Hej
Kan en kvinde godt blive islamisk skilt med sin mand, selvom han ikke gider. Det skal siges at jeg er skilt ifølge den danske lov, men han siger vi stadig er mand og kone ifølge Islam, da det er manden der kun kan blive skilt. Findes der andre måder hvor jeg kan skilles med ham ifølge Islam, da vi har nikah. Og jeg vil gerne have den opløses.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Til at starte med vil jeg allerførst rigtigt gerne undskylde for, at der er gået så lang tid, før du har fået dit svar. Der er simpelthen gået et eller andet galt med vores teknik, så vi har først nu fået besked om, at det er kommet ind. Men jeg kan se, at dit spørgsmål har ligget længe og ventet på svar.
Det lyder som om, du er sammen med en mand, som du ikke har lyst til at være sammen med. Det forestiller jeg mig er en rigtigt svær situation. For det er ikke rart, og det kan være utrygt at være sammen med nogen, som man ikke har lyst til at være sammen med.
Det er sådan, at i den danske lovgivning der kan man ikke være lovligt gift med nogen, når man er under 18 år. Ligesom man også altid har ret til at blive skilt, også selvom det ikke er begge parter, der er enige i skilsmissen. Derfor ved jeg også, at der er hjælp at hente, hvis man står i en situation, hvor man er sammen med en, som man ikke har lyst til at være sammen med mere.
Men jeg må være ærlig at indrømme, at jeg ikke er super stærk i, hvad man gør, når ens mand ikke mener, at man er skilt i forhold til Islam. Det ved jeg til gengæld, at de er over hos RED-center. Derfor synes jeg, at du skal prøve at tage fat i dem. De har nemlig nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere, som sidder klar til at hjælpe og snakke. Og du kan være helt anonym, når du tager fat i dem, ligesom du kan her hos Mindhelper.
Selvom jeg ikke kunne svare direkte på dit spørgsmål, så håber jeg alligevel, at mit svar har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at de kan hjælpe dig hos RED-center.
De bedste hilsner fra en Mindhelper