Hej Mindhelper
Hej jeg er en pige som har det hårdt. Jeg har mange psyke lidelser vilke betyder jeg skal ha noget mere hjælp. Lige nu har jeg spiseforstyrrelse, depression, ocd, angst og vi er i gang med at finde ud af om jeg har skizofreni. Jeg har det virkelig dårligt og der er ikke noget der hjælper. Er der noget jeg kan gøre selv eller søge hjælp hos som i kan anbefale?

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at du kæmper med en masse svære ting. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Godt du gerne vil have hjælp
Det lyder til, at du har det rigtig svært for tiden. Derfor gør det mig også rigtig glad, at du rækker ud og skriver herind efter hjælp. For sommetider støder vi mennesker på nogle hårde ting i livet, hvor vi har brug for en hjælpende hånd til at komme ovenpå igen. Og så er noget af det allerbedste man kan gøre, at dele det med andre og bede om hjælp. Så kæmpe skulderklap herfra!
Hvilken hjælp får du?
Du skriver, at du bøvler med flere forskellige ting, og derfor skal have noget mere hjælp. Her bliver jeg lidt nysgerrig på, hvilken hjælp du får i forvejen?
For måske du kan tale med dem om, at du har brug for mere hjælp, og fortælle at du har det rigtig svært for tiden. Så kan det måske være, at de enten selv kan give dig mere hjælp eller hjælpe dig med at komme videre til nogen, som kan.
Tal med dine forældre
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine forældre om, hvordan du har det. For dine forældre er måske nogle af de voksne, som er tættest på dig. Og langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært.
Hvis du synes, at det er svært at snakke med dem, kan du finde nogle gode råd til, hvordan man åbner op for snakken i vores guide til at snakke med forældre om svære ting
Snak med en anden voksen
Hvis det slet ikke dur at tale med dine forældre, kan du også snakke med en anden voksen. Det kan fx være en lærer, en god vens mor eller en helt tredje, som du er tryg ved.
Vejviseren
Her på Mindhelper har vi også en vejviser, hvor man kan indtaste sin kommune og se de hjælpetilbud, som er der, hvor man bor. Så kan du prøve at indtaste din kommune, og se om der et tilbud, som kunne være hjælpsomt for dig i nærheden.
Psykiatrifonden
Hos Psykiatrifonden ved de en hel masse om, hvordan det er, at bøvle med psykiske udfordringer. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man har det svært. Det er helt gratis og anonymt. Og du kan både ringe til dem og chatte med dem. Så dem kan jeg varmt anbefale.
Tag et smut til lægen
Jeg tænker også, at det kunne være godt, at du tog et smut til lægen, og fik snakket om, hvordan du har det. Læger ved nemlig en hel masse om, hvordan vi mennesker fungerer. Både udenpå og indeni. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man har det svært. Så kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være rart for dig at få. Det kan også være, at du kan snakke med en af dine forældre om, at de kan tage med dig op til lægen. For det kan være meget rart at have en med, som kan støtte og hjælpe en med at få det fortalt.
Det er mega hårdt, når man bøvler med flere forskellige ting. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en hel masse varme tanker din vej, og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det, og får noget hjælp. For det fortjener du.
De bedste hilsner fra en Mindhelper