Hej
problemet er, at min mor skreg mig i ansigtet pga. jeg tog min telefon ud af stikket og tog ikke en andens telefon, Ipad mm. til opladning Jeg forstår ikke hvad der går galt i hendes hjerne (undskyld, det kan lyde respektløs) men hør, jeg kan ikke klare mere, at hun bare skriger mig i ansigtet med nedladende ord samt nogle gange gribe hårdt om armen. Jeg er virkelig træt af det.

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det lyder virkeligt ikke særligt rart, at din mor råbte af dig på den måde. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du reagerer helt normalt
Jeg kan godt forstå, at du er virkeligt træt af, at din mor skriger af dig på den måde. For det er ikke særligt rart at blive råbt og skreget af. Det er nemlig rigtigt voldsomt, fordi det kan føles som om, man får sine grænser overskredet, når der er nogen, der råber af en. Samtidigt så kan det også gøre en rigtigt ked af det, specielt hvis det også er nogle rigtigt nedladende ting, der bliver råbt af en. Og når det er ens mor, der råber af en på den måde, så gør det ekstra ondt. For det er jo meningen, at ens mor er den person, der skal passe på en.
Snak med hende i fredstid
Jeg kommer til at tænke på, om du nogensinde har snakket med din mor om, at det ikke er rart for dig, at hun råber sådan af dig på et tidspunkt, hvor hun ikke er sur? Og om du tror, du ville kunne gøre det uden, at hun så bare bliver rigtigt sur på dig. Hvis du på nogen måder kan snakke med din mor om det, så tænker jeg nemlig, at det kunne være en rigtigt god idé. Det er nemlig tit nemmere at få taget en ordentligt snak, når tingene ikke allerede er kørt op i en spids. Så er der nemlig tit lidt nemmere at få snakket på en stille og ordentligt måde.
Når man skal snakke om noget, hvor der hurtigt kan komme en masse følelser i spil, så er det tit en rigtigt god hjælp at holde sig på sin egen banehalvdel. Det vil sige, at du holder dig til at fortælle om dine egne oplevelser og tanker. Det kunne for eksempel lyde sådan her: “jeg oplever, at du kommer til at råbe af mig, når du bliver vred. Det synes jeg ikke er så rart.” Det er nemlig den bedste måde at undgå, at din mor kommer til at føle sig angrebet. Hvis du har lyst til det, så kan du læse flere gode råd om at løse konflikter i den artikel, jeg har linket til. Selvom den er skrevet om venskaber, så er der stadig en masse af rådene, som jeg tænker, at du sagtens kan bruge.
Din mor skal behandle dig ordentligt
Når jeg læser dit brev, så lyder det som om, din mor er rigtigt voldsom, når hun bliver vred. Og det er ikke okay. For ens forældre skal behandle en ordentligt uanset, hvor sure eller gale de er. Og det er ikke at behandle dig ordentligt, at hun tager hårdt fat i dig og råber nedladende ting af dig. Det er ikke sikkert, at din mor bliver så vred med vilje. Men hvis det ikke hjælper at snakke med hende, eller hvis du slet ikke kan snakke med hende uden, at hun bliver sur. Så tænker jeg, at hun skal have noget hjælp til at forstå, at det hun gør ikke er okay. Sådan så hun kan få hjælp til at reagere på en anden måde. Og så du kan blive fri for, at hun råber og skriger af dig.
Derfor er mit bedste råd til dig også, at du skal snakke med en anden voksen om, hvordan din mor behandler dig, når hun bliver vred. Så kan den voksne, du snakker med, nemlig hjælpe dig med at snakke med din mor om, at det ikke er okay, at hun råber af dig på den måde. Derfor tænker jeg også på, om der mon er en voksen i nærheden af dig, du er tryg ved at snakke med? Kan du for eksempel snakke med din far om det, hvis han er inde i billedet? Eller er der måske en sød lærer på din skole eller en helt tredje person, som du kan snakke med?
Tag fat i Børnetelefonen
Du kan også altid tage fat i Børnetelefonen, hvis du har brug for nogen at snakke med. Hos Børnetelefonen sidder der nemlig altid nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alle de ting, der er svære for dig, og som du har brug for at få nogle andres tanker omkring. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, som ikke altid kommer så godt ud af det med sine forældre. Så de skal nok forsøge at hjælpe dig så godt, som de kan. Du kan være helt anonym hos Børnetelefonen, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet. Og så håber jeg, at du og din mor finder ud af det sammen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper