Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 14 år og jeg er bange for min far. Da jeg var omkring 6-9 år ville han altid sende mig op på mit værelse hvis jeg havde gjort noget, og hvis jeg ikke gik der op tog han meget hårdt fat i min arm og rykkede mig der op. Jeg har før haft en drøm hvor han har rørt mig steder hvor ingen ud over en kæreste skulle røre ved, og han rør hele tiden ved mit lår eller min numse og det gør mig virkelig utilpas. Fra en uge siden gav han mig også et blåt mærke, hvilket gjorde mig endnu mere bange for ham. Jeg har det meget utilpas med at være sammen med ham og være rundt om ham. Han har aldrig rigtigt været en særlig god far fordi han aldrig gør noget for mig og han drikker altid efter han kommer hjem fra arbejde. Hvad skal jeg gøre?

(14 år)
Hej Pige på 14 år
Det lyder til, at det med din far fylder rigtig meget hos dig. Og det kan jeg godt forstå, for det er hammerubehageligt, når man er bange for sin far. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os, og fortalt om det. For det er bestemt ikke noget, som du skal gå med alene.
At være bange for sin far
Du skriver, at din far drikker, og at han for en uge siden gav dig et blåt mærke, og at han også rører ved dit lår og numse. Det lyder rigtig ubehageligt. Og derfor er det også vigtigt for mig at sige, at det din far gør ikke er okay. Når ens far er voldsom og drikker, så kan det godt føles meget utrygt at være sammen med ham. For man ved måske ikke, hvordan han reagerer, eller om han lige pludselig bliver sur. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du bliver utilpas, når du er sammen med ham.
Du skriver ikke så meget om, hvor meget din far drikker, men at han gør det hver dag. Mange voksne kan finde på at drikke et glas vin eller en øl til aftensmaden. Men for nogle kan det også blive et misbrug, hvor de måske tit bliver fulde, eller hvor de drikker meget hver dag. Hvis du oplever at din far drikker meget, så kan du læse vores artikel Når dine forældre drikker for meget. I den kan du læse lidt mere om, hvordan alkoholproblemer i hjemmet kan påvirke en, og hvor man kan få hjælp, når ens far drikker for meget.
Fortæl det til en voksen
I artiklen står der blandt andet, at det er vigtigt at få det fortalt til nogen. For det er ikke et problem, som du selv skal løse. Og derfor er mit allerbedste råd til dig også at få snakket med en voksen om, hvordan du har det med din far. For så kan den voksne også hjælpe dig med at få noget hjælp, og finde ud af, hvad I skal gøre. Så du ikke skal gå og være bange og utryg omkring din far.
En af de voksne, som kan være rigtig god at hive fat i, er en lærer på skolen. De fleste lærere vil nemlig rigtig gerne hjælpe, når deres elever har det svært. I vores artikel om at få hjælp på sin skole, kan du også læse lidt mere om, hvordan skolen kan hjælpe, når man bøvler med nogle svære ting.
Det kan også være, at der er en anden voksen, som du kan snakke med. Måske en moster, en venindes mor eller en helt tredje? Det er nemlig ikke så vigtigt præcis, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du ikke går med det selv.
Åben anonym rådgivning
Et andet sted, hvor man også kan få hjælp, når der er problemer i familien er hos Åben anonym rådgivning. Der sidder nemlig nogle rigtig søde og dygtige rådgivere, som er vant til at hjælpe unge og familier, som har det svært. Der findes Åbne anonyme rådgivninger i alle kommuner. Så hvis du googler den kommune, du bor i og Åben anonym rådgivning, så skulle det gerne komme frem.
Headspace
Jeg vil også lige nævne Headspace. Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke om det, der fylder hos dem. De frivillige, der arbejder i Headspace er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Vejviseren
Her hos Mindhelper har vi også en vejviser. Hvis du indtaster din kommune i vejviseren viser den dig de tilbud, som findes der, hvor du bor. Derfor har jeg også lige sat vejviseren ind her.
Find hjælp i din kommune
Det er mega hårdt, når man er bange for ens far. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber, at du får snakket med nogen om det med din far.
De bedste hilsner fra en Mindhelper