Hej Mindhelper
Jeg er en pige på femten i 9. klasse.
Jeg skriver da jeg over det sidste år er blevet enormt bange for døden og generelt bare at dø. Jeg har haft en tidligere historie med at kaste op med vilje og faldt en smule tilbage i det forleden på grund af eksamensperioden, men får dog hjælp og går til psykolog. Jeg har bare hørt at man kan få hjertestop af det hvis man gør det bare 1 gang og jeg er derfor rædselsslagen over at jeg nu skal dø. Så jeg vil bare høre om det er rigtigt eller om det er mig der overreagerer.
Vh rædselsslagen

(15 år)
Kære Rædselsslagen
Det lyder slet ikke rart at gå og være enormt bange. Jeg er glad for du har skrevet ind til os, for de følelser skal du ikke gå med alene.
For det første er jeg rigtig glad for at høre, at du får hjælp til din angst, og ser en psykolog. Det er rigtig vigtigt, at vi ikke går med vores følelser alene, og slet ikke hvis de påvirker os meget.
For det første vil jeg fortælle dig, at det som menneske er helt normalt at tænke over døden, og også have respekt for den. Det er normalt, at kunne blive en smule nervøs eller bange, hvis man tænker på, at man en dag skal dø, for der er ingen af os der 100% ved, hvad det betyder.
Ting vi ikke forstår, kan godt være meget skræmmende, men det kan også være ubehageligt at lade tankerne køre ud af kontrol.
Jeg får lyst til at anbefale dig at tage et kig på vores artikel: Bryd de tunge tanker, når de kører i ring. Artiklen har en masse gode værktøjer til at skrue ned for tankemylder, og komme tilbage i kroppen.
Opkast og hjertestop
Du spørger direkte til, om man kan få hjertestop af at kaste op. Jeg er desværre ikke uddannet læge, og jeg kan derfor ikke svare dig med 100% sikkerhed. Men som udgangspunkt er det ikke noget, man kan. Når jeg prøver at læse på Hjerteforeningens hjemmeside, nævner de det heller ikke.
Hvis du kan mærke, at det er meget vigtigt for dig at få svar på, så du kan få ro i kroppen, så vil jeg anbefale dig at tage et smut til din læge og tale med dem om det. De er uddannet i, hvordan kroppen fungerer, og de kan helt sikkert give dig et klart svar.
Tal med dine venner om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har talt med dine venner om dine tanker? Det kan være virkelig rart at få delt de tanker og følelser der fylder, med nogle man stoler på. Det er super dejligt at du får hjælp fra din psykolog, måske dine venner også kunne hjælpe og støtte dig?
I vores artikel: Guide: sådan snakker du med din ven om svære ting, kan du læse mere om, hvordan du kan gribe samtalen an.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper