Min far prøvede at begå selvmord, fordi han havde drukket. Det har gjort mig bange, og jeg kan ikke lade være med at tænke over, om han stadig drikker.
Hej…
indledning:
Jeg er en pige på 16 år og er vokset op med alkoholmisbrug og svigt selv om jeg ikke bor sammen med min far
problem:
Selvom jeg ikke bor sammen med min far og ikke rigtig har noget kontakt så kan jeg ikke lade vær med at tænke på om han stædig drikke selv om det ikke er mit problem da han også prøvet at begå selvmord for 7 år siden hvor alkoholen var med ind i
alt det her har gjordt mig meget bange og her ikke kunne koncentrere mig i skolen så mine karaktere på virket af det

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16 år
Det lyder godt nok, som om du har haft en svær barndom. Så jeg er super glad for, at du har valgt at skrive herind og dele dine tanker.
Det er ikke dit ansvar
Du skriver, at du ikke kan lade være med at tænke på, om din far stadig drikker. Du skriver ikke, hvorfor du tænker meget over det. Men jeg gætter på, at det er fordi, du er bekymret for ham? For du skriver også, at han forsøgte at begå selvmord på et tidspunkt, fordi han havde drukket. Så jeg kan faktisk virkeligt godt forstå, at du tænker meget over det. For det er ikke særligt rart at se sin far have det på den måde. Også selvom han måske ikke altid har været den bedste far i verden altid. Og det er faktisk også helt normalt, at man tænker meget over, om ens forældre nu har drukket, når man er vokset op i en familie med alkoholmisbrug.
Men som du selv skriver, så er det i sidste ende ikke dit problem. Og det er i hvert fald ikke dit ansvar, om din far stadigvæk drikker. Det er et voksenansvar at tage sig af din far og passe på ham. Det er ikke noget, du skal have hvilende på dine skuldre. Selvom jeg godt ved, at det er mega svært at lade være. Men prøv at se, om du kan huske dig selv på det.
Fortæl det til dine lærere
Når dine tanker hele tiden kredser omkring din far, og om han nu stadigvæk drikker, er det helt normalt, at det er svært for dig også at koncentrere dig om dit skolearbejde. Og det er også noget som jeg tror, at rigtigt mange unge, der er vokset op i en familie med alkoholmisbrug, vil kunne nikke genkendende til. Derfor ville det være rigtigt godt at få snakket med dine lærere om, at du faktisk går rundt og tænker så meget på din far. Og at det er derfor, du har svært ved at koncentrere dig om dit skolearbejde. Så ved de nemlig hvorfor, det er svært for dig. Og så kan de hjælpe dig med at finde ud af, hvordan det kan blive nemmere for dig at koncentrere dig om dine lektier.
Jeg ved godt, det kan være super svært at skulle fortælle sine lærere om, at der er noget, der er svært derhjemme. Men husk på, at dine lærere er der for at hjælpe dig. Og det vil de rigtigt gerne, hvis de kan. Hvis det er alt for svært for dig at få det sagt, kan du prøve at skrive det til den lærer, du gerne vil snakke med. Så kan de tage fat i dig, næste gang du har undervisning med den lærer.
Tag fat i TUBA
Det er helt normalt, at det påvirker en, at man er vokset op i en familie med alkoholmisbrug. Det kan for eksempel gøre en bange og utryg. Lidt som det du beskriver. Men du skal ikke gå alene rundt med de følelser. Dem skal du have delt med nogen, så du ikke skal bære rundt på det hele alene. Det kunne for eksempel være med dine lærere, som jeg har foreslået i afsnittet lige over det her. Men nogle af dem, som også er rigtigt gode at tage fat i, er TUBA. De ved nemlig en hel del om, hvad det vil sige at være ung, og barn af en forældre med et alkoholmisbrug. Og de tilbyder hjælp og rådgivning helt gratis. Du kan også være helt anonym hos TUBA. Så der er altså heller ingen hos TUBA, der behøver at vide, hvem du er, hvis du ikke har lyst til, at de skal vide det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med dine lærere om, at du tænker sådan på din far. Både så du ikke skal gå rundt med det helt alene. Men også så I kan finde ud af, hvordan det kan blive nemmere for dig at lave dit skolearbejde. Jeg ønsker dig i hvert fald al mulig held og lykke med det.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper