Hej Mindhelper
Jeg har et problem…
Jeg skal testes for Corona 2 gange fordi der var en lærer på min skole der blev testet positiv. Det er så min dansklærer.
Men hver gang jeg tænker på om jeg faktisk har Corona, eller bare tænker på corona, får jeg sådan lidt kvalme og ondt i maven, og jeg bliver lidt svimmel…
Er det fordi jeg har Corona, eller er det fordi jeg tænker for meget?
Hilsen den lidt overtænkende

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det er ikke særligt rart at være nervøs for, om man har fået corona. Det er der desværre rigtigt mange unge, som oplever i øjeblikket. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Nervøsitet
Du skriver, at du bliver svimmel, får lidt kvalme og ondt i maven, når du tænker på corona. Det er ikke særligt rart at opleve.Og jeg kan sagtens forstå, hvis du kommer til at tænke på, om det kunne være fordi, du har corona. Men jeg tænker ikke er et tegn på at du har corona, men måske nærmere et tegn på nervøsitet for, om du har fået corona. Det er helt normalt at opleve nervøsitet, hvis der er en risiko for, at man er blevet smittet med corona. Sådan tror jeg næsten alle mennesker ville havde det. Og hvis man oplever nervøsitet, så er det helt normalt også at få kvalme, blive svimmel og få ondt i maven. Det er sådan kroppen reagerer, hvis den bliver meget nervøs.
Hvis du spørger en person, som er nervøs eller bange for at flyve, hvordan han har det lige, når flyet skal til at lette. Så vil han nok fortælle dig, at han oplever at blive svimle, få kvalme og ondt i maven. Ligesom når du kommer til at tænke på corona.
Snak med dine forældre om det
Hvis man er nervøs for noget, så er det en rigtig god idé at snakke med nogen om, hvordan man har det. For det er ikke særligt rart at gå rundt alene med de svære tanker.
Du kan forestille dig, at du bærer rundt på en rigtig tung kuffert helt alene, og jo længere du går, jo tungere bliver den. Men hvis der så kommer en og tager den ene hank på kufferten, så er den pludselig kun halvt så tung, og kufferten bliver meget nemmere at håndtere. Sådan er det også med nervøsitet og bekymringer. De bliver lettere, når man er 2 om dem. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med nogen om dine bekymringer. Måske dine forældre? Eller en anden person, som du er tryg ved. Du kan læse mere om at snakke med sine forældre om svære ting her i vores guide til at snakke med sine forældre, hvis du har lyst.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig, og så krydser jeg fingre for, at du bliver testet negativ. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper