Hej Mindhelper
Jeg er en 15-årig pige der skriver herind fordi hverdagen slet ikke fungerer.
Hele min verden falder sammen hvis bare der er en lille ændring i planen. Jeg bliver helt ude af mig selv og kan ikke samle tankerne. Nogengange begynder jeg at græde uden nogen rigtig grund og jeg synes selv at det er virkelig pinligt.
I dag er en af dagene hvor jeg bliver virkelig frustreret over en lille ændring.
I min familie spiser vi ikke altid frokost sammen hvis en af os skal på arbejde omkring frokosttiden.
Det gør mig altid så irriteret. Jeg bliver helt hysterisk i det øjeblik hvor planen bliver ændret og kan først slappe af når alle har spist deres frokost.
Sidste Onsdag ved jeg heller ikke hvad der skete, men en eller anden ændring i planen gjorde mig fuldstændig stresset og jeg begyndte at græde. Det var ikke særlig sjovt for jeg kom op at skændes med min familie over det.
Det vil jeg helst ikke have sker igen i dag, bare fordi vi ikke spiser frokost samtidig.
Hvad skal jeg gøre i sådan en situation?
Kan I hjælpe mig?
Hilsen den fortvivlede

(Pige, 15 år)
Kære den fortvivlede
Det lyder godt nok svært, at du bliver så stresset og det hele ramler, når der sker ændringer i planen. Derfor er jeg simpelthen så glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Ændringerne stresser
Det lyder til at de små pludselige ændringer i hverdagen gør dig rigtig stresset. Når man bliver stresset, så er det helt normalt, at man kan komme til at reagere voldsommere, end man måske ville have gjort på et andet tidspunkt. Så kan man godt komme til at græde, måske blive lidt hysterisk og bare føle, at hele verden falder ned om ørene på en. Det er mega svært at opleve og jeg kan sagtens forstå, hvis du gerne vil have, at det ikke sker igen. Det er rigtigt hårdt og svært at forstå, hvis det pludselig rammer en ud af det blå.
Snak med dine forældre
Det bedste råd jeg kan give dig er, at snakke med dine forældre om det du oplever. Måske er de også lidt forvirrede og har svært ved at forstå, hvorfor du pludseligt bliver ked af det? Så kan det være rigtig rart, at få snakket om, hvad det er du oplever, når der sker ændringer i planen. Du beskriver det så super fint her i dit brevkassesvar, så du kan eventuelt også vise dem det du har skrevet herind til os, hvis det er nemmere for dig. Så kan dig og dine forældre prøve at snakke lidt mere om, hvad der sker inde i dig, når der sker ændringer og du bliver stresset. Måske er det nogle bestemte ændringer, som gør dig stresset og hvor tit sker det? Så kan dine forældre hjælpe og støtte dig, hvis det hele begynder at ramle. Det kan også være, at i kan aftale, at dine forældre skal advare dig i så god tid som muligt, hvis der sker nogle ændringer. Det er måske ikke muligt hver gang, men nogle af dagene. Og det vil måske også gøre det lidt nemmere for jer, at undgå at komme op og skændes. Og for dig at overskue det hele.
Når stressen rammer
Du kan overveje, om det kunne være rart, hvis dig og dine forældre lavede en aftale om, at du kunne sige til, når stressen rammer. Så kan i nemlig hjælpes ad med at få ro på dig igen, så det hele ikke når at vælte. En anden ting, som du også kan prøve er en vejrtrækningsøvelse. Vejrtrækningsøvelser kan nemlig være med til at give lidt ro i kroppen, hvis man bliver stresset. Det kan være smart at prøve at øve vejrtrækningsøvelserne, når man ikke er stresset, så man ved hvad man kan gøre, hvis stressen så rammer. Måske kunne det være hjælpsomt for dig?
Har du brug for at snakke med nogle andre?
Hvis du tænker, at det kunne være rigtig rart, at få snakket med nogen, som ikke lige er dine forældre. Så kan jeg varmt anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke om det der fylder. Ingen problemer er for små eller store i Headspace og det er helt gratis og anonymt. Dem er du så velkomne til at kontakte og det kan være en rigtig rar måde, at få lidt hjælp til det der er svært i hverdagen. De er super søde og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. Der ligger en Headspace i de fleste større byer, men man kan også kontakte dem på chat og telefon.
Tag en tur til lægen
Hvis du oplever, at det bare bliver ved med at være stressende og de små ændringer bliver ved med at få hverdagen til at ramle. Eller at du kan huske, at det har været sådan her rigtigt længe, så er det en god idé, lige at tage en tur til lægen. For din læge vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor du bliver så stresset og hvad man kan gøre ved det. Det er sådan, at man altid må tage til lægen, når man har det svært eller dårligt – uanset om det er fysisk eller psykisk. Så skal lægen nok prøve at hjælpe godt på vej.
Det er rigtigt svært, hvis man oplever at blive stresset og hele verdenen ramler. Så kan det være en rigtig god idé, at få en hjælpende hånd fra sine forældre. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig og det kommer til at gå super godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper