Hej er en pige på 12 år
Nu hvor vi er blev sent hjem så skal vi jo være online
og det er ikke særlig sjovt når alle de andre de skriver til hinanden
men jeg er ikke typen der skrive til de andre.
Og så er der også det problem at jeg ikke må få Snapchat eller andre sociale medier.
Og det er mest der de andre skriver sammen eller snapper sammen
og jeg føler mig udenfor når de andre lige ser noget sjovt i mens vi arbejder
og så sender det til alle andre uden så meget som at sige at de ikke sender det til mig
og det gør at jeg føler mig overset
og bare en der er der for at lave tingene for dem
men det er ikke det jeg vil.
Jeg ved bare at jeg ikke må få nogle sociale medier for mine forældre før jeg blive 13
og der går stadig noget tid til jeg kan bare ikke vente

(Pige, 12 år)
Hej Pige på 12 år
Det lyder til, at du føler dig udenfor i øjeblikket, fordi de andre i klassen ikke skriver til dig. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Det er en midlertidig periode
Når jeg læser dit brev, så kan jeg sagtens forstå, hvis du er træt af onlineundervisning, hjemmeskole og at de andre skriver sammen på snapchat, hvor du ikke kan være med. Corona har vendt hverdagen totalt på hovedet. Og derfor er der desværre også rigtigt mange børn og unge, som føler sig ensomme i øjeblikket. Derfor er du også langt fra den eneste, som sidder derhjemme lige nu, og synes det hele er noget værre møg. Men husk på, at selvom det er træls lige nu, så er Corona midlertidigt, og den normale hverdag skal nok komme tilbage igen. Jeg ved godt, at det ikke hjælper dig så meget lige nu, men jeg håber stadig, at det kan give dig lidt ro i maven at huske på, at det kun er i en bestemt periode, at det er træls.
Skriv til de andre
Det er hammersvært at føle sig udenfor. Vi mennesker er nogle rigtige flokdyr, og derfor vil de fleste af os også bare  gerne føle os som en del af gruppen. Det er helt naturligt og okay, at have det sådan. Og lige nu er det ekstra svært, fordi du er sendt hjem fra skole. Du skriver, at du ikke normalt skriver så meget til andre. Men jeg kommer til at tænke på, om det måske kunne være noget, som du kunne begynde på? Selvom du ikke kan skrive til folk via. sociale medier, så kan du måske sende en sms?
Det kan føles rigtigt grænseoverskridende at skrive en besked til nogen, som man måske ikke skriver sammen med normalt. Men det kan være en rigtig god måde at komme i snak med nogen på. Så jeg tænker, at du kan prøve at samle alt dit mod sammen og tage det første skridt og skrive. For hvis du sidder derhjemme og venter på, at de andre skriver til dig, så er der en risiko for, at du måske kan komme til at vente rigtigt længe.
Snak med dine forældre igen
Jeg tænker, det kunne være en rigtig god idé, hvis du prøvede at snakke med dine forældre om, hvordan det går. For måske vil dig og dine forældre kunne forhandle lidt om det med sociale medier, når nu verden ser ud som den gør. Det kan i hvert fald ikke skade at prøve. Start med at fortælle dine forældre de samme ting, som du har fortalt mig. De fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe, men det kræver, at de ved, hvad der foregår i ens liv. Hvis du synes det er svært, at snakke med dem om det, så kan du prøve at læse vores guide til at snakke med sine forældre om svære ting. Der står nemlig nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan gribe samtalen an.
Snak med din lærer
Selvom vi måske mest ser vores lærere som nogle, der underviser i matematik og giver os lektier for, så er det også en del af lærerens job at passe godt på sine elever. Derfor tænker jeg også, at du kan prøve at snakke med din yndlingslærer/klasselærer om, hvordan det går med dig. Det behøver ikke være foran alle de andre til onlineundervisningen. Du kan prøve at sende din lærer en mail, hvor du fortæller de samme ting, som du har fortalt mig. Så vil din lærer kunne hjælpe, støtte og måske snakke med dine forældre, hvis du har brug for det.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så skal du vide, at jeg hepper super meget på dig, og krydser alle mine fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper