Jeg går med en kæmpet ensomhed og en følelse af at gøre ting forkert. Samtidigt tror jeg også, at alle snakker om mig, hvis jeg er i forsamlinger med mange mennesker.
Hej Mindhelper
Jeg står med en kæmpe ensomhed i kroppen, følelsen af at gøre tingene forkerte og tror alle snakker om mig når jeg er i forsamling med mange andre mennesker😔
Jeg har helt tilbage fra folkeskolen altid følget mig alene og udenfor dem der altid er blevet valgt til sidst og den alle har set som den man bare mobber rundt med da jeg har mange problemer dengang jeg gik i skole

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20 år
Det lyder ikke som om, du har haft det særligt nemt i løbet af dit liv. Og det lyder også som nogle mega hårde følelser, du kæmper med lige nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er det første skridt på vejen imod at få det bedre.
Det giver god mening
Det lyder som nogle rigtigt hårde følelser og tanker, som du kæmper med. For det er mega svært at føle sig ensom. Og jeg forestiller mig, at det også må være hårdt at føle, at man gør tingene forkert og at alle i den forsamling, man er i, snakker om en. Men når jeg læser, hvad du har oplevet i folkeskolen, så tænker jeg også, det giver så god mening, at du har det sådan. For det lyder som om, du blev mobbet i folkeskolen.
Og mobning er rigtigt hårdt og svært at blive udsat for. Så når man er blevet mobbet i rigtigt mange år, så er ens hjerne ekstra opmærksom på situationer, der minder om dengang for at passe på en. Og så er det, man for eksempel kan komme til at føle, at alle folk i det rum man er i, snakker om en. Fordi det måske faktisk var sådan, det var engang. Men det er jo ikke sådan, det er mere.Så selvom det er mega sødt af din hjerne, at den gerne vil passe på dig, så jeg kan godt forstå, hvis det ikke føles særligt hjælpsomt mere, fordi det skaber nogle mega svære følelser i dig. Heldigvis så kan man godt lære sin hjerne, at den ikke behøver at være så opmærksom mere. Og at den godt kan slappe af nu, fordi tingene slet ikke er, som de var i folkeskolen mere.
Undersøg dine bekymringer
En af de måder man kan lære sin hjerne, at den godt kan slappe af nu, er at øve sig i at stoppe op og lægge mærke til det, når ens tanker ræser af sted. Og så kigge lidt på, hvad det er alle de tanker egentligt siger til en. Man kan måske også undersøge, om der egentligt er nogle beviser for det, de tanker siger. Så når du for eksempel lægger mærke til, at dine tanker fortæller dig, at du gør noget forkert. Så prøv at stop op og lige kig efter, om der faktisk er noget, der tyder på, at de skulle have ret i det.
Hvis der er nogen omkring dig, du vil være tryg ved at spørge, så kan du jo eventuelt spørge dem, om de synes, du gør noget forkert. Ens tanker har nemlig sjældent ret i alle de ting, de siger til en. Men de kan komme til at føles så virkelige alligevel. Men når man undersøger dem på den måde, som jeg lige har beskrevet, så får man dem nuanceret lidt. Og så bliver det tit lidt nemmere at se, at de faktisk ikke altid har ret. Du kan læse mere om den teknik, jeg har beskrevet i den artikel, jeg har linket til om at udfordre negative tanker.
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, hvordan du har det? Hvis ikke du har det, så synes jeg, at du skal gøre det. Du kan for eksempel prøve at snakke med dine forældre. Men hvis der er nogen andre, du er mere tryg ved at snakke med, kan du også tage fat i dem. For man kan nemlig komme til at føle sig endnu mere ensom og alene, hvis man går rundt og har det svært uden at få snakket med nogen om det. For svære tanker og følelser har det nemlig tit med at bygge sig op inde i en og komme til at fylde mere og mere. Men hvis man snakker med nogen om dem, så kommer de tit til at fylde lidt mindre, fordi man får tankerne ud af hovedet, når man sætter ord på dem. Derfor synes jeg, det er rigtigt vigtigt, du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
Kender du Ventilen?
Ensomhed er en mega hård følelse. For vi mennesker er sociale væsner, fordi vi er udviklet til at ville være en del af en gruppe. Dengang vi boede på savannen, var det nemlig mega farligt ikke at være det. For hvis man vandrede rundt på savannen alene, var der meget større risiko for at blive spist af en bjørn. Det er derfor, det gør så hammerondt i dag, når man føler sig ensom. Men du er langt fra alene om at føle dig ensom. Heldigvis kan det godt lade sig gøre at komme ud af ensomheden igen. Jeg kommer til at tænke på, om du for eksempel kender til Ventilen? Det er nemlig nogen af den, der arbejder rigtigt meget for at hjælpe unge, der føler sig ensomme. Hos Ventilen kan man møde andre unge, der også føler sig ensomme i trygge rammer, hvor der er nogle super søde frivillige, der hjælper med at få alle ind i fællesskabet. Så hvis du har mod på det, synes jeg du skal prøve at se, om der ligger et mødested nær dig.
Tag fat i Headspace
Hvis der ikke rigtigt er nogen i nærheden af dig, som du føler, du kan snakke med, så kan du altid tage fat i Headspace. Der er du nemlig altid velkommen, hvis du har det svært og har brug for nogen at snakke med. Og der er ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. Det er nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere, som du kommer til at snakke med, hvis du tager fat i Headspace. De er vant til at snakke med unge, der har det svært af den ene eller anden anden grund, så de skal nok prøve at gøre samtalen så tryg for dig som muligt. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det, så der er ikke nogen derinde, der behøver at få at vide, hvem du er.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om alle de her svære følelser, du går og kæmper med. Så du kan få noget hjælp til at bryde ensomheden og de andre svære tanker og følelser.
De bedste hilsner fra en Mindhelper