Hej Mindhelper
Jeg kan ikke lade være med at føle mig stresset. Sådan fungere det hver dag for mig. Jeg prøver at ignorere det men det er begyndt at føle mere i hverdagene for mig. Nogle gange føler jeg at jeg ikke er noget vær. Jeg føler at jeg er tyk og grim. Kort sagt: Jeg undervurdere mig selv.
Jeg har haft dette problem i 1-2 år og vil gerne komme af med det.
Her er de vaner jeg har:
Stress
Angst for at fejle
Perfektionisme
Jeg prøver nogle gange at slappe af men det virker ikke. Jeg kan ikke acceptere at jeg fejler, og aner ikke hvad jeg skal gøre.
Kan i hjælpe?
Vh den stressede pige.

(13 år)
Kære den stressede pige
Øv altså, jeg kan sagtens forstå, hvis du er ved at træt af frygten for at fejle. Det kan nemlig være rigtigt stressende. Det er noget, vi hører om fra rigtigt mange unge. Så du er langt fra den eneste, som har det på denne måde.
Du er helt normal
Det er sådan, at vi mennesker er bygget til at tænke rigtigt meget over, hvad vi gør. Det kan både være godt og skidt. For på den ene side er det den evne, som gør os kloge og derfor er skyld i, at vi kan lave computere, bygge huse og opfinde ny medicin. Samtidigt er det også en evne som gør, at vi kan blive nervøse, tvivle på os selv og blive bange for at fejle. Derfor er det også helt normalt, at dine tanker og følelser kan gøre dig stresset. Heldigvis kan man sagtens træne at lade de tanker og følelser lidt ligge, så det bliver nemmere at slappe af.
Perfektionismen
Du skriver, at du oplever stress, angst for at fejle og perfektionisme. Det giver god mening for de ting hænger tit sammen. Jeg tænker, at det måske særligt er det med perfektionismen, som bliver skyld i stressen. Derfor vil jeg anbefale dig, at læse vores artikel Er du for perfektionistisk? Få 10 råd til, hvordan skruer ned for kravene til dig selv. Der står nemlig en helt række med gode råd til, hvad man selv kan gøre for at få lidt ro i sin hverdag og i sin krop igen. Jeg har ikke valgt nogle bestemte råd ud til dig i denne omgang. Prøv i stedet at læse rådene i artiklen igennem, og udvælg så måske 1 eller 2 råd, du vil begynde med. Det er for meget at tage alle 10 råd på en gang. Så er det bedre at starte med færre råd, og så undervejs tænke lidt over om det råd gav mening for dig og om det hjalp dig.
Det kan godt være svært at få lidt ro på perfektionismen. Og du skal vide, at det helt normalt, at man ikke lykkedes de første gange. Det kan tage noget øvelse. Du kan prøve at forestille dig, at det målet er på toppen af en trappe. For at komme derop må du tage 1 skridt af gangen. Og det helt okay, at bede om hjælp på turen mod målet. Faktisk kan det vær en rigtig god idé. Det skriver jeg lidt mere om, længere nede i brevet.
Vi fejler alle sammen – og det er rigtigt godt
Du skal vide, at alle mennesker fejler engang i mellem. Selvom det måske lyder mærkeligt, så er det at fejle en super god evne at have. For når vi fejler, så er det tit fordi, vi prøvede på noget, som vi ikke var helt sikre på, hvordan man skulle gøre. Når man tager fejl, så lærer man oftest også noget om, hvordan man kan gøre det anderledes næste gang. Og det hjælper os til at åbne øjnene for helt nye måder, at gøre tingene på.
Tit er de mennesker, som opfinder de sejeste og vigtigste ting her i verden også dem, som laver allerflest bommerter på vejen dertil. Eksempelvis blev medicinen Penicillin opfundet ved et tilfælde, fordi en forsker ikke fik holdt sine petriskåle ordentligt rene, og der derfor gik svamp i den ene. Den svamp, som dukkede op i skålen blev senere til penicilin, som er et af de vigtigste lægemidler til at behandle infektionssygdomme i dag. Så det var godt at han fejlede!
Snak med dine forældre
Hvis du har nogle forældre omkring dig, som du er tryg ved at tale med, så tænker jeg, at det kunne være en god idé. Nogle gange kan vi mennesker godt komme til at tænke, at vi skal klare alle vores problemer helt selv. Men det behøver vi slet ikke. Ofte så vil dem omkring os rigtigt gerne hjælpe os. Og det kan være mega rart at have nogle at støtte sig til, når man går gennem en svær periode. Hvis du synes det er svært at snakke om, så kan du læse vores Guide til at tale med forældre om svære ting. Måske kan I også prøve at læse artiklen om perfektionisme sammen, så kan dine forældre hjælpe dig med at prøve nogle af rådene af.
Hvis det ikke duer med dine forældre, så kan du måske snakke med en sød lærer, skolesundhedsplejerske, en tante eller et familiemedlem, som du er tryg ved at snakke med?
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis du trænger til at snakke med nogle, som ikke lige kender dig. Så kan jeg anbefale Børnetelefonen. Børnetelefonen er et rådgivningstilbud for børn og unge, hvor man få hjælp med det, som lige fylder. Intet problem er for stort eller småt, og deres frivillige er vant til at snakke med unge om alt mellem himmel og jord. De er super søde og dygtige. Det er helt gratis og du kan være anonym. Du kan fange dem både på telefon, chat, sms eller brevkasse.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser fingre for, at der snart kommer lidt ro på. Stort kram herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper