Jeg har vildt mange venner udenfor min klasse, som jeg fik i løbet af grundforløbet. I min klasse er der store grupper/klikker, og jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre for at få venner der.
Hej
Jeg går i 2.g på gymnasiet og er vildt ensom i min klasse. Jeg har vildt mange venner udenfor min klasse som jeg fik i løbet af grundforløbet og nu har det så gjordt at jeg har det svært med at komme ud fra min comfort zone. Er vildt bange for at det er forment at få nye venner. Ved ikke hvem jeg skal gå hen til i frikvarterende længere. Har allermest bare lyst til at være alene men sådan er jeg slet ikke. Normalt gør jeg alt for at virke så udadvendt som muligt, men jeg kan bare ikke være det i min klasse. I min klasse er der store grupper/klikker og jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17
Det er helt vildt svært at føle, at man er alene i sin klasse. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Jeg synes du skal vide, at du ikke er den eneste, der skriver ind og fortæller lignende historier. Der er ret mange der fortæller, at de har svært ved at falde til i deres gymnasieklasse, og ofte oplever at sidde alene. Det kan være helt vildt hårdt, men du er slet ikke alene med dine tanker og følelser.
Grundforløbsklassen
I gymnasiet er det jo sådan bygget op, at man er i en grundforløbsklasse det første stykke tid, og så kan man efterfølgende lande i nogle helt andre kombinationer af klasser. Det kan være rigtigt smart, fordi man får lov til at prøve nogle ting af, inden man beslutter sig for præcis hvor man vil være. Men det betyder desværre også, at man kan risikere at blive adskilt fra de venskaber man havde bygget op. Det er helt vildt svært, fordi man så pludselig skal prøve at finde sin plads i en ny klasse. Så kan man godt stå tilbage og tænke, hvordan søren kommer jeg ind i det her.
Man behøver ikke have sine venner i sin klasse
Først og fremmest synes jeg du skal vide, at det er helt okay ikke at være venner med sin klasse. Det er ikke noget man SKAL være. Så hvis du tænker, at du egentligt ikke er specielt interesseret i de mennesker, der går i din klasse – jamen så er det helt okay. I en klasse er der måske 30-35 mennesker, og nogle gange er man uheldig at lande et sted, hvor man ikke har så meget til fælles med nogen af dem. Det kan godt blive nogle lidt lange dage, hvis man føler, at man ikke rigtigt kan snakke med nogen i klasse.
Men så kan det være en god idé, at være god til at prioritere sine andre venner, når det er muligt. Det kan være, at der er nogle af dine andre venner, du kan spise frokost med mellem timerne? Så er det faktisk kun i timerne, at du kommer til at være lidt alene. Det kan selvfølgelig godt være lidt svært, hvis dine andre venner sidder sammen med deres klassekammerater. Men det kunne jo også være en god mulighed for, at møde nogle nye mennesker på tværs af klasser. Udover det, så kan det være en god idé, at lave nogle aftaler uden for skoletiden, så du har det at se frem til, hvis skoledagene bliver lidt for lange. Det kan være dig og nogle venner kan starte i fitness sammen, eller lave en ugentlig madklub, eller noget helt tredje.
Det jeg vil sige til dig er i hvert fald, at du ikke behøver at have venner i din klasse, hvis ikke de interesserer dig. Det er helt okay at have mere lyst til at være alene i sin klasse, end at skulle være en del af en eller anden klike. Så handler det om, at prioritere sine interesser og gode venskaber når skolen så er slut.
Det er ikke for sent
Du skriver og siger, at du er bange for, at det er for sent, at få nye venner. Men jeg tror ikke, at det på noget tidspunkt bliver for sent. Dog kan det være helt vildt svært, at skulle prøve at komme ind i en klike eller gruppe, som allerede er dannet. Men det kan altså godt lade sig gøre. Men først kan du prøve at overveje, om der er nogle af grupperne, du har lyst til at være en del af. Jeg tænker næsten, at der må være nogle i klassen, som du er mere interesserede i, eller har flere ting til fælles med end andre. Så tænker jeg, at det måske er en god idé, at gå lidt målrettet efter dem. Det kunne eksempelvis være ved, at spørge dem, om du må sidde ved siden af dem i frikvarteret. Det er jeg næsten sikker på, at de vil sige ja til. Og hvis ikke – jamen så er det måske ikke dem, du skal bruge dine kræfter på.
Du kan også prøve at læse denne her artikel omkring, hvordan man møder nye mennesker. Det er selvfølgelig ikke nye mennesker for dig, men nogle af tip’sene kan altså sagtens bruges alligevel. Især det her med at smalltalke kan være en rigtig god idé. Man skal tit igennem en del smalltalk, før man sådan rigtig kan blive venner. Det er den process hvor man lærer hianden at kende, og finder ud af om man har noget til fælles. Måske er der nogle bestemte i din klasse, som du synes det er nemmere at snakke med end andre. I så fald er det måske dem, du skal prøve at smalltalke med?
Hvad mødes de om?
Jeg komme til at tænke på, om du ved, hvad de andre kliker og grupper mødes om? Ofte har folk et eller andet til fælles, som gør, at de bliver gode venner. Nogle er måske vilde med at gå i byen i weekenden, nogle dyrker den samme slags sport, har den samme humor osv. Jeg tænker på, om du måske har noget til fælles med nogle i din klasse, som i så kunne mødes over. Måske spiller du basket, og det gør en af de andre også. Jamen så har i en oplagt mulighed for at snakke sammen om det, og måske endda mødes og spille sammen. Det kan også være, at den store snak i klassen går på en bestemt serie, som du også har set. Så er det måske der, du kan prøve at komme på banen?
Det er okay, at det tager tid
Det er ikke nemt, at komme ud af sin comfort zone. Det kan være helt vildt skræmmende, og man kan have lyst til at grave sig langt ned i et hul i stedet. Men det kan være en god idé, at prøve alligevel. Prøv at gøre det i små skridt af gangen, så det ikke bliver super overvældende. Du kan eventuelt lave dig et mål for dagen. Det kunne måske være “Idag vil jeg prøve at sætte mig ved siden af XX eller XX i spisefrikvarteret”, eller “Idag vil jeg prøve at have en kort snak med XX”. Men prøv at lave små overskuelige mål, så du ikke ender med at bliver super nervøs, og det bliver en ubehagelig oplevelse. Det er helt okay, hvis det ikke lykkedes dig, de først mange gange. Det ER svært. Og det er okay, at det tager tid at lære.
Snak med dine andre venner om det
Mit bedste råd til dig er nok, at snakke med nogen om, hvordan du har det. Det er helt vildt hårdt, at gå rundt og føle sig ensom. Og det kan være endnu sværere, hvis man også skal gå alene med sine tanker og følelser. Du skriver at du har nogle gode venner uden for klassen. Måske kunne det være en god idé, at snakke med dem om det? Så kan de støtte op om dig, og hjælpe dig videre, hvis det hele bliver for meget. Måske kan i aftale at mødes ofte, mens 2. g. presser på. Du kan også prøve at brainstorme med dem om, hvad de tror er en god måde, at komme ind i en klasse på. Det kan være, at de kender nogle af de andre fra din klasse, eller måske selv har prøvet at føle sig udenfor, og derfor kan komme med nogle gode tanker og råd.
Snak med dine forældre
Jeg tænker på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det? Det kan være rigtigt rart, at fortælle sine forældre, hvordan man har det. For de kender ofte en rigtigt godt, og vil rigtigt gerne hjælpe og støtte op om en, hvis man har det svært. På grund af din alder tænker jeg, at du nok stadig bor hjemme, og måske bruger tid sammen med dine forældre hver dag. Du kan overveje, om ikke det ville være rart, at have lidt ekstra støtte i dem, hvis dine dage bliver lidt for ensomme.
Er der andre, der sidder alene
Jeg kommer til at tænke på, om der er andre i din klasse, som også sidder alene? Hvis det er, så kan du jo overveje at tage fat i ham/hende. Det kan godt være, at i ikke har super meget til fælles, men måske kan i aftale at sidde ved siden af hinanden i timerne, så i har hinanden at støtte jer til. Måske har i ikke så meget at sige til hinanden, eller måske ender det med, at kunne blive et godt venskab. Uanset hvad, er det noget du kan overveje, hvis du ser en anden, som ser lidt alene ud.
Tag fat i Headspace
Hvis du synes det lyder uoverskueligt, at skulle snakke med nogen du kender, om hvordan du har det. Jamen så kan du overveje Headspace. Headspace er en frivillig forening, som rådgiver unge i deres problematikker, støtter og hjælper unge godt på vej. De er super søde, og rigtigt gode til at snakke med unge om alt mellem himmel og jord. Der er en Headspace i de fleste større byer, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. Du kan være helt anonym, hvis du synes det er rarest.
Det er helt vildt hårdt, at føle sig ensom i sin klasse. Men det er ikke for sent at få nye venner, selvom det kan være svært. Det kræver nogle gange bare lidt tid og mod. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at snakke med sine venner og bekendte om, hvordan man har det, så de kan støtte op om en og hjælpe en godt på vej.
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper