Hej
jeg har det rigtig svært lige for tiden Jeg glæder mig til at flytter snart og på anden tidspunkt jeg glæder mig til at jeg bor tæt på min familie. Jeg kunne godt tænke mig at jeg have flere venner
Jeg har det ikke godt. Jeg kan ikke lide at bor her ikke mere
Jeg føles mig hele alene
Hvad er jeres telefon nummer?
Stort kram fra J 😀😀😀😀😀

(Pige, 20 år)
Kære J
Det lyder rigtigt svært, at du føler dig helt alene i øjeblikket. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du godt kunne tænke dig, at få flere venner. Derfor er det også rigtigt godt, at du rækker ud efter nogle at snakke med. Det kan nemlig være en super god idé, hvis man har det svært.
Her på Mindhelper har vi desværre ikke nogen telefonrådgivning. Her kan man skrive et anonymt spørgsmål til brevkassen, hvis der er noget man gerne vil have hjælp med. Derfor har jeg også slettet nogle af de ting, som du havde skrevet i dit brev. Det er simpelthen for at passe på dig, så der ikke er nogen, der kan genkende dig gennem brevkassen.
Ring til Børnetelefonen
Nu skriver du jo og spørger efter vores telefonnummer. Det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med, men jeg tænker på, om du kender til Børnetelefonen? Børnetelefonen er et sted, hvor børn og unge kan få rådgivning til det der fylder. Der kan man både skrive, chatte, sms’e og ringe til deres frivillige, som sidder klar til at hjælpe en. De er mega søde og jeg er næsten helt sikker på, at de super gerne vil snakke med dig i telefon, hvis du har lyst til det. Jeg tænker, at det måske var lige noget for dig? Hvis man har brug for at snakke med kommunen, så kan Børnetelefonen også hjælpe med det.
Snak med de voksne, der hvor du bor
Det lyder ikke særligt rart, at du ikke er glad for at bo, der hvor du bor. Men måske er der nogle voksne, som du kan snakke med det om? Det kan være, at der er en ansat, som du er særligt tryg ved. Eller måske har du en kontaktperson, som kender dig godt? Så kan du overveje, om det kunne være rart at tage fat i dem og fortælle dem om, hvordan du har det. Måske kan de støtte og hjælpe dig, så det kan blive rart at bo der, hvor du bor lige nu. Det kan i hvert fald være rigtigt rart at dele sine tanker med nogen, hvis man går igennem noget rigtigt svært, så man ikke behøver gå rundt med det helt alene. Hvis du ikke har lyst til at snakke med de voksne, hvor du bor, så kan du måske tage fat i en af dine forældre eller et andet familiemedlem, som du er tryg ved.
Det lyder som om, at det er rigtigt svært at være dig i øjeblikket. Men jeg håber at mit svar har hjulpet og du får ringet til Børnetelefonen eller får snakket med nogen tæt på dig om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper