Hej
Mit forhold til mine veninder er i øjeblikket rigtig stramt. Jeg har en rigtig komplicert og lang historik med dem, og bedst som jeg troede, at det hele var ovre, er det som om, at vi tager et skridt tilbage.
Mine veninder var veninder i forvejen, da jeg mødte dem. Vi boede i samme by, men havde aldrig mødt hinanden. Dog havde de gået i samme børnehave. Vi kommer i samme klasse, og allerede på første dag i børnehaveklassen vidste jeg, at jeg gerne ville være veninder med dem. Men det var ikke nemt , for de var uadskillige.
Jeg var altid velkommen til at hænge ud med dem henne i skolen, men jeg var nødt til at leve med altid at være 2. prioritet. De valgte altid hinanden til alt, lavede adtaler udenfor skolen uden at inkludere mig, mm. Som tiden gik blev vi tættere, indtil ca. to år siden, hvor vi rigtigt blev veninder. Siden dahar vi haft et rigtig tæt venskab med dem, og det er ratr endelig efter mange år at være på samme side af glasruden, og betragte verden udenfor hånd i hånd med dem.
Og gamle følelser forsvinder aldrig helt, men her på det sidste er det oftere og oftere, at jeg føler mig udenfor. Det virker måske barnligt at sige, men det, at blive “glemt” eller “ignoreret” af mine veninder er et rigtig ømt punkt, som jeg ikke føler at de tager hensyn til. Jeg er rigtig træt af at blive afvist, ikke inkluderet og valgt fra.
Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 16 år)
Hej pige på 16
Sikke en omgang. Det med venindegrupper kan være virkeligt svært at finde rundt i nogle gange, og jeg er glad for du har skrevet herind og delt dine tanker. Du er helt normal Først synes jeg du skal vide, at det er helt normalt at blive usikker, når det kommer til venindegrupper. Vi mennesker er meget sociale, og vi har brug for at være en del af sociale grupper, for at have det godt. Derfor kan det også være helt vildt hårdt, når man føler sig udenfor. Det kan faktisk gøre rigtigt ondt.
Føler du dig udenfor, eller bliver du holdt udenfor?
Jeg bliver lidt i tvivl om noget, når jeg læser dit brev. Det er, om du føler dig udenfor, eller om du bliver holdt udenfor. For der er meget stor forskel på, hvad du så kan gøre. Det ene er en følelse, som sidder inden i dig og så kan det være en god idé, at arbejde med sig selv. Men hvis det derimod er dine veninder, der faktisk holder dig udenfor, så er det nogle andre ting der måske skal arbejdes på. Derfor tror jeg, jeg vil starte med at stille dig et spørgsmål.
Holder pigerne dig udenfor med vilje? Bruger de tid sammen uden dig, eller er det hele gruppen, der ikke bruger så meget tid sammen i øjeblikket? Eller er det dig, der er meget følsom omkring det, og derfor føler du dig udenfor – også selvom de måske ikke holder dig udenfor.
Hvis du føler dig udenfor, men pigerne faktisk ikke holder dig udenfor.
Hvis du kommer frem til, at det måske mest er noget du føler, og ikke så meget virkeligheden, så er der nogle ting du måske kan prøve.
- Arbejde med din usikkerhed
- Snakke med dine veninder om det
Når man arbejder med sin usikkerhed.
Det giver god mening, at du er usikker på din plads i gruppen, når det har taget så meget energi, at komme ind i den. Men usikkerhed kan være svært at håndtere, og nogle gange kan den komme frem, som sådan et monster, der ligger og ulmer i en. Så kan man komme til at blive hurtigt ked af det eller vred, selvom der måske ikke var grund til det. Og det kan i sidste ende betyde, at ens veninder trækker sig, hvis de oplever, at man er opfører sig urimeligt, eller at de skal passe ekstremt meget på, ikke at komme til at gøre en ked af det. Jeg synes du skal prøve at læse denne artikel omkring negative tanker, og hvordan man forholder sig til dem https://mindhelper.dk/identitet/negative-tanker/ . Læg især mærke til teknikken, hvor man skriver sine tanker ned, lægger mærke til sort/hvide ord og så undersøger tankerne som en detektiv. Det kan være en god idé, fordi at det er en måde at kigge på sine bekymringer med mere realistiske øjne. Jeg prøver at lave et eksempel for dig, for lige at vise, hvordan det kunne fungere.
- “Mine veninder holder mig udenfor, og de ignorere mig hele tiden.”
- Holder de mig udenfor, ignorerer de mig HELE tiden.
- “Er det virkeligt sandt?” – “Det var egentligt bare den her ene gang, og de glemte da egentligt også min anden veninde. Faktisk husker de det for det meste, og jeg glemmer da egentligt også dem en gang imellem”
På den måde kan du afklare, om dine tanker giver mening, eller om det bare er hurtige automatiske følelser, der lige ramte dig i øjeblikket. Det kan også være en mulighed for at undersøge, om pigerne faktisk holder dig udenfor
Snak med dem om det
Hvis du finder ud af, at det nok er dig, der er lidt for sensitiv omkring det at føle sig udenfor, så kunne det være en god idé at snakke med pigerne om det. Men hvis det bare er dig, så sørg for, at du ikke kommer til at beskylde dem for en masse ting. Snak med dem om, hvordan du kan komme over den følelse af, at blive holdt udenfor, når nu det ikke er rigtigt. De vil sikkert gerne hjælpe dig med at komme over det, så du kan blive mere rolig i jeres venskab.
Hvis pigerne faktisk holder dig udenfor
Hvis pigerne faktisk holder dig udenfor, er der måske nogle andre ting, du kan overveje.
Hvorfor? Snak om det
Det lyder til, at det faktisk er gået rigtigt godt med jeres venskab i løbet af de sidste to år. Derfor tænker jeg også, om der er sket noget, som gør at jeres venskab ændrer sig? Er der nogle konflikter i venindegruppen som gør, at du bliver udelukket? Hvis der er nogle konflikter der gør, at du bliver udelukket, så er du nok nødt til at tage fat i dem. Jeg linker lige til en artikel omkring hvordan man håndterer sine konflikter. Den er rigtig god at tage udgangspunkt i, hvis man skal snakke om noget svært i venindegruppen. Vær især opmærksom på rådet omkring, at blive på egen banehalvdel. Det betyder, at man tager udgangspunkt i sig selv og sin egen oplevelse. Hvis man begynder at skyde skylden på den anden/de andre, så bliver konflikten hurtigt rigtig grim, og man får sagt en masse ting man fortryder. Og man får sjældent løst det problem man ville snakke om. Husk også, at måske har du også gjort noget, som gør dem kede af det. Er der noget du har gjort, som måske gør, at pigerne trækker sig fra dig? Husk at lytte til hvad de har at sige med et åbent sind, så er der størst chance for, at de gør det samme.
Hvis gruppen ikke er ligeværdig
Jeg håber selvfølgelig for dig, at dig og veninderne kan finde en løsning, så du ikke føler dig udenfor – måske fordi du skal arbejde med dig selv, eller måske fordi i sammen skal arbejde på venskabet. Det vil selvfølgelig være det optimale. Men, hvis du nu ender med at komme frem til, at resten af pigerne bare er tættere med hinanden end du er med dem, så er der måske nogle andre ting at overveje. Hvis du skal bruge så enormt meget energi på at opretholde de venskaber, uden at de viser samme engagement – er det så det værd? Det lyder til at du har kæmpet rigtigt meget for at komme ind i den her gruppe, men hvis det viser sig, at de ikke er helt ligeså interesserede i dig, så kan det være du skal prøve at kigge dig om efter nogle andre veninder. Du skriver at du er 16, så jeg tænker du måske skal til at begynde i gymnasiet. Måske er det på tide at lære nogle mennesker at kende, og se om du kan finde nogle, som vil dig ligeså meget.
Jeg håber du kan bruge mine svar til noget, og at dig og pigerne finder ud af det – så i alle kan blive tætte igen. Det er vildt hårdt at føle sig udenfor, men derfor behøver du selvfølgelig ikke gå med det alene.
Rigtigt mange hilsner fra en Mindhelper