have holdt vejret rigtigt længe.
Snak med dine veninder
Jeg tænker på, om du måske har nogle veninder, som du godt kan lide at snakke med. For så kunne det måske være en god idé, at snakke med dem. Det er efterhånden ret normalt, at have skilsmisseforældre, så der er sikkert nogle af dine venner/veninder, som også har prøvet nogle af de ting, som du går igennem. Så kan de fortælle lidt om, hvordan det var for dem, at deres forældre blev skilt – og så kan i jo støtte hinanden.
Snak med en voksen
Nogle gange kan det være rigtigt rart, at snakke med en voksen om, hvordan man har det. Hvis du har lyst, kan du prøve at snakke med din mor om, hvordan det er at være dig i den her skilsmissesituation. Hun er sikkert også rigtigt bekymret for dig, og ked af det over, at du skal gå igennem det her. Hvis du har brug for at snakke med en, som ikke er en del af skilsmissen – jamen så er der også mulighed for det. Det kunne eksempelvis være en lærer på din skole, eller måske et andet familiemedlem, som du er tryg ved. Jeg er næsten helt sikker på, at hvis du går hen og beder om at få lov til at snakke med en lærer, så vil de rigtigt gerne hjælpe dig.
Børnetelefonen
Hvis du har brug for at snakke med nogen, som måske ikke kender dig, eller som bare ved rigtigt meget om skilsmisse – så er børnetelefonen en god mulighed. Børnetelefonen er et sted, hvor man kan få hjælp, hvis man har det svært. Eksempelvis hvis ens forældre går igennem en skilsmisse. Man kan både ringe, skrive, chatte og sms’e ind til børnetelefonen, og man kan være helt anonym. Det betyder, at man ikke behøver fortælle hvem man er eller hvad man hedder. På børnetelefonens hjemmeside kan du også læse mere om skilsmisse, og også om dine rettigheder som barn.
Headspace
Jeg tænker også, at Headspace kan være en god mulighed for dig. Hos Headspace kan unge komme og snakke om deres problemer med en frivillig. De frivillige er vant til at høre om alle slags problemer, og er rigtigt gode til at hjælpe og støtte en, når man har det svært. I Headspace kan man også ofte komme i lidt længere forløb, hvilket måske kunne være rart for dig i den her periode. Man er forøvrigt helt anonym i Headspace, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. Der ligger en Headspace i de fleste større byer.
Her til sidst vil jeg lige sige til dig igen, at du skal vide, at skilsmissen ikke er din skyld eller dit ansvar. Det er, og vil altid være, dine forældres beslutning. Du har bare været så uheldig, at blive fanget i midten af det hele – og derfor er det en god idé, at snakke med nogen om det, for du behøver ikke at gå alene med dine tanker.
Jeg håber du kan bruge mit lidt lange svar til noget, og så skal du vide, at jeg krydser fingre for, at det hele kommer til at gå rigtigt godt for dig.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper