Hej Mindhelper
Jeg er en 18 årig pige, og jeg har ikke haft det særlig godt. Der er mange ting som sker i mit liv, som påvirker mig… føler ikke rigtig der er nogle som vil lytte til det, som sker i mit hovede.
Har ikke sagt noget til mine forældre fordi jeg er bange for de bliver skuffet.
Er der en måde man kan bringe det op, så man kan få noget professionelhjælp?

(18 år)
Hej med dig
Det er super godt at du gerne vil dele, hvordan du har det. Det er nemlig noget af det bedste, som man kan gøre når man har det svært. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Du skriver, at der er sket mange ting i dit liv, som påvirker dig og at du ikke føler, at der er nogen som vil lytte på dig. Det kan være hammersvært at føle, at ens humør er helt i bund og at der sker rigtig mange ting omkring en. Når det sker, så er det også helt naturligt at tænke, at man har brug for at snakke med nogen om det. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du er kommet til at tænke på, om du skal have noget hjælp.
Prøv at snak med dine forældre
Det er normalt, at det kan være svært at skulle fortælle sine forældre om, hvordan man har det. Sådan er der rigtig mange unge, som har det. For man kan blive nervøs for, hvordan man får sagt det på en god måde, og hvordan de reagerer. De fleste forældre vil gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe, når man fortæller dem om det, som man går og bøvler med.
Du spørger om der er en måde, som man kan bringe det op på. Der er flere forskellige måder at gøre det på, og derfor vil jeg også komme med et par råd til, hvordan man kan starte sådan en samtale. Det første råd er, at prøve at aftale et tidspunkt for jeres snak. Du kan fx sende en besked til dem og spørge, om de har tid senere på dagen. På den måde ved du, at I har en aftale, og det kan være lettere at få gjort, når der er sat et tidspunkt af til det. Det andet gode råd er at skrive det ned, som du gerne vil sige til dem. Hvis du synes det er svært at sætte ord på, hvordan du har det, kan det være en rigtig god ide, at have skrevet det ned på et papir. Så man er sikker på at få sagt det, som man gerne vil.
I vores guide til at snakke med forældre om svære ting, er der også endnu flere råd til, hvordan man åbner for sådan en snak. Så den kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig på.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle andre om det, kan du også tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor tænker jeg også, at de ville være super gode at snakke med, når man føler at ingen vil lytte til ens problemer. Du kan finde Headspacecentre i de fleste større byer og ellers kan du altid fange dem på deres chat. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være helt anonym.
Tag et smut forbi lægen
Du nævner til sidst i din besked noget om, at få professionel hjælp. Et rigtig godt sted at starte er hos lægen. Lægen ved nemlig rigtig meget om, hvordan kroppen fungerer. Både indeni og udenpå. Derfor er lægen første skridt mod, hvis du gerne vil have noget professionelt hjælp. Hvis du ikke har lyst til at have nogen med til lægen, skal du huske på, at det ikke er nødvendigt, når man er over 18 år gammel. Derfor kan du godt selv tage afsted, uden en voksen.
Det er hammerhårdt at føle, at der ikke er nogen af dele sin tanker med. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper