Kære brevkasse
Jeg sidder fast i min livskrise. Jeg har virkelig fortrudt at have slået op med min kæreste, tog en forhastet beslutning og det er ikke længe siden. Men ved hvis jeg finder tilbage, så vil hele min familie og veninder undrer sig meget og jeg vil helt sikkert miste dem især min mor har sagt, at jeg aldrig må finde sammen med ham igen. Jeg vil også have det mærkeligt med at være i svigerfamilien igen.(Jeg plejer at være fornuftig og have styr på mine valg, men blev meget smittet af min mor til at slå op med ham, hvilket jeg også er så ked af nu) Jeg føler bare jeg har mistet utrolig meget.
Jeg bor lige nu ved mine forældre……
Jeg står lige nu uden arbejde og har ikke et specielt stort netværk, har tidligere sagt 2 jobs op. Jeg prøver at tage en ny uddannelse dog online, men føler mig generelt meget ensom og har mistet meget mod på livet.
Jeg har mistet modet til at flytte i lejlighed, dog har mine forældre sagt, at jeg gerne må bo her for evigt. Jeg tror dog bare ikke på at det er sundt i længden, men jeg har ingen veninder der vil bo sammen og tankerne om at bo alene igen er så svær……..

(25 år)
Kære dig
Det lyder til, at der er mange forskellige ting, som fylder for dig lige nu. Du beskriver det selv som en livskrise, og jeg kan godt forstå, at det må føles svært. Når man føler sig fastlåst, kan det være svært at finde ud af, hvor man skal begynde for at få det bedre.
En forhastet beslutning?
Du fortæller, at du tog en forhastet beslutning om at slå op med din kæreste, og at du nu fortryder det.
Det kan være virkelig hårdt at sidde med den slags tvivl. Det er noget, som kan tage meget af ens energi. Og det er noget, som mange kan relatere til i et forhold.
Både dét at have tvivl, mens man er i forholdet, men også at tvivle på, hvorvidt det nu var den rigtige beslutning at afslutte forholdet.
Det er derfor helt naturligt at føle sig splittet efter et brud – især hvis beslutningen blev truffet i hast og med påvirkning fra andre.
Familie og ekskærester
Du skriver, at din familie ville have svært ved at forstå, hvis du fandt sammen med din eks igen. Men det er vigtigt at huske på, at det er dit forhold og ikke deres – og at din lykke og dine følelser er dine egne.
Derfor kan det være en god idé at forsøge at bryde med hvad andre tænker og følge din mavefornemmelse, selvom det kan være svært. Måske kan det være en god ide, at give dig selv lidt tid og ro til at mærke efter?
Uanset hvad, gør det altid utrolig ondt at være i en kærestesorg. Især når det stadig er helt nyt.
Hvis du har brug for hjælp til at komme dig, kan du måske finde støtte i vores artikel: Kærestesorger: Sådan kommer du dig over din ekskæreste
Ensomhed og mod på livet
Du skriver, at du føler dig ensom og mangler mod på livet.
Det kan være rigtig svært, hvis man ikke helt ved, hvad man vil, eller hvis de ting man prøvet, ikke føles rigtigt. Mange oplever det samme som dig, og det er helt naturligt at føle, at man ikke lige har styr på alt.
Men ensomheden kan heldigvis godt blive mindre, hvis du finder fællesskaber uden for studiet og arbejdet. Måske er der aktiviteter, der kunne interessere dig, hvor du også kan møde andre.
Er der fx en sport, du kan lide, eller en aktivitet, du synes er sjov? Hvis du for eksempel kan lide at strikke, kan du så finde en strikkeklub nær dig?
Det kan være en måde at få et netværk på, som også kan give lidt mere energi og glæde i hverdagen.
Glæden ved de små ting
Selvom det kan føles svært, kan det ofte hjælpe at sætte fokus på små ting, der kan give dig energi og glæde. Du kan derfor prøve at lave en liste over aktiviteter eller oplevelser, der får dig til at føle dig godt tilpas, og prøve at gøre mere af dem.
At finde de små ting, der giver mening, kan nogle gange hjælpe med at give sig selv en pause fra de tunge tanker og følelser.
Du kan også prøve at sætte dig små, realistiske mål. Måske kunne det være en kort gåtur, at tage én dag ad gangen eller blot at nå nogle små opgaver i din hverdag.
Tal med nogen
Husk, at du ikke skal klare det hele alene. Det kan gøre en kæmpe forskel at tale om det, du går igennem, og måske få nogle nye perspektiver på det hele. Bare dét at sætte ord på det, kan ofte bidrage til, at det føles en smule mindre klaustrofobisk og farligt.
Måske har du et familiemedlem, en ven eller anden person, du føler dig tryg hos, og som du kan åbne op over for?
Det med at bo alene
Du nævner, at du er usikker på at flytte ud og bo alene igen – og det er helt forståeligt. Som du selv skriver, tror jeg, det ville være en rigtig god ide at flytte ind sammen med nogen, så du ikke føler dig alene.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har overvejet kollektiver eller bofællesskaber?
I mange byer findes der grupper på Facebook, der hedder: ”(din bys navn) kollektiver” eller: ”(din bys navn) lejligheder”, hvor folk søger roomies til lejligheder eller kollektiver.
Et bofællesskab eller kollektiv kunne være et frisk pust til at starte et nyt netværk op. Det er også en nem måde at møde nye mennesker på. Derudover er man sjældent helt alene, og du kan derfor føle dig som en del af et større fællesskab.
Har du hørt om Ventilen?
Her til sidst, vil jeg lige tippe dig om Ventilen. Ventilen er nemlig for dem, der kender til ensomhed og godt kunne tænke sig at møde nye mennesker.
Du kan finde Ventilens mødesteder i de fleste større byer på deres hjemmeside og læse mere om, hvilke tilbud de har.
Det kan være rigtig svært at vide hvad man skal gøre, når man føler at man sidder fast i en livskrise. Derfor sender jeg dig en masse god energi og positive tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper