Hej Mindhelper
Jeg tror jeg har brug for noget seriøs hjælp, inden det tager overhånd.
Hvad gør jeg galt? Jeg føler jeg har svigtet, men uden at være til stede?
Jeg elsker dem af hele mit hjerte og det vil jeg altid gøre.
Men jeg kan ikke mere, kan ikke blive ved med at prøve. Kan ikke holde til at blive såret af dem jeg holder allermest af, og såre mig selv fordi jeg bliver ved med at tro, at det bare er noget jeg bilder mig ind, men de beviser det modsatte?
Af dem jeg troede var mine bedste venner er ikke dem jeg troede de var, og jeg kan ikke holde det ud længere.
Jeg vil bare gerne have at nogen er ærlig overfor mig, for en gangs skyld, og fortæller mig hvad jeg gør galt. Og hvad de andre har som jeg ikke har. Jeg føler mig så forkert hele tiden. Og jeg ved ik hvad jeg gør, som gør mig så anderledes end alle andre. Jeg vil altid prøve at gøre det rigtige, men alligevel finder jeg en måde at gøre alting forkert på. Hvorfor kan folk ikke bare være ærlige over for mig og fortælle det direkte, hvad jeg gør galt? Selvom jeg prøver at gemme det væk, fylder det mit hoved hver evig eneste dag, og det er som en ond cirkel, jeg aldrig kan slippe væk fra.
Jeg har ikke brug for, at få at vide, at jeg skal snak med en voksen, for jeg VED jeg aldrig vil kunne snakke med nogen om dét, jeg går igennem. Kun mig selv forstår det. Tro mig, jeg har prøvet.
Det hjælper jo heller ikke super meget på selvtilliden, når man pludselig ser, at ALLE i ens vennegruppe er sammen, undtagen en selv. Og ingen har sagt noget til mig.
Hvad er det der foregår? Jeg kan ikke følge med, jeg ved jeg mister dem langsomt, hvis det fortsætter sådan her. Uden en eneste besked, er de allesammen sammen, uden mig, ikke et enkelt ord til mig, hvad fanden foregår der? Hvad er det jeg gør galt, og det er ikke første gang, men det er altid mig det går ud over, men hvorfor? HVORFOR ER DET ALTID MIG? Hvorfor skal jeg altid være offeret, jeg kan ikke mere. Det er jo tydeligvis mig der er noget galt med, for hvorfor skulle det ellers altid gå ud over mig? Og jeg hader mig selv for det, der er en grund til, at jeg altid er så pisse usikker på mig selv, når det skal være sådan her. NU har jeg fået nok, og jeg kan virkelig ikke holde det ud mere, synes jeg har kæmpet lang nok tid og har taget skraldet, er det ikke nok nu, jeg er blevet straffet nok.
Undskyld hvis det ikke giver nogen mening.

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder til, at det er hammersvært at være dig i øjeblikket. Og du føler dig meget udenfor, uden helt at forstå hvorfor det sker. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os, for det må være en virkeligt svær følelse at opleve.
Er de dårlige venner for dig?
Som jeg læser dit brev, så lyder det til, at du bliver holdt udenfor i din vennegruppe, men du ikke aner, hvorfor de ikke vil have dig med. Jeg får helt et sug i maven, når jeg læser dit brev, for det må gøre virkeligt ondt og være mega frustrerende ikke at vide, hvorfor man bliver holdt udenfor.
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du tager rigtigt meget af ansvaret på dig selv. At du tænker, at du bliver holdt udenfor, fordi der er noget galt med dig. Men jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, om det i virkeligheden også handler om, at dine venner ikke er særligt gode venner for dig? Nogle gange, så skal vi prøve at finde nogle nye venner i stedet for, at kæmpe for nogle, som måske ikke er så gode venner, når det kommer til stykket. Så måske er det tid til, at du også begynder at lede efter nogle, som gerne vil dig. Hvis du tænker, at det kunne være noget for dig, så kan du prøve at læse vores artikel om, at lære nye mennesker at kende. Der står nemlig en masse gode tips til, hvordan man lige kan gribe det an.
Ellers kan jeg også anbefale at gå på nettet. Der er flere hjemmesider, hvor man kan søge efter nye veninder i sit område. Du kan også overveje, om der er noget, som du kan gå til (hobbyer, sportsgrene osv.), hvor du vil kunne møde nye mennesker, som du har noget til fælles med.
Snak med en af dem
Hvis du stadig rigtigt gerne vil prøve at få dine nuværende venskaber til at fungere, så kan det være, at du kan prøve at snakke med en af dine venner om, hvorfor det ikke fungerer lige nu. Jeg kan sagtens forstå, at du synes det er mega svært og du egentligt ikke har lyst til at snakke med nogen om, hvad du oplever. Men hvis du tror, at det er dig, som gør noget galt, men du ikke ved hvad det er, så har du heller ikke en chance for at gøre noget ved det. Og så sidder du lidt fast, der hvor du er lige nu. Så hvis du virkeligt ønsker hjælp til at finde ud af, om du kommer til at gøre noget, som presser de andre fra dig, så bliver du nødt til at snakke med nogen om det. For det har du ikke en chance for at finde ud af helt alene. Det er en super sårbar situation at sætte dig i og jeg kan sagtens forstå, hvis det gør dig rigtigt nervøs. Det er helt naturligt, at have det på den måde. Men jeg tænker, at du kommer til at blive ved med at være totalt forvirret, hvis du prøver at klare alt det her alene.
Måske er der en af dine venner, som du er mere tryg ved end de andre. Så kan du prøve at tage fat i den person og høre hende/ham ad, om de måske kunne tænke sig at gå en tur og lige snakke med dig. Eller mødes over en kop kaffe. Så der er ro på til at i kan snakke sammen om noget, som kan være sårbart.
Tag fat i en voksen, selvom det er svært
Det lyder til, at det ikke er gået så godt, sidste gang du prøvedeat snakke med en voksen om dine problemer. Så giver det god mening, at du slet ikke har lyst til at prøve på det igen. For hvis man har dårlige erfaringer, så kan man nemt komme til at tænke “det gør jeg ALDRIG igen – de forstår mig overhovedet ikke”. Men nogle gange handler det også lige om, at finde den rigtige voksne at snakke med. For selvom det kan være godt at snakke med sine venner, så kan det nogle gange være nødvendigt at snakke med en voksen, som kan sørge for, at man få den hjælp, som man har brug for. Det kan være ens forældre, en sød moster, en god skolelærer eller en helt 4., som du kunne tage fat i. De fleste voksne kan godt huske, hvordan det er at være ung og vil rigtigt gerne snakke og lytte, hvis man fortæller, at man har brug for det. Hvis du synes det lyder helt uoverskueligt, så kan du prøve at læse den her artikel om, hvordan man snakker om svære ting med sine forældre (eller en anden voksen). Den kan være en rigtig god støtte. Og ellers har jeg lidt andre forslag til, hvem du ellers kan snakke med herunder.
Tag fat i Headspace
Hvis du tænker, at du ikke kan snakke med nogle af dine venner eller en voksen om det, så kan du overveje, om Headspace kunne være noget for dig. Headspace er nemlig en anonym ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke med en frivillig om det der fylder for en. Det kan være en rigtig rar måde at få hjælp på, hvis man ikke har lyst til at snakke med nogle, som kender en. Så kan i sidde sammen og prøve at snakke om, hvad det er der sker i dit liv. Det kan være rigtigt rart at få et par ekstra øjne på ens problemer, hvis man slet ikke forstår, hvad der sker. Måske kunne det være en løsning for dig.
Du er velkommen hos Ventilen
Hvis du kunne tænke dig at møde andre unge, som også oplever, at føle sig udenfor, så kan jeg anbefale Ventilen. Ventilen er et mødested for unge, hvor man kan komme og møde andre unge og frivillige under trygge rammer. De er super søde og helt vant til, at snakke med unge, som har dårlige erfaringer med i bagagen i forhold til det sociale. Det kan være en rigtig tryg måde at møde nye mennesker på.
Det lyder til, at det er hammersvært med din vennegruppe i øjeblikket. Men jeg håber at der er noget i mit svar, som har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig. Jeg hepper på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper