Hej Mindhelper
jeg føler mig udenfor i klassen når der kun er drenge i klassen for det er kun piger der taler til mig og jeg taler kun til piger, jeg ved ikke hvordan jeg skal tale med en dreng, derfor føler jeg mig sorget når jeg skal til at sige noget til en dreng og han så ignorere mig.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det er rigtigt svært, at føle man bliver holdt udenfor i klassen. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Er du den eneste pige?
Når jeg læser dit brev, så bliver jeg lidt i tvivl om, om du er den eneste pige i klassen? Det er hammer-uheldigt, hvis man lander i den situation. Og det kan godt være ret svært at gå i en klasse med så mange drenge, hvis du ikke føler dig tilpas med at snakke med dem. Men måske er der nogle af drengene, som er nemmere at snakke med end de andre? Tit er der nogle i ens klasse, som man føler sig tryggere med end andre. Og så kan du måske prøve at starte med at snakke med dem i løbet af skoledagen. Hvis du har brug for lidt hjælp til, hvordan man lige åbner en samtale, så kan du prøve at læse vores artikel om smalltalk. Der står nemlig lidt gode tips og tricks, som måske vil være hjælpsomme.
Hvad med pigerne fra de andre klasser?
Jeg kommer til at tænke på, om der er nogle piger i de andre klasser, som du måske vil kunne snakke med? For selvom i måske ikke har timer sammen, så vil i måske stadigvæk kunne mødes og snakke sammen i pauserne og efter skole. Det kan i hvert fald være rigtigt rart at vide, at man har nogle at gå hen til, hvis drengene fra din egen klasse bliver lidt for kedelige. Du kan eventuelt prøve at tage fat i nogle af pigerne fra de andre klasser og høre ad, om du må følges med dem i frikvartererne. De kan sikkert godt forstå, at det ikke er nemt at være den eneste pige i en klasse.
Snak med en lærer om det
Jeg tænker det kunne være en rigtig god ide, hvis du snakkede med en lærer om, at du føler dig udenfor. For de fleste lærere vil rigtigt gerne hjælpe deres elever, hvis de ved, at de ikke har det godt i klassen. Det er ikke okay, hvis drengene ignorere dig, når du snakker til dem. Og måske kan din lærer prøve at snakke med dem om, hvad der er okay og ikke okay, så du også kan føle, at du er en del af klassen. Det kan også være, at læreren kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan snakke med drenge på en god måde.
Snak med dine forældre om det
Hvis man ikke er glad for at være i sin klasse, så kan det være en rigtig god idé at snakke med sine forældre om det. For ens forældre er tit dem, som er tættest på en i hverdagen og som har allerbedst mulighed for at hjælpe godt på vej, hvis man er i en situation, som ikke er særligt sjov. Og det kan være rigtigt rart at have den støtte hjemmefra. Måske kunne det være rart for dig også?
Du er velkommen i Headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor unge kan komme og snakke om det der fylder for dem. De er super søde og dygtige. Og det kan være rigtigt rart at bruge dem som ekstra øjne, hvis man har problemer i skolen. Måske kunne det være en mulighed for dig?
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og det kommer til at gå rigtigt godt i skolen. Varme tanker herfra
De bedste hilsner fra en Mindhelper