Hej brevkasse
Jeg er 17 år gammel og lider af panikangst, jeg er bange for at dø men har alligevel ik lyst til at leve mer. Jeg mærker den mindste ting i min krop og går i panik og føler jeg er ved og dø. Jeg hsr været på sygehuset 20 gange de sidste 3 måneder og der er absolut ingenting galt med mig. Jeg er så bange for at dø at d har ødelagt mit liv, jeg går ikke i skole, jeg ligger bare i min seng dagen lang, jeg kan ikke engang gå ud og tisse selv, jeg hqr mistet lysten til livet og alligevel er jeg bange for at miste d. Jeg aner ik hvad jeg skal stille op, for min angst er selvfølgelig også bange for angst medicin efter jeg havde en dårlig oplevelse med det, og jeg kan simpelthen ik stå op til endnu en dag hvor d er sådan her

(17 år)
Kære dig,
Det lyder til, at angsten fylder rigtig meget for tiden. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet til os, for det skal du bestemt ikke gå med alene.
Når angsten fylder
Lige nu lyder det til, at angsten virkelig påvirker dig meget i din hverdag.
Du føler ikke, at du kan andet end at lægge i sengen. Og selv det med at skulle op på toilet er virkelig svært at overkomme.
Det kan jeg godt forstå, er rigtig svært at være i.
Det er sådan med angst, at den er rigtig klog. For faktisk så er angstfølelser noget alle mennesker oplever i deres liv. Angsten er nemlig med til at passe på os.
Men for nogle, så tager angsten overhånd. Og så går den fra at være en god ven til at begrænse os i store dele af vores liv.
Og når angsten først fylder, så kan det ende med at blive en ond cirkel, man ikke kan komme ud af igen.
For lige nu fortæller din angst dig, at det er bedst, du bliver hjemme i sengen, for her er du sikker.
Problemet er bare, at det gør dig rigtig ked af det, fordi du fx ikke længere kan gå i skole og er rigtig bange meget af tiden.
Det er mega svært at være i. Og hvad skal man så gøre, når man føler sig helt fanget i angsten?
Hvad kan du gøre?
Når jeg læser dit brev, så er det tydeligt, at angsten påvirker dig meget.
Men samtidig synes jeg også, at det er tydeligt, at du rigtig gerne vil have det bedre.
Og nu har du allerede taget første skridt til at få det bedre. Du har nemlig skrevet ind til os og bedt om hjælp. Det er mega sejt. Og faktisk plejer man at sige, at det sværeste skridt er det første, så du skal have mega meget ros for, at du har bedt om hjælp!
Selvom angsten er rigtig svær lige nu, så skal du vide, at det kan blive bedre.
I vores artikel: Angst: 14 gode råd og 5 steder, du kan få hjælp, har vi samlet en masse gode tips til, hvordan du kan få det bedre.
I svaret her, vil jeg lige uddybe nogle af dem for dig.
Vejrtrækningsøvelser virker mod angst
En ting, kloge mennesker har undersøgt rigtig meget og har fundet ud af, virker mod angst, er vejrtrækningsøvelser.
Vejrtrækningsøvelser handler om at lære at fokusere på ens vejrtrækning og få ens krop til at falde til ro.
Vejrtrækningsøvelser er især gode, hvis man kan mærke, at man er ved at få et panikanfald.
Der findes mange forskellige vejrtrækningsøvelser.
Du kan for eksempel prøve 4-7-8 øvelsen. I den, trækker du vejret ind, mens du tæller til 4. Derefter holder du vejret, mens du tæller til 7. Og til sidst puster du ud, mens du tæller til 8.
Den er meget simpel, og du kan lave den, uanset hvor du er.
I vores app, RO, kan du finde endnu flere vejrtrækningsøvelser. Du kan downloade den, både hvis du har en Apple telefon eller en Android telefon
Tal med andre om angsten
En anden ting du kan gøre for at få det bedre, er at tale om hvordan du har det.
For når vi har det svært, så har tingene det med at vokse sig endnu større, hvis vi ikke siger dem højt.
Derfor tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du får talt med nogen om, hvordan du har det.
Det kunne for eksempel være en god ven, en forældre, et familiemedlem eller en helt fjerde. Det vigtigste er bare, at det er en du stoler på og er tryg ved.
Hvis du synes det er svært, hvordan du skal gribe samtalen an, så kan du læse vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting
Uanset om du taler med en ven eller en anden, så kan du altid bruge rådene fra artiklen. De gælder nemlig ikke kun for venner, men kan bruges generelt.
Tag til lægen
Til slut tænker jeg, at det er vigtigt, du får taget et smut til lægen.
Når man har det rigtig svært, og ens angst fylder meget, så er det vigtigt at man får talt med en professionel om det.
Læger ved rigtig meget om kroppen, både det fysiske, men også om angst og det at have det svært. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre, for at få det bedre.
For hvis ikke lægen selv kan hjælpe, så kan de sende dig videre til en som kan.
Hvis du har svært ved at tage til lægen, så kan du spørge en du stoler på, om de vil tage med. Det kunne for eksempel være en fra din familie.
Og hvis du har svært ved at forklare lægen, hvad der er galt, så kan du sagtens vise dem dit brev til os. Her beskriver du nemlig rigtig godt, hvordan du har det.
Du kan også prøve at læse vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært. I den kan du læse en masse om, hvordan du kan gribe det an.
Når angsten fylder rigtig meget, og man har svært ved, hvad man skal gøre, så er det vigtigt, at man får sagt det højt.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse helende og god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper