Hej
jeg er en pige på 18, som går i 2.g på gym. Jeg har meget svært ved at koncentrere mig om skolen. Specielt lektier og afleveringer. Jeg har allerede afleveret 3 afleveringer for sent, og lektierne bliver sjældent lavet. Det værste er at det ikke er fordi jeg har travlt, jeg er bare konstant distraheret, og kan ikke fokusere på at sætte mig ned og bare lave det. Har I nogle gode råd til dette? Dog er det ikke kun det jeg har brug for råd til. Jeg har også ekstrem meget manglende koncentration i timerne. Det havde jeg også hele 1.g men efter sommerferien koncentrede jeg mig rigtig meget og jeg var meget koncentreret og bidrog rigtig meget i timerne, indtil jul. Det som skete hen over julen var at tingene mellem mig og min kæreste begyndte at gå skævt og vi slog op i starten af februar. Vi var kærester i 13 måneder, og vi går i klasse sammen, så det har været meget svært at fokusere i timerne efter dette. Har I et godt råd til hvad jeg kan gøre? Jeg kan ikke undgå ham for vi er i vennegruppe sammen, og ved ikke om det overhovedet skyldes ham, at jeg ikke kan koncentrere mig, jeg er bare enormt stresset over at jeg ikke kan fokusere på skolen. Hverken herhjemme eller i skolen.

(18 år)
Kære Du
Det kan være helt vildt frustrerende, når koncentrationen svigter. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind til os og delt det.
Det er normalt, at koncentrationen kan svinge
Du skriver, at du har svært ved at koncentrere dig i skolen, og at det er særligt svært at få lavet lektier og afleveringer. Du skriver samtidig også, at dig og din kæreste slog op i starten af februar. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du kan have svært ved at koncentrere dig lige nu. For når der er nogle ting, som fx et breakup, som presser en og fylder i ens tanker, så kan det godt være svært at koncentrere sig om andre ting. Derfor er det også normalt at ens koncentration kan svinge i perioder. Det oplever de fleste mennesker. Og selvom koncentrationen svigter lige nu, så kan den heldigvis godt komme tilbage igen.
I vores artikel Når koncentrationen svigter: 11 tips til at få lavet dine lektier, står der nogle gode råd til, hvordan man kan hjælpe sin koncentration på vej. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Det kan hjælpe at tage det i små bidder
Det kan være hammerfrustrende, når man egentlig gerne vil lave en bestemt ting, som fx ens lektier og ens koncentration og fokus hele tiden flytter sig andre steder hen. Det tror jeg, at der er rigtig mange unge der kender til. Og nogle gange kan man komme til at blive fanget i en ond spiral, hvor man tænker, at nu skal jeg bare koncentrere mig, og jo mere man tænker det, jo sværere bliver det at koncentrere sig. Er det mon noget, som du kan genkende?
Hvis det er det, så kan det nogle gange være en god hjælp at bryde tingene op i mindre bidder. For når ens tanker hele tiden vandrer andre steder hen, kan det godt virke uoverskueligt at skulle sidde i flere timer og lave lektier. Så måske du kan aftale med dig selv, at du fx starter med at sætte en timer på 10 minutter eller et kvarter, hvor du skal lave noget? Og så næste gang kan du måske prøve med 20 minutter eller en halv time. Og på den måde lige så stille træne din koncentration igen.
Tal med dine lærere om det
Nogle gange, når det med at få lavet lektier og afleveringer er svært, kan det være en rigtig god ide at snakke med ens lærere om det. For de fleste lærere vil rigtig gerne have, at deres elever har det godt og trives. Og jeg er helt sikker på, at det ikke vil være første gang, at dine lærere oplever, at en af deres elever bøvler med koncentrationen. Så måske de også har nogle gode råd og erfaringer, som kunne være hjælpsomme for dig.
Tal med dem omkring dig
Når man går og bøvler med nogle ting, kan det være rigtig rart at tale med nogen om det. For ofte fylder de svære og frustrerende følelser og tanker lidt mindre, når man deler dem. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogle af dem omkring dig om, hvordan du har det. Det kan fx være dine forældre, en god veninde eller en helt tredje, som du er tryg ved.
Det kan også være, at du fx kan lave en aftale med en af dine veninder om at lave lektier sammen. For nogle gange kan det være lidt lettere at få det gjort, hvis man har en aftale og et bestemt tidspunkt sat af til det.
Hvis det bliver ved, så tag et smut forbi studievejlederen
Hvis du bliver ved med at bøvle med koncentrationen og føle dig stresset, så tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du tog et smut forbi studievejledningen og fik en snak om det. For studievejledere ved en hel masse om trivsel og at føle sig presset. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man er ramlet ind i en svær periode. De fleste skoler har en studievejleder tilknyttet, som man kan booke en tid hos.
Det kan være hammerfrusterende, når koncentrationen bøvler. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og krydser fingre for, at koncentrationen snart vender tilbage.
De bedste hilsner fra en Mindhelper