Hej Mindhelper
Jeg lider af dødsangst og det påvirker min dag en del. Jeg har nu haft det mildt i et par år men det er først blevet slemt nu. Jeg har selv nogle øvelser som hjælper mig de fleste gange. Men nogle gange stikker det af og så går jeg i panik. Jeg er dog blevet meget bedre til at kontrollere det. Bl.a. laver jeg vejrtrækningsøvelser, snakker med min mormor og spiller fodbold som får mine tanker hen på noget andet. Som du kan høre var jeg ved at få ret godt styr på min angst. Men efter jeg har startet på et nyt hold er det blevet slemmere. Grunden er at min præsentationsangst er blevet meget værrere. Jeg føler at jeg gør alt forkert. Det betyder så at jeg for eksempel ikke tør fremlægge osv. Grunden til jeg føler jeg gør alt forkert er at jeg får tusinde af forskellige beskeder at vide på banen og lige meget hvad jeg gør bliver nogle sure. Normalt kan jeg godt tage kritik men her for tiden rammer det mig. Derudover føler jeg også at mine karakterer bliver dårligere og dårligere. Det her påvirker min dødsangst. Jeg bliver bange for at fremlægge. Derfor kommer mine vejrtrækningsproblemer så jeg har en undskyldning for at slippe. Hvad skal jeg gøre for at jeg ikke lader mig påvirke?

(14 år)
Kære Du
Det lyder som om, at angsten fylder meget i dit liv for tiden. Det kan være hammersvært når man ramler ind i en perioder, hvor angsten påvirker en meget. Så derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind, og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
Det er normalt, at angsten fylder mere i perioder
Du skriver, at du havde fået ret godt styr på din angst, men at den nu er dukket op igen. Det er rigtig ubehageligt at have angst, og det kan føles enormt ærgerligt, når man pludselig mærker, at man mister kontrollen over angsten. Men du skal vide, at det er helt naturligt, at angsten kan ændre sig, alt efter hvilken periode, som man er inde i. Nogle gange fylder angsten nemlig meget lidt og andre gange kan den voksne sig kæmpestor, og føles helt uoverkommelig.
Mange med angst oplever, at angsten fylder mere, når der sker et skift i livet. Og derfor kommer jeg til at tænke på, at du skriver, at du er startet på et nyt fodboldhold. Den første tid, efter man har skiftet hold, kan godt være lidt svær. Man skal måske lige vænne sig til de andre på holdet og til, hvordan det hele fungerer. Derfor tænker jeg også, at der er helt naturligt hvis du f. eks oplever at blive mere usikker end ellers, her på dit nye hold. Og når man er lidt usikker, kan det at få kritik godt gøre ekstra nas, fordi man i forvejen har lidt præstationsangst og gerne vil gøre sit allerbedste. Giver det mening?
Når man oplever at blive usikker, kan det påvirke ens angst. Og angsten kan også gøre, at man bliver endnu mere usikker. På den måde kan det godt blive en ond cirkel, hvor usikkerheden og angsten spænder ben for hinanden. Og så kan angsten godt sprede sig til andre dele af ens liv, hvor den måske ikke fyldte førhen. Lidt ligesom en snebold der triller ned af en bakke, og bliver større og større, jo mere sne den samler op.
Det kan blive bedre igen
Heldigvis er det også sådan, at angsten ofte kommer til at fylde mindre, når det der var nyt eller svært, er kommet lidt på afstand. Og langt de fleste der bøvler med angst oplever også, at få et liv, hvor angsten ikke fylder så meget i hverdagen. Det er også ofte sådan, at hvis man arbejder med sin angst for en specifik ting, så vil angsten man oplever i forhold til andre ting, også lige så stille blive mindre. Så ligesom at snebolden kan blive større og større jo mere sne den rammer, så kan dens forskellige lag også smelte samtidig, når solen kommer frem.
Tal med en voksen
Når man rammes af angst, er det super vigtigt, at få snakket med nogen om det. Du skriver at det hjælper at tale med din mormor. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har fortalt hende hvordan du har det for tiden? For ellers tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide at gøre det. Det behøver selvfølgelig ikke være lige præcis din mormor, det kan også være dine forældre, en lærer, eller en helt tredje voksen, som du føler dig tryg ved.
Det kan nemlig være en hjælp, at få sat nogle ord på de ting der sker indeni. Og mange unge oplever, at det kan gøre angsten lidt mindre skræmmende, hvis man får talt om den. Og så kan de voksne også bedre støtte en, når angsten rammer. Derfor er mit bedste råd også, at du får snakket med en voksen i dit liv, om de tanker og følelser du går rundt med. Hvis du synes det kan være lidt svært, kan du prøve at kigge på denne her artikel. Den handler om, hvordan man kan tale med voksne om svære ting.
Tal med din fodboldtræner
Du beskriver, at du får præstationsangst til fodbold, og ikke rigtig føler, at du kan gøre noget rigtigt. Og at lige meget hvad du gør, er der nogen der bliver sure på dig. Det lyder ikke som en rar situation at være i. Og jeg kan sagtens forstå, hvis det kan være med til at gøre dig usikker, hvis du oplever at folk bliver sure.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du kan tale med din fodboldtræner om, at det er sådan du nogle gange oplever tingene, når du er til træning? En træner er der nemlig ikke kun for at træne holdet, men også for at sørge for, at alle på holdet har det godt og føler sig tilpasse. Og jeg tænker, at din træner sikkert har oplevet før, at det kan være lidt svært at være den nye på holdet.
Mindhelpers Angstforløb
Hvis du har lyst, kan du også kigge på Angstforløbet her på Mindhelper. Det er et online forløb, der kan tages helt i dit eget tempo. Her kan du gennem 26 små videoer lære lidt mere om, hvad angst er, og teknikker til, hvordan du bedre kan håndtere angsten, når den melder sig. Og selvom du allerede beskriver nogle rigtig fine teknikker du bruger, kan det måske være der var noget nyt, som du kan prøve af. Så jeg kan varmt anbefale dig at tage et kig på Angstforløbet.
Hvis det bliver ved, så tag fat i din læge
Selvom angst ikke er farligt, er det alligevel vigtig at søge hjælp, hvis man i en længere perioder oplever, at angsten fylder meget i ens liv. Her kan ens egen læge være et rigtig godt sted at kigge forbi. Lægen kan hjælpe med at finde ud af, hvad der kan være på spil hos dig. Og lægen kan også finde ud af, om der måske er brug for noget hjælp, til at arbejde med angsten. Så hvis angsten bliver ved med at fylde som den gør lige nu, så vil jeg råde dig til at tage forbi din læge.
Det er hammerhårdt at have angst. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Og at du får talt med nogen omkring dig om, hvordan du har det. For angst er aldrig noget man skal gå og bære på alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper