Hej med jer.
Jeg føler mig utrolig konfus og forvirret i øjeblikket. Jeg har fået bevilget et forløb hos en psykolog af min kommune, fordi jeg i min barndom har været udsat for incest. Jeg har nu talt med psykologen i et halvt års tid, og selvom jeg rigtig godt kan lide hende, så synes jeg alligevel, at hun tit opfører sig upassende.
Jeg håber lidt, at I, nu hvor I er psykologer, måske kan svare på om hun reelt opfører sig upassende – eller om det bare er mig.
Men sagen er den, at hun hele tiden vil have fysisk kontakt med mig. Fx lægger hun ofte sin hånd på mit inderlår, min skulder eller på min hånd. Hun stryger mig over håret og har endda præsteret at spørge mig direkte, om hun måtte massere mine skuldre. Dertil svarede jeg nej!
Jeg bryder mig ikke om fysisk kontakt generelt, og jeg synes, at det virker lidt uprofessionelt af hende, at hun vil give mig massage istedet for at tale med mig. Jeg ved ikke, om hun lægger noget seksuelt i det, eller om hun blot forsøger at være omsorgsfuld. Men når hun ved, at jeg har været offer for incest, så forstår jeg simplethen ikke, at hun opfører sig sådan. Aldersmæssigt kunne hun have været min mor, så det giver ikke helt mening, men jeg synes altså hun virker tiltrukket af mig.
Hun er autoriseret psykolog på specialistniveau, og der er ingen tvivl om, at hun er fagligt dygtig, men har jeg ret i, at den fysiske kontakt er lige lovlig overdrevet?
Mvh Den meget forvirrede 17-årige

(Pige, 17 år)
Kære forvirrede 17-årige
Jeg kan godt følge dig i, at den fysiske kontakt med din psykolog virker upassende for dig. Især med din historie. Derfor er det rigtig godt, at du stiller spørgsmål ved det og deler dine tanker.
Seksuelle overgreb og fysisk kontakt
Du skriver, at du generelt ikke har det godt med fysisk kontakt. Når man har det sådan, kan det være rigtig ubehageligt, når andre søger fysisk kontakt med en. Derfor kan jeg også godt forstå, at du synes det er ubehageligt. Når man tidligere har været udsat for incest og har fået sine grænser overskredet, kan det sommetider også være svært at mærke helt efter, hvor de er nu. Derfor skal du også have et kæmpe skulderklap for, at stoppe op og række ud, når der er noget din psykolog gør, som føles upassende.
Er det normalt?
Jeg ved ikke hvilken slags behandling din psykolog bruger, eller hvilken metode hun følger. Der findes nemlig, en helt masse forskellige retninger og metoder. Men jeg kender personligt ikke til nogen terapiformer, hvor en psykolog stryger deres klienter over håret eller lægger en hånd på deres inderlår. Så jeg kan godt forstå, at du kan komme til at undre dig over, hvorfor hun gør sådan. Og når du samtidig får en fornemmelse af, at din psykolog virker tiltrukket af dig. Så giver det god mening, at du kan synes, det virker upassende. For når en psykolog tager initiativ til fysisk kontakt, så skal det ikke være fordi, at det er psykologens eget behov og ønske – for så er det nemlig upassende at gøre.
Sig dine tanker højt til psykologen
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med din psykolog om, hvordan du har det med den fysiske kontakt. Og får fortalt hende, at du synes det er ubehageligt, når hun fx rører ved dit lår. Så du ikke skal gå og være nervøs for, om hun vil søge den fysiske kontakt, når I snakker sammen. Du skriver, at du allerede har sagt nej til hende. Det er rigtig flot. Og det er vigtigt, at du bliver ved med det, når du mærker, at hun kommer for tæt på.
Det kan godt være en stor mundfuld at få fortalt sin psykolog, at der er noget, som man ikke bryder sig om. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du tog en, som du er tryg ved, med under armen, når du skal snakke med psykologen.
Tal med nogen tæt på dig
Derfor er mit allerbedste råd til dig også, at snakke med nogen omkring dig om, hvordan du har det. Så du ikke skal gå med dine tanker og overvejelser helt alene. Det kan være rigtig godt at få luftet sine tanker, så de ikke ligger og ulmer inde i en. Og samtidig kan det måske også være rart at høre en andens perspektiv på det, som fylder for en. Så måske du har en god veninde eller en anden voksen, som du er tryg ved, som du kan snakke med?
Børnetelefonen
Hos Børnetelefonen hjælper de hver dag både børn og unge, med alle mulige forskellige slags problemer. Så dem er du altid velkomne til at tage fat i, hvis du har bruge for at tale med nogen ude fra. Hos Børnetelefonen vil de nemlig altid gerne lytte, og de gør deres bedste for at hjælpe. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og at du får snakket med nogen om det, du oplever hos din psykolog. For det er vigtigt at reagere, når det er noget, som man ikke bryder sig om og som føles upassende. Det håber jeg, du vil gøre – for din egen skyld.
De bedste hilsner fra Mindhelper